شناسهٔ خبر: 20933397 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد:

لحظه به لحظه با جلسه رای اعتماد به وزرا/پایان جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

خبرگزاری شبستان: جلسه علنی امروز یکشنبه ٢٩ مرداد مجلس شورای اسلامی برای بررسی برنامه پیشنهادی وزرا نیرو و ورزش و جوانان راس ساعت ۸ و ۶ دقیقه به ریاست علی لاریجانی با حضور ۲۰۵ نفر از نمایندگان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، هشتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم آغاز شد. در جلسه هفتم نمایندگان نظرات و دیدگاه های خود را در قالب موافقین و مخالفین وزرای پیشنهادی مطرح کردند. جلسه هفتم مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در حالی پایان یافت که در آن صلاحیت وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی، صنعت و معدن، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، نفت انجام شد.

 

بنابراین گزارش، در این جلسه بخشی از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو انجام شد و یک وقت مخالف و یک وقت موافق وزیر پیشنهادی همراه با سخنان شخص وزیر پیشنهادی در دفاع از برنامه هایش به امروز موکول شد.

 

این گزارش می افزاید: بنا بر اعلام هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز رییس جمهور برای دفاع از وزرای پیشنهادی به صحن علنی مجلس می آید و سپس رای گیری انجام می شود.

 

قاضی زاده هاشمی، عضو هیات رییسه مجلس دستورکار جلسه علنی امروز مجلس را به شرح ذیل قرائت کرد:

بررسی برنامه های حبیب الله بیطرف گزینه پیشنهادی وزارت نیرو  و مسعود سلطانی فر گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان

رای گیری جداگانه برای هریک از وزرای پیشنهادی صورت می گیرد.

 

موسوی‌بیوکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو: وزیر پیشنهادی نیرو برنامه ای برای حل موضوع آب ندارد

سیدابوالفضل موسوی‌بیوکی، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به اینکه از مشکلات تأمین آب شرب، تغییر اقلیم وکاهش آبهای زیرزمینی است، گفت: مدیریت منابع آب مهمترین خواسته مردم از دولت است که به دلیل سیاست‌های غلط دولت‌های گذشته آب را به موضوع امنیتی سیاسی تبدیل کرده است.

 

نماینده مردم یزد گفت: بیطرف برنامه جامعی برای حل مسئله آب کشور ندارد و در برنامه‌های وزارت نیرو هم برنامه ای برای حل آن نیست.

 

قوامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو: منشا خارجی ریزگردها به نحوه مدیریت سابق آقای بیطرف مربوط می‌شود

هادی قوامی، نماینده مردم اسفراین در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم و در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به اینکه امروز ریزگردها به صورت پیامد خارجی منفی، کشور را تحت تأثیر قرارداده است، گفت: این منشا خارجی به نحوه مدیریت سابق آقای بیطرف مربوط می‌شود.

 

نماینده مردم اسفراین در مجلس گفت: سدهایی به اشتباه احداث شده که امروز آب شیرین به آب شور تبدیل شده که شوری آن بیشتر از آب دریاست همچنین سدی در استان من احداث شده که امروز یک قطره آب ندارد.

 

علیجانی در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو: بیطرف می تواند بحران آب را به نحو احسن مدیریت کند
 

محسن علیجانی، نماینده تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر در ادامه جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به اینکه تصمیم گیری های اساسی در مورد آب به عهده مجلس و دولت است، گفت: امروز بحران آب در کشور داریم اما بحران بزرگتر بحران مدیریت آب است، بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو فردی اخلاقمدار، اصلاح طلب کارآمد، دارای کارنامه ای موفق و سوابق مدیریتی خوب است که می تواند بحران آب را به نحو احسن مدیریت کند.

 

وی با اشاره به اینکه بیطرف از تمامی مشکلات و چالش های پیش روی وزارت نیرو مطلع است و برای آنها برنامه دارد، گفت: در برنامه بیطرف اولویت وزیر با انرژی های تجدید پذیر است.

