شناسهٔ خبر: 21356019 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخست وزیر لبنان افزایش «مناطق کاهش تنش» در سوریه را خواستار شد

صاحب‌خبر -

به گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی «روسیاالیوم» الحریری روز چهارشنبه پس از دیدار با پوتین در شهر سوچی روسیه به خبرنگاران گفت: موضوع سوریه بخش مهمی از زمان این دیدار را به خود اختصاص داد و دو طرف درباره وضعیت این کشور و منافع لبنان و منطقه تبادل نظر کردند.
وی افزود: مساله مهم مراحلی است که فرایند گسترش ثبات در سوریه خواهد داشت. ما خواستار ادامه تلاش ها برای افزایش مناطق کاهش تنش در سوریه هستیم تا پس از آن راه حل سیاسی آغاز شود.
طی ماه های اخیر با تلاش های دیپلماتیک و موافقت دولت سوریه و مخالفان مسلح در برخی شهرها درگیری ها متوقف شده است. هدف از این اقدام، فراهم کردن شرایط برای گفت و گو و راه حل سیاسی در سوریه عنوان شده است.
سعد الحریری همچنین گفت: با جناب ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه موضوعات مهم مورد توجه دوکشور بویژه در عرصه اقتصادی را بررسی کردیم. روز گذشته نیز با دیمیتری مدودیف درباره همکاری اقتصادی صحبت کردیم. همچنین موضوع کمک های نظامی به لبنان و راه های گسترش روابط نظامی بین دو کشور با هدف تسهیل در فروش بعضی از تجهیزات روسی که لبنان بتواند به آن اعتماد و تکیه بکند، بررسی شد.
وی افزود: موضوعات منطقه را نیز بررسی کردیم و درباره موضوعات زیادی توافق کردیم. ما به دنبال توسعه روابط سیاسی و اقتصادی که به نفع دوکشور است هستیم.
الحریری همچنین از حضور شرکت های روسی برای سرمایه گذاری استقبال کرد و خواستار گسترش حضور آنها شد.
نخست وزیر لبنان همچنین آمادگی لبنان برای بازسازی سوریه را اعلام کرد.

**دیدار الحریری و پوتین
به گزارش خبرگزاری ملی لبنان دو طرف در این دیدار که در بندر سوچی روسیه برگزار شد، به بررسی مناسبات دوجانبه بویژه در زمینه های اقتصادی و تجاری و سرمایه گذاری و کمک تسلیحاتی به ارتش لبنان گفت و گو کردند.
در این دیدار «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه و «ماکسیم اوریشکین» وزیر اقتصاد روسیه نیز حضور داشتند.
پیش از مذاکره دوجانبه، پوتین ضمن خوش آمدگویی به سعد الحریری برای سفرش به روسیه گفت: دیروز مذاکرات خوبی با «دیمیتری مدودیف» نخست وزیر روسیه داشتید و من مطئنم که توافق های که دیروز حاصل شد تاثیر مثبتی بر توسعه روابط دوکشور خواهد داشت.
رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه حجم روابط تجاری بین لبنان و روسیه هنوز اندک است افزود: حرکت مثبت و روبه جلو است و من می خواهم میزان روابط تجاری پنجاه درصد رشد کند و این همان رویکرد مثبتی است که باید بر اساس آن کار کنیم.
پوتین دیدار با الحریری را فرصت مغتنمی برای بحث درباره مسائل لبنان، کشورهای همسایه و منطقه دانست و تاکید کرد: برای من مهم است که مواضع همه رهبران کشورهای منطقه را بدانم.
در ادامه نخست وزیر لبنان نیز ضمن تشکر و اظهار خوشبختی از دیدار دوباره پوتین، موضوعات اقتصادی و مشکلات لبنان و وضعیت منطقه را محور گفت و گوهایش با رئیس جمهوری لبنان عنوان کرد.
وی اظهار امیدواری کرد که روابط اقتصادی و همکاری های نظامی بین دو کشور توسعه یابد.
سعد الحریری روز گذشته نیز با دیمیتری مدودیف نخست وزیر و سرگئی لاوروف وزیر خارجه لبنان دیدار کرد.
یکی از موضوعاتی که الحریری در این سفر به دنبال آن است، جلب رضایت مسکو برای کمک تسلیحاتی به ارتش لبنان است.
خاورم**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

انتهای پیام /*

نظر شما