شناسهٔ خبر: 20998424 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نرخ سود ۲۴ درصدی تولید را نجات نخواهد داد/حداقل چهار صفر از پول ملی حذف شود

رئیس سابق بانک مرکزی گفت: حذف یک صفر منجر به افزایش ارزش اعتباری پول ملی نخواهد شد و حداقل ۴ صفر باید حذف شود.

صاحب‌خبر -

نرخ سود ۲۴ درصدی تولید را نجات نخواهد داد/حداقل چهار صفر از پول ملی حذف شودبه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اقتصاد کشور چند سالی است که در رکود به سر می برد و در این سالها همواره حمایت از تولید و رونق اقتصادی شعار مسئولان بوده و نسخه ای که پیچیده شد اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی (کوچک و متوسط) برای رونق تولید و اشتغال بود.

این تسهیلات با مشکلات عدیده ای مواجه بود و سود بالای این تسهیلات موجب شد عملاً اتفاقات و تحولات مطلوبی در روند اقتصادی کشور بوجود نیاید. از طرف دیگر ایران جزو کشورهایی است که بانک محور است یعنی برای هرگونه بهبود و تحول اقتصادی منابع مالی بانک‌ها نقش اساسی ایفا می‌کند و علاوه بر آن سیاست‌گذاری‌های شورای پول و اعتبار در خصوص تسهیلات، نرخ سودهای بانکی و سایر موارد تاثیر بسزایی در مسیر حرکت قطار اقتصاد ایران دارد.

حال برای بررسی مشکلات اقتصادی کشور و همچنین موضوعات مطرحه در خصوص برنامه های بانک مرکزی و مشکلات بانکی به سراغ محمود بهمنی رئیس سابق بانک مرکزی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رفته ایم وگفتگویی ترتیب داده که مشروحه آن در ذیل آمده است:

 نظر شما در خصوص آخرین دستور وزیر صنعت در خصوص حذف درج قیمت بر روی کالاها چیست؟

حذف درج قیمت بر روی کالا به نفع مصرف کننده نخواهد بود . قیمت ها باید در کارخانه های تولیدی درج شود و مکانیزم خاصی برای قیمت وجود داشته باشد. در خصوص کالاهای وارداتی هیچ‌گاه این تصمیم گرفته نشد که بر روی آنها برچسب قیمت زده شود و بدون هیچ قیمت ثابتی در بازار به فروش می رود ، بنابراین چون در بازارها شرایط برای دسترسی به کالا یکسان نیست  با عدم کنترل،  قیمت های بسیار متفاوتی  را شاهد خواهیم بود که در نهایت به ضرر مصرف کننده تمام می شود.

برای کمک به مصرف کننده چه باید کرد؟

اگر قصد کمک به مصرف کننده را داریم باید از تولیدکننده حمایت واقعی صورت گیرد و قیمت تمام شده کالا را پائین بیاوریم تا منجر به افزایش عرضه و کاهش قیمت شود.

تبعات عدم کاهش هزینه تولید چیست؟

اگر هزینه تمام شده کاهش نیابد، فضا برای ورود کالای قاچاق به کشور فراهم شده و محصولاتی دربازار عرضه خواهد شد که نه هزینه گمرکی پرداخت کرده و نه مالیات و سایر هزینه های تولید، با این روند قطعاً فضای رقابت را از تولیدکننده داخلی سلب می کنیم.

آیا اکنون بازار ایران رقابتی شده است؟

حمایت آنچنان که باید و شاید انجام نشده اگر چه بارها از بازار رقابتی صحبت شده اما وقتی تولیدکننده تسهیلات با نرخ سود 24 درصد دریافت می کند، قطعا نمی تواند با رقبای خارجی رقابت کند بنابراین ابتدا باید شرایط را در بازار رقابتی ایجاد کرده، قیمت تمام شده را کاهش و سپس سودی معقول برای کالا تعیین شود تا در نهایت مصرف کننده متضرر نشود.