 

امیری‌خامکانی در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو: بیطرف از وزرای موفق در وزارت نیرو است

حسین امیری‌خامکانی، نماینده مردم شهرستان‌های زرند و کوهبنان در ادامه جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم و در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به اینکه براساس آمار، بیطرف از وزرای موفق در وزارت نیرو است، گفت: در زمان وی تعادل تولید و مصرف برق به وجود آمد و بازار برق ایران تاسیس شد.

 

وی ادامه داد: بیطرف در دوره تصدی خود بر وزارت نیرو سیاست‌های نظام را اجرا می‌کرد و نباید گناه تغییرات آب و هوایی را به پای بیطرف نوشت.

 

بیطرف در صحن مجلس در دفاع از برنامه هایش: مساله آب در آستانه بحران است/معتقد به اصلاح مدیریت در بخش آب کشور هستم

حبیب الله بیطرف، وزیر پیشنهادی نیرو در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 29 مرداد و در دفاع از برنامه های پیشنهادی اش گفت: بنده خود را متعهد نسبت به مطالبات مردم و بهره گیری از نظرات کارشناسان و متخصصان و پاسخگو کردن واحدهای زیرمجموعه با رعایت شایسته سالاری در ارتقای مدیریت و تلاش موثر برای شفافیت را مقابله با فساد اداری و ایجاد فرصت برابر برای فعالین خصوصی در صنعت آب و برق می دانم.

 

وی اظهار داشت: 8 سال وزیر نیرو بودم و طی 12 سال اخیر هیچ سمتی در وزارت نیرو و بخش اب و برق کشور نداشته ام، داشتن مسئولیت و خدمت در وزارت نیرو از افتخارات مدیریتی خود می دانم و خدمت به مردم برای تامین آب و برقشان را وظیفه خود می دانم.

 

بیطرف با اشاره به مشکلات سدسازی در کشور گفت: ایران با توجه به شرایط اقلیمی کمبود بارش و پراکندگی بارش و توزیع نامناسب در پهنه سرزمینی شرایط خاصی را دارد و جزو کشورهای کم آب و در محدوده نیمه خشک قرار دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه مهار آبهای سطحی جزو برنامه های ملی جمهوری اسلامی ایران است گفت: براساس سیاستهای کلی نظام مهار آبهایی که از کشور خارج می شوند، افزایش میزان استحصال آب و بهره گیری درست از آب جزو سیاستهای جمهوری اسلامی ایران بوده و هست.

 

وزیر پیشنهادی نیرو ادامه داد: در همین راستا و به همت مهندسین و متخصصین این سرزمین فعالیت مهار آبها در همین سطح کشور آغاز شد و امروز ما 169 سد مخزنی بزرگ، 200 سد مخزنی متوسط و 220 سد مخزنی کوچک داریم.

 

برومندی در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان: نداشتن مخالف برای سلطانی فر نشانه مدیریت موفق او است

محمدمهدی برومندی، نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با وزیر ورزش و جوانان وزارتخانه ورزش و جوانان را یکی از کلیدی‌ترین وزارتخانه ها دانست و گفت: این وزارتخانه برای داشتن جامعه ای با نشاط ورزش اهمیت خاصی دارد. جوانان سرمایه های این کشور هستند و باید برای آنان برنامه ریزی کرد. ما 9 ماه پیش به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان راای اعتماد دادیم و امروز نیز از معرفی مجدد وی خوشحال هستیم، نداشتن مخالف برای سلطانی فر نشانه مدیریت موفق او است.

 

 نماینده مردم مرودشت گفت: وزرایی که ارتباط خوبی با رئیس جمهور، هیئت دولت و نمایندگان داشتند در پیشبرد برنامه ها موفق بودند و نمره سلطانی فر در تعامل 20 است.

 

قمی در موافقت با وزیر پیشنهادی وزیر ورزش و جوانان: برنامه پیشنهادی وزیر ورزش بسیار علمی و عملی بوده است

محمد قمی، نماینده پاکدشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اشاره به اینکه سوابق آقای سلطانی فر برای همه مشخص است و وی در سمت های مختلف موفق و اثرگذار بوده است، گفت: همه وزرا برنامه های قابل قبولی را ارائه دادند، اما برنامه پیشنهادی وزیر ورزش بسیار علمی و عملی بوده و جای تقدیر و تشکر دارد.

