شناسهٔ خبر: 20570455 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صادرات کالا از گمرک استان مرکزی به خارج از کشور 63 درصد افزایش یافت

خمین - ایرنا - مدیرکل گمرکات استان مرکزی گفت: صادرات انواع کالا از گمرکات این استان به خارج از کشور درسال جاری نسبت به مدت مشابه قبل 63 درصد افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

مهدی میر اشرفی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در دلیجان افزود: ارزش کالای صادراتی امسال این استان 312 میلیون دلار است که از نظر ارزشی در مقایسه با مدت مشابه پارسال 63 درصد رشد نشان می دهد.
وی اظهارکرد: عمده کالاهای صادر شده از این استان پتروشیمی و کالاهای صنعتی است، در بخش معادن نیز سنگ نما و در بخش کشاورزی گل و گیاهان زینتی بیشترین اقلام صادراتی را به خود اختصاص داده است.
اشرافی بیان کرد: با گشایش انجام شده بعد از برجام ارزش کالای وارداتی این استان 115 میلیون دلار برآورد شده است و مهمترین واردات مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی خط تولید است که در راستای نوسازی صنایع وارد شده است.
وی بیان کرد: ارزش مواد اولیه و ماشین آلات مدرن وارداتی در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال 34 درصد رشد ارزشی دارد.
میر اشرفی ادامه داد: تراز تجاری استان در بخش واردات و صادرات مثبت و از وضعیت رکود خارج و از رونق نسبی برخوردار شده است.
وی گفت: پیش بینی می شود امسال ارزش کالاهای صادراتی استان مرکزی به بیش از یک میلیارد دلار برسد.
میر اشرفی، شرکای عمومی صادراتی استان مرکزی را افغانستان، عراق و ترکیه بیان کرد و افزود: بیشترین حجم کالای صادراتی به این کشورها است اما در واردات تنوع خوبی در صدور ماشین آلات پیشرفته از کشورهای اروپایی به استان مرکزی انجام شده و به شرکای اروپایی استان هم در بخش صادرات و هم واردات افزوده می شود.
میر اشرفی گفت: نسبت به مدت مشابه پارسال شرکای اروپایی بیشتری به کشورهای هدف صادرات استان مرکزی افزوده شده است.
وی ادامه داد: عمده کالاهای تولیدی این استان از گمرکات استان مرکزی صادرمی شود و فقط 10 درصد کالای تولیدی از گمرکات سایر استان ها مراوده دارد.
وی ادامه داد: برخی کالاها نظیر فرش نیاز به گمرک اختصاصی دارند اما، به دلیل نبود زیر ساخت های حمل هوایی فرش تولیدی استان مرکزی از گمرک تهران صادر می شود.
وی در ارتباط با افزایش صادرات کالای تولیدی استان مرکزی گفت: تولید کنندگان بایستی کیفیت کالای تولیدی را افزایش دهند تا قدرت رقابت در بازار جهانی افزایش یابد.
استان مرکزی با 12 شهرستان و یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت، یکی از قطب های مهم صنعتی و کشاورزی کشور محسوب می شود.
عمده ترین کالای صادراتی دلیجان، سیمان، عایق رطوبتی و الیاف پلی استر است.
7277/6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*

نظر شما