شناسهٔ خبر: 21330399 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

افراط گرایی و کشتار؛ مسلمانان میانمار قربانی می‌شوند

بخش اول

صاحب‌خبر -
 

میانمار دارای منابع غنی نفت و گاز نیست و ارزش مادی خاصی برای کشورهای توسعه یافته ندارد. همین مسأله توضیح می دهد که چرا هیچ یک از کشورهای مدافع حقوق بشر حاضر نیستند به خاطر نسل‌کشی‌های رخ داده در آن، دست به اقدامی جدی بزنند.
محمد مهدی مظاهری استاد دانشگاه در دیپلماسی ایرانی نوشت: در روزهای اخیر در حالی که شکست‌های پی در پی گروه تروریستی داعش در عراق و آزادسازی تلعفر به خبر خوب و پیش روی‌های طالبان در شهرهای مختلف افغانستان و حمله‌های مکرر آنها به مردم و نظامیان این کشور به خبر تلخ رسانه‌های جهان تبدیل شده، در گوشه‌ای دیگر از جهان، فرسنگ‌ها دورتر از خاورمیانه پر آشوب، افراط‌گرایی‌های از جنس غیراسلامی بیداد می کند که این بار مسلمانان قربانیان اصلی آن هستند. جنایاتی همچون به آتش کشیدن خانه‌های مسلمانان، تجاوز به زنان آنها در ملاء عام، مصلوب کردن مردان مسلمان و آتش‌زدن زنده زنده آنها، که هر چند چیزی کم از خشونت و قساوت داعش ندارند؛ اما به دلایلی خاص به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل نمی‌شود، هیچ سازمان بین‌المللی وظیفه خود نمی‌داند که فراتر از محکومیت کاری انجام دهد و هیچ کشور غربی تشکیل ائتلاف برای مقابله با این امر را تعهد و مسئولیت انسانی خود نمی بیند! اما فجایع میانمار از کجا نشأت می گیرد و چرا با چنین واکنش سردی از سوی جامعه جهانی مواجه شده است؟
میانمار، با نام پیشین برمه، کشوریست در جنوب شرقی آسیا که ترکیبی است از اقوام و مذاهب گوناگون. ۶۸ درصد از مردم میانمار از تبار برمه ای، ۹درصد شان، ۷درصد کارن و بقیه از دیگر اقوام هستند. همچنین از نظر مذهبی نیز ۸۹درصد از مردم میانمار بودایی، ۴درصد مسیحی، ۴درصد مسلمان و ۱درصد نیز پیرو آیین هندو هستند. این کشور آسیایی نیز همچون برخی دیگر از همسایگانش از مستعمره‌های بریتانیا بود که در سال ۱۹۴۸به استقلال رسید. از زمان استقلال، این کشور شاهد درگیری‌های درازمدت میان اقوام پرشمار خود بوده و یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های داخلی را به خود دیده است. در سال ۱۹۸۲قانون حقوق شهروندی در میانمار به تصویب رسید که به واسطه این قانون از میان ۱۴۴قومیت موجود در میانمار ۱۳۵قومیت حق شهروندی دریافت کردند و ۹دسته از اقوام اقلیت از حق شهروندی محروم شدند که بزرگترین این قومیت‌ها، قوم مسلمان روهینگیا است. بر این اساس نه «تین سین»، رئیس جمهوری میانمار و نه حتی خانم «آنگ سان سوچی» که سمبل مبارزات دموکراسی خواهی در میانمار است، مسلمانان این منطقه را شهروندان میانمار نمی دانند و خواهان مهاجرت یا اخراج آنها هستند.