 

وی با اشاره به اینکه در تنظیم برنامه های وزیر ورزش و اسناد بالادستی توجه شده و مسائل مبتلابه جامعه و میزان امکانات در آن به خوبی به تصویر کشیده شده است، گفت: وزیر ورزش نگاه سیاسی به مسائل از جمله نمایندگان، ورزش و... نداشته و وی دارای مرام و روش سیاسی خاص خود است، از سوی دیگر وی عدالت را سرلوحه کار خود قرار داده است. رسیدگی به ورزش قهرمانی، پهلوانی، همگانی و حرفه ای در برنامه های وزیر ورزش وجود دارد، به این 4 موضوع توجه ویژه شده و حل مشکلات مناطق محروم توسعه نیافته و روستاها نیز مدنظر وزیر ورزش قرار دارد. البته برای محرومیت زدایی نیز اقدامات قابل قبولی تاکنون انجام شده است، ضمن اینکه توجه به روحیه جوانمردی و پهلوانی در ورزش نیز در برنامه های وزیر پیشنهادی مشهود است.

 

طیار در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان: وزارت ورزش و جوانان شایسته آقای سلطانی‌فر است

قرجه طیار، نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اشاره به اینکه وزیر ورزش و جوانان مدیری فهیم و آشنا با امور جوانان را می‌طلبد، گفت: وزارت این وزارتخانه شایسته جناب سلطانی‌فر است. وی در مدت 9 ماه وزارت دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای به ورزش استان‌ها به ویژه استان‌های محروم، مرزی و کمتر توسعه داشت.

 

طیار ادامه داد: در این مدت شاهد حاکمیت روح آرامش‌بخشی بر فضای ورزش بودیم. در سایه این آرامش تیم فوتبال ایران با اقتدار کامل به جهام جهانی روسیه صعود کرد و برخلاف گذشته کار به اما و اگرهای روزهای آخر نکشید.

طیار در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان: وزارت ورزش و جوانان شایسته آقای سلطانی‌فر است

قرجه طیار، نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اشاره به اینکه وزیر ورزش و جوانان مدیری فهیم و آشنا با امور جوانان را می‌طلبد، گفت: وزارت این وزارتخانه شایسته جناب سلطانی‌فر است. وی در مدت 9 ماه وزارت دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای به ورزش استان‌ها به ویژه استان‌های محروم، مرزی و کمتر توسعه داشت.

 

طیار ادامه داد: در این مدت شاهد حاکمیت روح آرامش‌بخشی بر فضای ورزش بودیم. در سایه این آرامش تیم فوتبال ایران با اقتدار کامل به جهام جهانی روسیه صعود کرد و برخلاف گذشته کار به اما و اگرهای روزهای آخر نکشید.

 

سلطانی فر در دفاع از برنامه هایش: ۲۰۰ خانه جوان در ۴ سال آینده تاسیس می شود/تلاش برای تقویت روحیه خودباوری دینی در جوانان

مسعود سلطانی فر، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در دفاع از برنامه های پیشنهادی اش در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه 29 مرداد گفت: همواره تلاش کرده ام که با مطالعات بنیادین و تحقیقات علمی به حوزه ورزش و جوانان بپردازم و با مشورت عالمان دینی و پیشکوستان ورزشی و متخصصان دانشگاهی توجه به جوانان را در صدر برنامه های خود قرار داده ام.

 

وی اظهار کرد: بنده با بهره گیری هوشمندان از توان علمی ورزشکاران سفیران توانایی و ابتکار ملت می دانم و معتقد به حمایت همه جانبه از آنها هستم.

 

سلطانی فر با تاکید بر جایگاه جوانان بر فرایند توسعه کشور خاطرنشان کرد: شرط موفقیت برنامه ریزی جامع در حوزه جوانان این است که مساله جوانان به عنوان مساله اصلی کشور در نظر بگیریم و ساماندهی وضعیت جوانان باید در صدر برنامه های دولت قرار گیرد.

 

وی با اشاره به برخی مباحث مبنی بر جدایی بخش جوانان از وزارت ورزش گفت: وزارت ورزش دراین زمینه هر همکاری که لازم باشد با مجلس انجام خواهد داد و از امروز سازمان تا تعیین تکلیف این موضوع توسط مجلس با بهره گیری از نظرات حوزه جوانان با صداقت به ایفای ماموریتهای محوله در مورد جوانان می پردازد و ما دین خود را به انها ادا می کنیم.

