شناسهٔ خبر: 20919215 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

نگاهی به بیست‌ونهمین یونیورسیاد دانشجویان جهان

اهتزاز پرچم ایران و آغاز یونیورسیاد ۲۹

طبق تصمیم فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی ایران، هشت تیم از ایران در مسابقات یونیورسیاد چین تایپه حضور دارند. والیبال، جودو، ووشو، تکواندو، تیروکمان، شمشیربازی، وزنه‌برداری و بدمینتون رشته‌هایی هستند که ایران از میان 22 رشته در آن نماینده دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، مراسم افتتاحیه بیست‌ونهمین یونیورسیاد دانشجویان جهان روز گذشته با رژه ورزشکاران کشورهای شرکت‌کننده در دهکده بازی‌ها واقع در چین تایپه برگزار شد.

«خرس سیاه فورموسان» به‌عنوان نماد مسابقات از سوی مسئولان ستاد برگزاری یونیورسیاد و با هماهنگی فدراسیون جهانی دانشجویان برای این دوره از مسابقات انتخاب شده است.

نسل این خرس -گونه‌ای بومی در چین تایپه - در سال‌های اخیر به خطر افتاده است و انتخاب این نماد برای افزایش جلب توجه مردم به این گونه در خطر انقراض است.

دور قبلی این مسابقات در سال 2015 در کره جنوبی برگزار شد. چین تایپه اولین‌بار است که شاهد برگزاری بازی‌های یونیورسیاد است و اکثر شبکه‌های تلویزیونی معروف از آمادگی خود برای پوشش زنده رقابت‌های این دوره از بازی خبر داده‌اند.

به گفته «ون گئوکو» شهردار چین تایپه، یونیورسیاد همه شبکه‌های موسسات خبری مهم را برای پوشش بیست‌ونهمین دوره یونیورسیاد دانشجویان جمع کرده است و جهانیان می‌توانند از طریق این شبکه‌ها، یونیورسیاد و چین تایپه را ببیند.

مراحل طراحی و آماده‌سازی دهکده محل برگزاری ورزش‌های یونیورسیاد تابستانی 2017 واقع در «لینکوو»، 6 سال طول کشید. این دهکده شامل امکانات مختلفی ازجمله بانک، خشکشویی، رستورانی با ظرفیت 3500 نفر، فروشگاه‌های خرید سوغات و موارد دیگر است.

این دهکده، یک هفته پیش از شروع مسابقات یونیورسیاد با حضور شهردار تایپه، رئیس فدراسیون جهانی دانشجویان، رئیس فدراسیون دانشجویی تایپه و شماری از مقامات چین تایپه افتتاح شد.

شهردار تایپه در مراسم افتتاحیه این دهکده ضمن ابراز خوشحالی از میزبانی این رقابت‌ها، گفت: «این اولین دهکده ورزشی ساخته شده در تایپه است و ساخت آن 6 سال طول کشید که امیدواریم شرایطی برای موفقیت ورزشکاران و ایجاد محیطی دوستانه و شاد ایجاد شده باشد.»

در این دوره از رقابت‌ها، 131 کشور با بالغ بر 12 هزار ورزشکار و مربی حضور دارند.

برای مسابقات یونیورسیاد چین تایپه، 22 رشته در نظر گرفته شده است که تعدادی از این رشته‌ها، براساس قوانین فدراسیون جهانی اختیاری است و تعیین آن بر عهده کشور میزبان است.

رشته‌های دوومیدانی، بسکتبال، شیرجه، شمشیربازی، فوتبال، ژیمناستیک هنری، ژیمناستیک ریتمیک، جودو، شنا، تنیس روی‌میز، تکواندو، تنیس، والیبال، واترپلو، تیروکمان، بدمینتون، بیسبال، گلف، اسکیت، وزنه‌برداری، ووشو و بیلیارد، رشته‌های در نظر گرفته شده برای این دوره است.

