شناسهٔ خبر: 21363981 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی10/ 06/ 96 تا 16/ 06/ 96)

بولتن حاضر تلاش دارد مهم‌ترین چالش ­های داخلی و خارجی دولت جدید آمریکا را در بازه زمانی هفتگی، رصد و در چارچوب موضوعی دسته ­بندی کند و در اختیار پژوهشگران و برنامه‌سازان این حوزه قرار دهد.

صاحب‌خبر -
پژوهش خبری صدا وسیما:سابقه دشمنی ایالات متحده آمریکا با جمهوری اسلامی به هفته­ های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد. این دشمنی ممکن است دچار فراز و فرود شده باشد اما به گواهی تاریخ هرگز در اصل و اساس خود دستخوش کوچکترین تغییری نشده است .

انتخاب دونالد ترامپ نیز به عنوان رئیس جمهور آمریکا هر چند در وهله اول حزب جمهوریخواه آمریکا را تقویت می­ کند اما شواهد دال بر این است این انتخاب جریان تندروی ضد ایرانی را نیز تقویت کرده و در نتیجه بر میزان و شدت این دشمنی افزوده است..

اما این تمام ماجرا نیست . راهیابی دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالامتحده آمریکا به کاخ سفید علاوه بر چالش­ های بین المللی ، چالش­ های متعدد داخلی نیز در پی داشته است. این چالش ­ها در قالب اعتراضات اجتماعی و اقتصادی از سوی اقشار مختلف مردم آمریکا و حتی در قالب اختلافات سیاسی از سوی اندیشمندان ، فعالان سیاسی و حتی مقامات دولتی بروز و ظهور یافته و هر هفته شاهد آن هستیم.

بولتن حاضر تلاش دارد مهم‌ترین چالش ­های داخلی و خارجی دولت جدید آمریکا را دربازه زمانی هفتگی، رصد و در چارچوب موضوعی دسته ­بندی و در اختیار پژوهشگران و برنامه‌سازان این حوزه قرار دهد.

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی10/ 06/ 96 تا 16/ 06/ 96)

متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.

جمع بندی

در زمینه رصد آمریکا اختلاف سیاستمداران آمریکایی با ترامپ به بهانه برجام و سیاست­ های مهاجرتی کاخ سفید و تاکید بر گسترش استعمال مواد مخدر در میان جوانان آمریکایی و تداوم روند افزایشی نمونه­ های تبلیغاتی در خصوص مناسبات چالشی واشنگتن و پیونگ یانگ همچنین واشنگتن و مسکو بیشترین‌ترین حجم تبلیغات رسانه­ ای در مقطع یادشده را شامل می ­شود.

در زمینه اوضاع داخلی آمریکا ؛ رسانه ­ها از اختلاف سیاستمداران آمریکایی با ترامپ به بهانه برجام و سیاست­ های مهاجرتی کاخ سفید و تاکید بر گسترش استعمال مواد مخدر در میان جوانان آمریکایی و تداوم روند افزایشی نمونه­ های تبلیغاتی در خصوص مناسبات چالشی واشنگتن و پیونگ یانگ همچنین واشنگتن و مسکو بیشترین‌ترین حجم تبلیغات رسانه ­ای در مقطع یادشده خبر می ­دهند.

حال به نظر می­ رسد یکی از کانون­ های اختلافی مهم میان سیاستمداران آمریکایی و ترامپ برجام است . بر اساس گزارش رسانه­ ها بن کارین سناتور دموکرات مریلند ضمن انتقاد به رویکرد ترامپ در قبال برجام و ناصادقانه دانستند آن گفت: این اشتباه خواهد بود اگر آمریکا دست به اقدام یکجانبه، خصوصا با انگیزه سیاسی برای خروج از ‏توافق هسته­ ای با ایران بزند.‏دولت باید تصمیم خود را بر واقعیت‌ها بنا کند و نه بر اساس مسایلی سیاسی.‏(خبرگزاری مهر 15/ 06/ 96) پیش از این ریچارد نیفو؛ عضو سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای اروپا با آمریکا با انتقاد از تصمیم احتمالی ترامپ برای خروج از برجام به رسانه ­ها گفت:

من بر این عقیده هستم که کشورهای ۱+۵ از پذیرش تصمیم آمریکا به خروج از برجام امتناع می‌کنند مگر اینکه این تصمیم با استناد به نشانه‌های واضحی مبنی بر نقض توافق از سوی ایران، اتخاذ شده باشد.( خبرگزاری مهر13/ 06/ 96)

اما انتقادات گسترده سیاستمداران مختلف از سیاست­ های اجتماعی ترامپ دیگر موضوعات اصلی مورد بررسی رسانه­ ها در این هفته بود. به طوری که بیش از 70 درصد حجم تبلیغات رسانه­ ای این هفته به این موضوع اختصاص داشت. بر این اساس رسانه ­ها اعلام کردند: بیل دبلاسیو شهردار نیویورک از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به دلیل پایان دادن به برنامه حمایت از مهاجرانی که در دوران کودکی به شکل غیرقانونی وارد این کشور شده اند انتقاد کرد.دبلاسیو پس از آنکه جف سشنز دادستان کل آمریکا اعلام کرد دولت این کشور به قانون داکا پایان خواهد داد در حساب رسمی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت «دونالد ترامپ: ما به تو هشدار دادیم که شهرمان را تهدید نکنی!».(خبرگزاری صداوسیما15/ 06/ 96)

جو بایدن؛ معاون اوباما نیز در واکنش به تصمیم اخیر مهاجرتی ترامپ با صدور بیانیه‌ای گفت: لغو قانون حمایت از فرزندان مهاجران در آمریکا از سوی دونالد ترامپ، غیرانسانی است. همه این افراد آمریکایی هستند، بیرون انداختن آنها ظالمانه و غیرانسانی بوده و این کار شایسته آمریکا نیست.(خبرگزاری صدا و سیما15/ 06/ 96)

این هفته نیز تداوم روند افزایشی مناسبات چالشی واشنگتن - پیونگ یانگ و واشنگتن - مسکو را شاهد بودیم. اما بیشترین حجم نمونه­های یاد شده به مناسبات چالشی واشنگتن با کره شمالی و مسکو اختصاص داشت. البته به نظر 
می­ رسد  کانون چالش­ ها همانا بحران شبه جزیره کره به خاطر تهدیدات متقابل کره شمالی و آمریکا و .. اما مناسبات با مسکو نیز به دلیل کاهش تعداد اعضای دیپلماتیک طرفین و بازرسی از کنسولگری آمریکا در سانفرانسیسکو دستخوش تنش شده است.


پژوهش خبری // پژوهشگر: مرتضی هوشیار

نظر شما