 

وی با اشاره به مهمترین برنامه های خود در 4 سال آینده در حوزه جوانان گفت: تلاش برای تبدیل مساله جوانان به عنوان یکی از اولویتهای کشور برای همگرایی، توانمند سازی شورای عالی جوانان که نیازمند تدابیر فرابخشی است و توانمندسازی نیروی انسانی و استفاده حداکثری از ظرفیت های نظام از جمله برنامه های آینده بنده برای جوانان است.

 

رییس جمهور به منظور دفاع از کابینه وارد صحن مجلس شد

 

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور کشورمان دقایقی قبل و به منظور دفاع از وزرای پیشنهادی اش وارد صحن مجلس شد. جلسه علنی امروز مجلس با بررسی صلاحیت وزیر نیرو آغاز شد و در ادامه صلاحیت وزیر ورزش مورد بررسی قرار گرفت و با بررسی صلاحیت ورزش کار بررسی 17 وزیر و 17 وزارتخانه به پایان رسید. پس از سخنان رییس جمهور رای گیری آغاز خواهد شد.

 

حسن روحانی رییس جمهور کشورمان سه شنبه هفته گذشته نیز برای معرفی کابینه و دفاع از آنان در صحن مجلس حضور یافت.

 

رییس جمهور در آخرین دفاع از وزرای پیشنهادی: کار حرفه ای مجلس/دولت دوازدهم فرای اصولگرایی، اصلاح طلبی و اعتدال گرایی است

حجت الاسلام حسن روحانی، رییس جمهور در جلسه علنس مجلس شورای اسلامی در آخرین دفاع از وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم با اشاره به اینکه خوشبختانه مردم ما هم توجه ویژه ای به مذاکرات مجلس داشتند و ما شاهد یک کار حرفه‌ای توسط مجلس در این دوره بودیم، گفت: همیشه مجلس اصول قانونی و اخلاقی را رعایت می‌کرد و این بار بیشتر. همه نمایندگان محترمی که به عنوان موافق و مخالف صحبت کردند کاری کارشناسانه و طبق اعتقاد و عقیده و با مستندات اطلاعات انجام دادند و جز این از مجلس توقع دیگری نیست.

 

رییس جمهور با اشاره به اینکه دولت و مجلس بار سنگین انجام مطالبات ملی این ملت را بر دوش دارند، گفت: نمایندگان و دولت کاملا اطلاع دارند که راه صاف و ساده‌ای پیش روی ما نیست. در شرایط امروز دنیا در قاره اروپا، آمریکا و آسیا و دیگر قاره‌ها هم مسیر حکمرانی ساده و هموار نیست، چه رسد به ما در این منطقه پرآشوب و مشکلاتی که در گذشته برای همه ما باقی مانده است.

 

روحانی با بیان اینکه بودجه 300 هزار میلیارد تومان است، گفت: درآمد حاصله ما همین قدر است و براساس محاسبات هم به سازمان برنامه گفته‌ام شرایط جدید را به وزرا ابلاغ کنند. ما در سال گذشته 40 هزار میلیارد تومان برای صندوق های بازنشستگی دادیم در حالی که این صندوق‌ها مربوط به دولت و بودجه نیست و خودش باید متکفل باشد. من می گفتم خزانه خالی تحویل گرفتیم ولی دیدیم صندوق‌ها هم خالی بود. هیچ صندوقی امروز قادر نیست به تعهداتش عمل کند. وقتی 40 هزار میلیارد تومان ناچار برای صندوق‌ها برود بالای 40 هزار میلیارد تومان برای یارانه داده شود و نمایندگان تصویب کردند 60 هزار میلیارد هم به صندوق توسعه بریزیم این خودش 140 هزار میلیارد تومان می‌شود یعنی نصف بودجه رفت. اگر بخواهیم بدهکاری دولت به بخش خصوصی، پیمانکاران و بانک مرکزی هم حساب کنیم دیگر چیزی ته آن باقی نمی ماند.