طبق تصمیم فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی ایران، هشت تیم از ایران در این رقابت‌ها حضور دارند. والیبال، جودو، ووشو، تکواندو، تیروکمان، شمشیربازی، وزنه‌برداری و بدمینتون رشته‌هایی هستند که ایران از میان 22 رشته در آن نماینده دارد.

ورزشکاران ایران که شامل 62 ورزشکار هستند با لباسی که به تصویر «روباه ترکمن» منقوش است در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند، روباه ترکمن‌گونه‌ای در معرض انقراض است و دانشجویان ایران اولین‌بار در سال 2015 با این نماد در رقابت‌های یونیورسیاد دانشجویان کره جنوبی شرکت کردند.

 اهتزاز پرچم کشورمان در دهکده بازی‌ها

 با حضور رئیس فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی، سرپرست کاروان دانشجویان ایران و تیم‌های حاضر در دهکده بازی‌ها عصر روز پنجشنبه 26 مرداد پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در دهکده بازی‌ها برافراشته شد.

در این مراسم شهردار دهکده بازی‌ها و مربیان و ورزشکاران تیم‌های والیبال، وزنه‌برداری، تیراندازی با کمان و تکواندو حضور داشتند.

 پیروزی تیم ملی والیبال دانشجویان ایران پیش از شروع یونیورسیاد

 تیم ملی والیبال دانشجویان ایران که خود را برای رقابت‌های بیست‌ونهمین دوره یونیورسیاد آماده می‌کند، روز پنجشنبه در دیداری تدارکاتی در چین تایپه و قبل از آغاز رقابت‌ها به مصاف اوکراین رفت و موفق شد با نتیجه سه بر یک(۲۵ بر ۲۳، ۲۳ به ۲۵، ۲۷ بر ۲۵، ۲۵ بر ۱۸) حریفش را شکست بدهد.

 وزنه‌برداران هم رسیدند

تیم ملی وزنه‌برداری دانشجویان کشورمان نیز شب چهارشنبه به دهکده بازی‌ها در چین تایپه رسیدند و پس از استراحت چند ساعته از صبح روز پنجشنبه تمرینات خود را در این کشور پیگیری کردند.

 ۷۵۰ نمونه تست دوپینگ گرفته می‌شود

 از دهکده بازی‌های یونیورسیاد خبری مخابره شد مبنی‌بر اینکه از امروز شنبه که دهکده بازی‌های یونیورسیاد فعال می‌شود، فرآیند ضددوپینگ شروع شده است.

این گزارش حاکی است که مسئول کنترل دوپینگ بازی‌های یونیورسیاد در گفت‌وگویی اظهار کرده که۷۵۰ نمونه دوپینگ در بازی‌های یونیورسیاد امسال گرفته خواهد شد که ۱۰ درصد آنها قبل از بازی‌ها انجام می‌شود. وی گفته که آمار دقیق تست‌گیری‌ها بستگی به درخواست‌ها دارد و بیشترین تست‌ها احتمالا در شنا و دوومیدانی خواهد بود.

به گفته این مسئول؛ تست‌گیری قبل از مسابقه‌ها شامل گرفتن نمونه‌های خونی می‌شود ضمن اینکه کمیته ضددوپینگ چین تایپه، ماموران را برای کنترل دوپینگ بازی‌ها آموزش داده است.»

این گزارش می‌افزاید: «کمیسیون پزشکی فدراسیون جهانی دانشگاهی نمونه‌گیری‌های دوپینگ را نظارت خواهد کرد و مراکز کنترل دوپینگ در هر استادیوم وجود دارد و در دهکده بازی‌ها نیز این مرکز دایر است.»  بیست‌ونهمین یونیورسیاد دانشجویان جهان از فردا 29 مرداد به‌طور رسمی آغاز می‌شود و تا هشت شهریور در چین تایپه ادامه خواهد یافت.

نظر شما