شناسهٔ خبر: 21308811 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

سازمان ملل جنایات میانمار علیه مسلمانان را رسماً «نسل‌کشی» خواند

سازمان ملل هم سرانجام جنایات حکومت میانمار در قتل‌عام مسلمانان این کشور را «نسل‌کشی» و «پاکسازی قومی» خواند.

صاحب‌خبر -



کشته شدن 3500 مسلمان روهینگیایی توسط ارتش میانمار سرانجام سازمان ملل را نیز به واکنش واداشت. به گزارش فارس، سازمان ملل هشدار داده شرایط مسلمانان میانمار مثالی از پاکسازی قومی است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل اعلام کرده «شرایط کنونی در میانمار علیه مسلمانان روهینگیا،‌ پاکسازی قومی است.» زید رعد حسین کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل به شدت از «حمله سیستماتیک حکومت میانمار» به مسلمانان روهینگیا انتقاد کرده است. البته این اقدام سازمان ملل تنها در مقام یک بیانیه بوده و در عمل این سازمان مثل بسیاری از کشورهای غربی همچنان به سکوت خود ادامه می‌دهد.
«محمود علی» وزیر خارجه بنگلادش نیز که تعداد زیادی از آوارگان مسلمان روهینگیا به این کشور پناه برده‌اند، آنچه را که نیروهای دولتی کشور میانمار علیه اقلیت مسلمان در ایالت راخین به انجام می‌رسانند «نسل‌کشی» نامیده است. وی در جریان یک کنفرانس خبری به خبرنگاران در این باره گفته: «جامعه جهانی می‌گوید که این رفتار با روهینگیا نسل‌کشی است؛ ما هم آن را نسل‌کشی می‌خوانیم.» به گفته وی تنها در طول ۲ هفته اخیر، ۳۰۰ هزار روهینگیایی به بنگلادش گریخته‌اند؛ لذا تعداد کل این آوارگان در بنگلادش به ۷۰۰ هزار نفر می‌رسد.
خیز برای پس گرفتن نوبل از سوچی
از سوی دیگر پس از مواضع حمایتی آنگ سان سوچی رهبر میانمار از جنایت‌های ارتش این کشور علیه مسلمانان روهینگیا، بیش از ۴۰۰ هزار نفر با امضای طوماری اینترنتی خواستار پس گرفتن جایزه صلح نوبل از آنگ سان سوچی، شدند. در این طومار آمده تا این لحظه سوچی هیچ‌گونه اقدامی برای پایان بخشیدن به جنایت‌هایی که علیه بشریت در کشورش رخ می‌دهد، انجام نداده است. با این حال کمیته نوبل اعلام کرده است که نمی‌تواند این جایزه سوچی را باطل کند، زیرا به هنگام اعطای این جایزه، تنها کاری که منجر به دریافت این جایزه شده، لحاظ شده است.
نشریه آلمانی اشپیگل هم در گزارشی به رویکرد «آنگ سانگ سوچی» رهبر میانمار در برابر کشتار و آوارگی مسلمانان روهینگیا پرداخته است. در این گزارش با عنوان «چرا بانوی برمه درباره اعتبار و شهرت خود خطر می‌کند؟» آمده است که «عده زیادی از اقلیت مسلمانان میانمار از کشور خود رانده می‌شوند و این وضعیت دیدگاه‌ها درباره آنگ سانگ سوچی را تغییر می‌دهد.» وی که برنده جایزه نوبل شده، به دلایل سیاسی در مورد این موضوع سکوت اختیار کرده است. اشپیگل این را هم نوشته که «دزموند توتو» اسقف آفریقای جنوبی که وی هم برنده جایزه صلح نوبل بود در نامه‌ای خطاب به سوچی نوشته: «اگر بهای سیاسی برای حضور شما در منصب عالی‌ترین مقام میانمار سکوت شماست در این صورت بهای سنگینی پرداخته‌اید.»

نظر شما