 

رییس جمهور با اشاره به اینکه رای اعتماد نمایندگان به وزرا یعنی اینکه ما با هم کاری را شروع کرده ایم، اظهار داشت: من از مجلس خواهش می کنم همانطور که وظایف نظارتی خود را به خوبی انجام می دهد به همان نسبت هم به وزرای خود در رای اعتماد دادن کمک کند. وزرا نیازمند کمک‌های مادی و معنوی شما هستند؛ کمک‌های مادی همان رای اعتماد و کمک معنوی روحیه‌ای است که به آنها می دهید. شما نمایندگان طی 5 روز گذشته نکات فراوانی را بیان کرده‌اید. من موفق نشدم همه آنها را بشنوم، اما خلاصه گزارش‌ها را خواندم و از همه کسانی که مخالف، موافق، منتقد و یا پیشنهاد دهنده بودند ممنونم؛ چرا که به وزرای ما کمک کردید تا برنامه خود را بهتر پیش ببرند.

 

وی ادامه داد: خدا را شکر صدا و سیمای ما این بار در دوران انتخابات هر روز در برنامه‌هایش به مردم خاطر نشان می‌کرد که مردم شما به فرد رای نمی‌دهید بلکه باید به برنامه‌ها رای بدهید. درست است که در دوران گذشته این تبلیغات را انجام نمی دانند اما خدا را شکر این بار در این راستا عمل کرده‌اند. حالا شما نمایندگان هم به برنامه‌های وزرا رای  داده و مورد بررسی قرار می دهید.

 

روحانی صحن مجلس را ترک کرد/آغاز رای گیری

 

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور کشورمان پس از دفاع از کابینه اش در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه 29 مرداد به همراه اعضای کابینه پیشنهادی صحن مجلس را ترک کرد. با ورود صندوقهای رای گیری بخش پایانی رای اعتماد به 17 وزیر پیشنهادی آغاز شد.

 

علی لاریجانی رییس مجلس از نمایندگان خواست بر روی صندولی هایشان مستقر شوند تا کارتها برای رای گیری بین انها توزیع شود.

 

لاریجانی خطاب به نمایندگان: تنفس ۴۵ دقیقه‌ای/رأس ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه جلسه رسمی است

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی پس از جمع آوری رای نمایندگان اعلام کرد: مجلس هم‌اینک و به مدت 45 دقیقه وارد تنفس می شود و راس ساعت 12 و 30 دققه جلسه برای اعلام نتایج رای گیری رسمی خواهد شد.

 

وی از نمایندگان خواست راس این ساعت در جلسه حضور یابند.

 

همچنین لاریجانی پیش از رای گیری نمایندگان گفت: ما باید آیین نامه داخلی مجلس را برای تسریع در رای گیری اصلاح کنیم که رای گیری هر وزیر با اثر انگشت و ظرف چند دقیقه انجام شود.

 

کاروان ۱۷ نفره پاستور با بدرقه ۱۶ وزیر از طرف بهارستان نشینان راهی نهاد ریاست جمهوری شد/بیطرف جا ماند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رای اعتماد به ۱۶ وزیر پیشنهادی رییس جمهور برای ۱۶ وزارتخانه رای اعتماد قاطع خود به کابینه دوازدهم را نشان دادند. جلسه رای اعتماد به 17 وزیر وزارتخانه های:

آموزش و پرورش، ارتباطات، اطلاعات، اقتصاد، خارجه، بهداشت و درمان، کار و تعاون رفاه اجتماعی، کشاورزی، دادگستری، دفاع، راه و شهرسازی، صنعت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، نفت، نیرو، ورزش و جوانان ظهر امروز یکشنبه 29 مرداد و پس از 5 روز بررسی در صحن مجلس به پایان رسید. از 17 وزیر معرفی شده 16 وزیر توانستند رای اعتماد مجلس را کسب کنند.

 

حبیب الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو تنها وزیری بود که موفق به کسب رای مجلس نشد. بیشترین رای مجلس به امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع با 261 رای بود.

 

جلسه رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت از روز سه شنبه و با سخنرانی رییس جمهور در صحن مجلس آغاز شد و مجلس در 8 جلسه علنی صلاحیت وزرای پیشنهادی را مورد بررسی قرار داد.

 

نظر شما