شناسهٔ خبر: 20998296 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بهره‌برداری از 2400 میلیارد تومان پروژه صنعتی و معدنی استان کرمان در هفته دولت

نمایندگی کرمان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: هشت پروژه صنعتی و معدنی با 2400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغال حدود 2000 نفر در هفته دولت بهره‌برداری خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،«مهدی حسینی‌نژاد» پیش از ظهر امروز اول شهریورماه در جمع خبرنگاران با گرامی‌داشت فرا رسیدن هفته دولت اظهار کرد: با توجه به اتفاقاتی که در زمینه رونق تولید در سال گذشته در استان افتاد، شورای مشورتی صنعت و معدن شکل گرفت و تلاش می‌کنیم براساس ظرفیت‌های استان، پروژه‌هایی اجرا شود.

وی با بیان این‌که معادن مس، گل‌گهر، پروژه‌های میدکو، کارخانجات تولید خودرو و ... ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه صنعت و معدن در استان کرمان هستند، تصریح کرد: در سال گذشته برای رونق تولید نزدیک   1200 میلیارد تومان پرونده تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شد که این سیستم نتوانست خیلی خوب کمک کند و یکی از عواملی که در عملکردهای خوب استان براساس فرآیندهای اقتصاد مقاومتی نمره خوبی نگرفت، پرداخت تسهیلات رونق تولید بود.

حسینی‌نژاد با اشاره به این‌که براساس ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه، شورای عالی معادن استان تشکیل شد و دو مصوبه داشت، خاطرنشان کرد: یکی از مصوبات، انتقال گردش مالی شرکت‌های بزرگ به استان بود و این کار به‌شدت در حال پیگیری است و تاکنون پیمانکاران این حوزه نیز شناسایی شده‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: یکی از ابزارهایی که بانک‌های ما می‌توانند به تولید کمک کنند، انتقال حساب‌های مالی شرکت‌های بزرگ به استان و افزایش منابع و مصارف بانک‌هاست.

نیاز صنایع مادر استان از صنایع کوچک تأمین می‌شود

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات سازمان صنعت و معدن این است که نیازهای صنایع بزرگ و مادر از صنایع کوچک استان تأمین شود و نیازها احصاء شده و تاکنون نزدیک به 300 قلم از نیازهای واحدهای بزرگ شناسایی شده که در استان امکان تولید آن وجود دارد.

حسینی‌نژاد در ادامه اظهار کرد: صادرات استان کرمان در سال گذشته بیش از 2.2 میلیارد دلار بوده که بیش از 4.8 درصد صادرات کل کشور را شامل می‌شود و بالانس کالاهای صادراتی ما بین صنعت و کشاورزی به نفع صنعت شد.

وی با اشاره به این‌که تراز تجاری استان در سال گذشته مثبت شد، خاطرنشان کرد: برای افزایش تولید محصولات دانش بنیان تفاهمنامه‌هایی با دانشگاه‌های استان منعقد کرده‌ایم و اکنون 10 پروژه در راستای ارتباط صنعت و دانشگاه در استان در حال اجرا داریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: استان کرمان برای نخستین بار اجرای کاداستر معدنی را در سال 94 عملیاتی کرده و تجربه‌ای برای حرکت به سمت کاداستر صنفی شده که برای شفاف‌سازی واحدهای صنفی و حرکت به سمت فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی و زنجیره‌ای عملیاتی خواهد شد.

بهره‌برداری 2400 میلیارد تومان پروژه در هفته دولت

وی در ادامه تصریح کرد: در راستای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، بیش از 36 هزار میلیارد تومان پروژه صنعتی و معدنی در سطح استان کرمان در دست اجرا داریم و هشت مورد از این طرح ها با 2400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغال حدود 2000 نفر در هفته دولت بهره‌برداری خواهند شد.

حسینی‌نژاد گفت: 1.6 میلیون تن آهن اسفنجیِ شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، دو پروژه 2 و نیم میلیون تنی گندله آهن فولاد سیرجان و بوتیای ایرانیان، 100 هزار تن مس کاتد شرکت ملی مس، 26 هزار تن فروآلیاژ رباط و ... از جمله این پروژه‌ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها در بحث‌های مربوط به تکمیل زنجیره ارزش افزوده در سنگ آهن، مس و کرومیت است که خام‌فروشی این محصولات سال‌ها استان را رنج می‌داد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که قرار بود از محل اجرای هدفمندی یارانه‌ها، به تولید کمک شود، اظهار کرد: در سال 95 هیچ پرداختی بابت هدفمندی یارانه‌ها به تولید پرداخت نشد و دولت برای کمک به تولید، طرح رونق تولید را اجرا کرد و امسال نیز 30 هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته است.

کرمان 36 درصد حقوق دولتی معادن کشور را وصول می‌کند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: کرمان بیش از 36 درصد حقوق دولتی معادن کل کشور را وصول می‌کند و طبق ماده 14 قانون معادن، باید 15 درصد آن به خزانه معین استان برگشته و برای زیرساخت‌های معدنی هزینه شود که این عدد در مسیر هدفمندی هزینه شده و برگشتی نه به استان و نه به وزارت صنعت و معدن صورت نگرفته است.

وی افزود: نخستین دستور کار شورای عالی معادن استان بحث زغالسنگ بود که یکی از چالش‌های استان و کشور است و مصوب شد شرکت زغالسنگ کرمان 100 میلیارد تومان تسهیلات دریافت و از محل حقوق دولتی یارانه سود تسهیلات به این شرکت بدهیم.

حسینی‌نژاد تصریح کرد: مقرر است 40 درصد هزینه کرد تسهیلات در آماده‌سازی معدن، 20 درصد مسائل ایمنی و مابقی برای پرداخت بدهی‌ها به بخش خصوصی صورت بگیرد و ضمن این‌که به‌دنبال سرمایه‌گذار هستیم و معدن زغال معدن جو باید به مزایده برود.

وی خاطرنشان کرد: علت قیمت بالای تمام شده استخراج زغال، نیروی انسانی مازاد در این مجموعه است که تا 70 درصد قیمت تمام زغال ما را مشمول شده و باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

حسینی‌نژاد درباره آخرین وضعیت پتروشیمی کرمان یادآور شد: طرح زیست محیطی پتروشیمی فجر کرمان نیز مصوب شده و دوستان در حال آماده کردن مراحل بعدی پروژه هستند.

انتهای پیام

نظر شما