به دلیل حاکمیت چنین شرایطی در کشور میانمار، تا کنون ده‌ها هزار مسلمان روهینگیا از ترس خشونت‌های اکثریت بودایی و حتی نظامیان میانمار گریخته‌اند و به کشورهای همسایه از جمله بنگلادش رفته‌اند. در روزهای اخیر نیز هزاران نفر از مسلمانان روهینگیا در پی دور جدید خشونت‌ها در استان راخین از خانه‌های خود فرار کرده‌اند و به سوی مرز بنگلادش رفته‌اند. این در حالی است که بنگلادش نیز اعلام کرده است که دیگر توان پذیرش مهاجران جدید را ندارد و بنابراین مهاجران مسلمان در پشت مرزهای این کشور آواره شده‌اند و در شرایط بسیار اسف باری به سر می برند و به علت بارش باران‌های موسمی و نداشتن سرپناه، سلامت و زندگی آنها در خطر است. میانمار یکی از کم توسعه یافته‌ترین اقتصادها در جهان است و استان راخین که محل زندگی بیش از یک میلیون مسلمان روهینگیاست، فقیرترین منطقه میانمار به شمار می رود. میانمار دارای منابع غنی نفت و گاز نیست و ارزش مادی خاصی برای کشورهای توسعه یافته ندارد. همین مسأله توضیح می‌دهد که چرا هیچ یک از کشورهای مدافع حقوق بشر حاضر نیستند به خاطر نسل کشی‌های رخ داده در آن، دست به اقدامی جدی بزنند. از سوی دیگر متهم کردن مسلمانان به افراط گرایی و تروریسم در سال‌های اخیر به رویه ثابت کشورهای غربی و رسانه‌های جریان اصلی تبدیل شده است و حال اندکی برایشان دشوار است که اعتراف کنند خشونت، افراط گرایی و عدم تحمل و مدارا با دیگر اقوام و مذاهب حد و مرز نمی شناسد و در دنیایی که کشتار مخالفان به رویه ثابت آن تبدیل شده، مسلمانان نیز قربانی هستند. مسلمانانی که مانند صهیونیست‌ها، دلالان و کارگزاران بازار بورس و تجارت جهانی نیستند که با استفاده از قدرت ناشی از آن حمایت‌های بین المللی را به سمت خود جلب کنند و نه تسلطی بر غول‌های رسانه‌ای دارند که بتوانند با نمایش فجایعی که بر آنها می رود، افکار عمومی جهان را به سمت خود جلب کرده و کشوری جدید برای خود پیدا کنند. مسلمان روهینگیا، تنها جهان اسلام را دارند، جهانی که خود پر از آشوب، جنگ، اختلاف و تفرقه است، اما امید می‌رود هنوز اندک دغدغه‌ای برای رسیدگی به اوضاع مسلمانان جهان برایش باقی مانده باشد و بتواند با فعال سازی سازمان همکاری‌های اسلامی و سایر نهادهای حقوق بشری بین المللی، درمانی برای اوضاع نابسامان مسلمانان آواره میانمار پیدا کند .
در این حال، شیخ «احمد زین» رئیس شورای علمای لبنان با اشاره به سکوت جامعه جهانی در قبال کشتار بی رحمانه مسلمانان میانمار، گفت: اسرائیل به صورت غیرمستقیم در کشتار اقلیت مسلمان روهینگیا نقش ایفا می کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، اخیرا بودایی‌های میانمار با حمایت دولت و ارتش این کشور مرحله جدیدی از ارتکاب جنایت‌های هولناک علیه اقلیت مسلمان معروف به «روهینگیا» را آغاز کرده اند. اخبار مربوط به جنایت‌های وحشتناک علیه این اقلیت مسلمان که از هیچگونه ابزاری برای دفاع از خود برخوردار نیست، طی روزها و هفته‌های اخیر در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب گسترده‌ای داشته است. بودایی‌ها که به نظر می‌رسد از مصونیت ویژه‌ای در نزد دولت و ارتش برخوردار هستند، تاکنون از ارتکاب هیچ جنایت ضد حقوق بشری علیه اقلیت روهینگیا دریغ نکرده‌اند؛ از زنده زنده سوزاندن مسلمانان گرفته تا کَندن پوست بدن آنها و تجاوز به زنان و دخترانشان. تمامی این جنایت‌ها در حالی علیه اقلیت مسلمان روهینگیا انجام می‌شود که تنها گناه آنها گرایش دینی و مذهبی‌شان است و نه چیز دیگر.