نظر شما در خصوص نرخ سود بانکی فعلی چیست؟

طبق اصول اقتصادی در دنیا نرخ سود تابع نرخ تورم است و ما در سال 91 با وجود نرخ تورم 30.5 درصدی نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی 12 تا 14 درصد و برخی موارد نهایتاً تا 16 درصد بود اما امروز با تورم تک رقمی سود سپرده بالای 20 درصد داده می شود که این مناسب نیست.

ساختاری که در آن نرخ سود دو برابر نرخ تورم باشد، قطعاً مریض است و باید اصلاح شود تا قیمت نهایی کالاها را پائین بیاورد و چرخه اقتصادی بهتر به گردش در بیاید .

آیا تسهیلات به واحدهای تولیدی راهگشا خواهد بود؟

تولیدکنندگان از روی ناچاری اقدام به دریافت تسهیلات با نرخ‌های بالا و بعضاً تا 28 درصد کرده و این تسهیلات گرفتاری آنها را بیشتر و در واقع  ورشکستگی  را به تعویق انداخته و تولید نمی‌تواند 50 درصد بازدهی داشته باشد که 28 درصد آن را بابت تسهیلات به بانک بازگرداند.

این روند تسهیلات و بازار چه خسارتی به بار آورده است؟

 امروزه باید واحد تولیدی با 60 درصد ظرفیت کار کند تا کالایی با قیمت تمام شده بالا به فروش رود که در نهایت توان رقابت در بازار را نداشته باشد اما بدلیل نداشتن صرفه اقتصادی سرمایه خود را در بانک قرار می‌دهد و سود آن را دریافت می کند و دغدغه های تولید و مالیات و کارگر و غیره را هم ندارد.

اولویت امروز اقتصاد کشور از نظر شما چیست؟

اول از همه باید به داد تولید رسید و با ارائه تسهیلات با سود معقول ظرفیت های خالی آن را تکمیل کرده تا عرضه کالا افزایش و قیمت تمام شده کاهش یابد .

آیا دولت در کنترل تورم موفق عمل کرده است؟

نرخ تورم طبق آمارها تک رقمی است اما این تماما به تورم باز نمی گردد و بخشی از آن به رکود حاکم بر بازار و کاهش قدرت خرید مردم معطوف است.

ما الان 3 و نیم میلیون بیکار طبق آمار های رسمی و 5 میلیون با آمار غیررسمی در کشور داریم که اینها با احتساب خانواده ها یشان جمعیت قابل توجهی می شوند که در این صورت عملا خریدی انجام نمی گیرد تا بخواهد تورمی به بار داشته باشد و اگر قدرت خرید مردم افزایش یابد هیچ کالایی روی دست تولیدکننده نخواهد ماند.

 کالاهای تولیدی به‌ویژه ایرانی از کیفیت مطلوب برخوردار نیست، در این خصوص چه اقدامی باید کرد؟

تولیدات ما باید صادرات محور باشد یعنی کیفیت به گونه ای باشد تا امکان صادرات و رقابت با نمونه خارجی داشته باشد و این خود دو مزیت دارد، هم مصرف کننده داخلی راغب به خرید آن است و هم میتوان آن کالا را به بازارهای هدف صادر کرد و با این روش کارخانجات از این شرایط نابه سامان خارج کنیم.

نظر شما در خصوص حذف صفر از پول ملی چیست؟

در سالهای اخیر دولت  به حذف یک صفر اشاره کرده اما معنی ندارد و دو سه سالی است که در خصوص آن بحث می شود . امروز برای تولید یک اسکناس هزار ریالی(صد تومانی) هزار و 370 ریال(137 تومان) باید هزینه (چاپ کاغذ،فیچرهای امنیتی و ...) کنیم و اگر می خواهیم صفری حذف کنیم هزینه زیادی به بار خواهد داشت و برای این کار باید 4 صفر حذف شود.

باید کاری کنیم که ارزش اعتباری واحد پولی ایران از ارزش ذاتی آن بیشتر شود و با بررسی ها انجام شده ختی حذف سه صفر هم کارگشا نخواهد بود و حداقل 4 صفر از پول ملی باید حذف شود.

 گفتگو از نازنین روزبهانی و هادی سیانکی

  انتهای پیام/

 حذف درج قیمت برچسب کالا به ضرر مصرف‌کننده

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما