شناسهٔ خبر: 20816447 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

مدیرعامل رایتل خبر داد: رئیس دانشکده پست و مخابرات در گفت‌وگو با نسل چهارم؛

آخرین آمارها از مبتلایان به ایدز در ایران

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت اعلام کرد که بر اساس «تخمین‌ها» بیش از ۶۶ هزار نفر در ایران مبتلا به ایدز هستند که حدود ۳۵ هزار نفر از آنها شناسایی شده‌اند. از این تعداد حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر فوت شده‌اند.

صاحب‌خبر -

پروین افسر کازرونی در پفت و گو با خبرگزاری ایلنا گفت که «تخمین زده می‌شود» تا اول فروردین امسال ۶۶ هزار و ۳۵۹ نفر در کشور مبتلا به ایدز بوده باشند.

وی خبر داد که از میان این افراد ۳۴ هزار و ۹۴۹ مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند که از بین آنها ۹ هزار و ۴۷۷ نفر فوت شده‌اند.

کازرونی به روش شناسایی افراد مبتلا به ایذر اشاره‌ای نکرده است. وی همچنین اعلام نکرده که آمار مبتلایان به ایدز چگونه «تخمین» زده شده‌اند و دلایل تفاوت این آمارها چیست.

این مقام وزارت بهداشت ایران همچنین مشخص نکرده که ۹ هزار و ۴۷۷ بیمار مبتلا به ایدز در طول چه مدت زمانی فوت شده‌اند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد که از ۳۴ هزار و ۹۴۹ بیمار شناسایی شده، ۸۴ درصد مرد و ۱۶ درصد زن هستنند و ۵۳ درصد از آنان بین ۲۱ تا ۳۵ سال سن دارند.

کازرونی در اردیبهشت ماه ۹۵ نیز گفته بود که ۳۰ هزار و ۷۲۷ بیمار مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند که این تعداد تنها ۳۰ درصد از کل مبتلایان به ایدز را تشکیل می‌دهند و «۷۰ درصد بقیه افراد از بیماری خود بی‌خبر هستند و آماری از سایر مبتلایان در دست نیست».

در همان سال مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری ایدز، با اشاره به پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی درباره ابتلای ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر در ایران به ایدز، گفته بود که حدود ۷۰ هزار نفر از آنها یا از ابتلای خود به این بیماری خبر ندارند یا آن را پنهان می‌کنند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت همچنین خبر داد که در یک سال اخیر ۱۲ هزار و ۳۶۰ مبتلا به ایدز به مراکز مشاوره مراجعه کرده‌اند و تحت مراقبت و درمان قرار گرفته‌اند.

وی اعلام کرد که از میان مراجعه‌کنندگان به مراکز مشاوره، ۹ هزار و ۸۸۰ نفر تحت درمان دارویی ضد ویروس هستند.

به گفته کازرونی، بر اساس تعهدات بین‌المللی، باید تا سال ۲۰۳۰، «همه‌گیری» ویروس ایدز مهار شود و برای رسیدن به این هدف باید ۹۰ درصد افراد مبتلا از بیماری خود مطلع باشند و ۹۰ درصد از افرادی که از بیماری خود مطلع هستند، تحت مراقبت و درمان قرار بگیرند.

هم اکنون ۳۶ میلیون و هفتصد هزار بیمار مبتلا به ایدز در سراسر جهان وجود دارند که بیش از نیمی از آن‌ها تحت درمان مادام‌العمر قرار دارند.

انتهای پیام

نظر شما