البته تصور اینکه اقلیت مسلمان روهینگیا تنها چند هفته یا چند ماه است که توسط بودایی‌ها، دولت و ارتش میانمار مورد تعرض قرار می گیرند، کاملا اشتباه است، چرا که سلسله اقدامات خصمانه و سرکوبگرانه علیه اقلیت روهینگیا سالهاست که در میانمار در جریان است و این سکوت رسانه‌هایِ جیره‌خوار آمریکایی و صهیونیستی در جهان بوده که تاکنون بر چنین جنایت‌های دهشتناکی سرپوش نهاده است. اقلیت روهینگیا، مسلمانانی هستند که در ایالت «راخین» در غرب میانمار سکونت دارند و ۴ درصد کل جمعیت میانمار را تشکیل می‌دهند. این اقلیت مظلوم و بی‌دفاع سالهای زیادی است که با انواع و اقسام محرومیت‌ها و محدودیت‌ها توسط دولت میانمار مواجه هستند.درهمین ارتباط خبرنگار مهر گفتگویی را با شیخ «احمد زین» رئیس شورای علمای لبنان انجام داده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛
- درحال حاضر شاهد ارتکاب شدیدترین جنایت‌ها علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار هستیم. به نظر شما علت اصلی ارتکاب چنین جنایت‌هایی علیه مسلمانان میانمار که توسط بودایی‌ها و با حمایت دولت و ارتش این کشور صورت می گیرد، چیست؟
* برای جنایت‌هایی که اکنون علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار اتفاق می افتد، در واقع هیچ دلیل و توجیه عقلانی نمی توان آورد. مسلمانان مظلوم میانمار روزانه تنها و تنها به این دلیل کشته می‌شوند که به دین اسلام تعلق دارند. البته به غیر از میانمار، در کشورهای اسلامی نیز به ویژه در سوریه، عراق، یمن و لیبی نیز شاهد ارتکاب چنین جنایت‌هایی علیه مسلمانان هستیم. واقعیت این است که ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی هیچگاه نمی خواهند آب خوشی از گلوی مسلمانان در هر نقطه از جهان که باشند چه در میانمار و چه در هر کشور دیگری، پایین برود.
آمریکایی‌ها، صهیونیستها و همچنین کشورهای غربی به دنبال آن هستند که مسلمانان همواره عقب مانده باشند و هیچ پیشرفتی در هیچ حوزه ای نداشته باشند. ارتکاب جنایت‌های هولناک علیه مسلمانان و اقلیت روهینگیا در میانمار و همچنین جنایت‌های گسترده دیگر در کشورهای اسلامی نمونه ای از توطئه چینی‌های خارجی برای عقب‌ماندگی مسلمانان است. در این میان جمهوری اسلامی ایران می تواند نقش مهمی را در تحکیم صفوف مسلمین در سراسر جهان ایفا کند.
- در این میان، سکوت جامعه جهانی و سازمان ملل متحد در قبال جنایت‌های هولناک علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار نیز بیش از هر چیز دیگری قابل تأمل است. سکوت مجامع بین المللی در این زمینه را چگونه ارزیابی می کنید؟
*متأسفانه جامعه جهانی کارنامه درخشانی در جلوگیری از اقدامات ضد حقوق بشری در کشورهای مختلف ندارد. در میانمار نیز وضعیت به همین شکل است و جامعه جهانی هیچ اقدام مثبتی را برای نجات اقلیت مسلمان روهینگیا از یک فاجعه انسانی صورت نداده است. بدون شک اگر صدای واحدی از سوی جهان در حمایت از مردم مسلمان و مظلوم میانمار شنیده می‌شد، جنایت‌های ددمنشانه علیه آنها تاکنون چند باره متوقف شده بود.
مشکل اینجاست که جامعه جهانی عملا وجود خارجی ندارد، چراکه تنها به اجرای سیاست‌های ایالات متحده آمریکا می پردازد. وضعیت آمریکایی‌ها هم کاملا مشخص است؛ آنها نمی خواهند که مسلمانان سرپا بایستند و با سیاست‌های واشنگتن به مخالفت برخیزند. سازمان ملل متحد نیز همچون جامعه جهانی تحت سیطره و کنترل ایالات متحده آمریکا و صهیونیسم جهانی است و هیچ انتظاری از آنها برای یاری رساندن به اقلیت مسلمان روهینگیا وجود ندارد.
- در برخی موارد مطالبی در رسانه‌ها مطرح شده است مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی نیز به صورت غیرمستقیم در کشتار بی‌رحمانه اقلیت مسلمان روهینگیا نقش آفرینی می کند. شما این مسأله را چگونه ارزیابی می کنید؟
* رژیم صهیونیستی در سرکوب مسلمانان در سراسر جهان نقش آفرینی می کند. این مسأله تازه ای نیست و نیازی به هوش فراوانی هم ندارد. منافع صهیونیست‌ها اقتضاء می کند که مسلمانان در هرنقطه ای از جهان که هستند، نابود شوند. علت این مسأله هم به ایدئولوژی مسلمانان بازمی گردد که در تضاد کامل با ایدئولوژی صهیونیسم جهانی هستند. امروز شما مشاهده می کنید که حتی رسانه‌های صهیونیستی هم نمی توانند بر نقش آفرینی غیرمستقیم تل آویو در کشتار بی رحمانه اقلیت مسلمان روهینگیا سرپوش بگذارند و از دیدارهای دوجانبه مقامات نظامی اسرائیل و میانمار پرده بر می دارند. برهمین اساس، دیگر جای هیچ شکی باقی نیست که صهیونیست‌ها ازجمله طرف‌های خارجی حامی نسل کشی مسلمانان میانمار هستند.
امروز دیگر بر همگان روشن شده است که رژیم صهیونیستی به دنبال غرق کردن مسلمانان در مشکلات و معضلات مختلف است. صهیونیسم جهانی به دنبال غارت ثروت‌های مسلمانان در هر نقطه از جهان از جمله در میانمار است. یکی از اهداف صهیونیست‌ها از حمایت از جنایت‌های غیرانسانی علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار نیز همین است. تا زمانی که اراده جهانی برای مقابله با صهیونیستها وجود نداشته باشد، این جنایتها علیه مسلمانان مظلوم ادامه پیدا خواهد کرد.
- با وجود تصاویر و فایل‌های ویدئویی زیادی که در رسانه‌های ارتباط جمعی در خصوص جنایتها علیه مسلمانان روهینگیا منتشر شده‌اند، بازهم «آنگ سان سوچی» رهبر میانمار که از قضاء برنده جایزه صلح نوبل نیز هست، ادعا کرده که دیگران واقعیت تحولات میانمار را نمی دانند. دیدگاه شما در این خصوص چیست؟
* تاریخ ثابت کرده است که جوایز صلح نوبل به شخصیت‌هایی اعطاء می شود که خدمت بیشتری به تحقق اهداف صهیونیسم جهانی کرده باشند. سوچی، رهبر میانمار نیز ازجمله شخصیت‌هایی است که خدمات زیادی را با حمایت از سرکوب اقلیت روهینگیا به صهیونیستها ارائه کرده است. شما وقتی اسامی اشخاصی همچون «شیمون پرز» رئیس سابق رژیم صهیونیستی را در لیست کسانی که برنده جایزه صلح نوبل شدند را می بینید، دیگر جای شکی در این خصوص باقی نمی ماند. هر کسی که بیشتر در خدمت استعمار آمریکایی باشد، به جایزه صلح نوبل دست پیدا می کند. سوچی و پرز ازجمله این افراد هستند.
ادامه دارد

نظر شما