شناسهٔ خبر: 20568806 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استان مرکزی رتبه اول کشور را در صدورگواهی و پروانه تحقیق و توسعه صنعتی دارد

خمین – ایرنا - رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مرکزی گفت: این استان در صدور گواهی و پروانه تحقیق و توسعه صنعت در سال جاری جایگاه اول کشور را دارد.

صاحب‌خبر -

محمد رضا حاجی پور روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی فعالان صنعتی در دلیجان افزود: در سال 94 این استان در صدور پروانه تحقیق و توسعه صنعت رتبه بیست و هشتم کشور را داشت و این شاخص پارسال به رتبه سوم و امسال رتبه اول کشور ارتقا یافته است.
وی اظهارکرد: ملاک توسعه همه جانبه این است که راهبردهای توسعه محور در زمان کوتاهتری سپری شود و پایه توسعه صنعتی ضریب بهره مندی قابل قبول از دانش و فناوریروز است و یکی از الزامات توسعه دانش محور و رهایی از اقتصاد تک محصولی، توجه ویژه به مقوله تحقیق و توسعه در بنگاه های صنعتی و معدنی است.
وی بیان کرد: تحقیق و توسعه عامل اصلی بهینه سازی فرآیندها و به کارگیری مناسب منابع طبیعی در ایجاد محصولات با ارزش افزوده بالا و رقابت پذیر در سطح بین الملل و درنتیجه تحقق رشد اقتصادی مطلوب است.
حاجی پور، بر لزوم برگزاری آموزش های کاربردی با هدف ارتقای سطح دانش بنگاه های صنعتی تاکید کرد و افزود: با افزایش کمی و کیفی آموزش ها، کالا با کیفت و با قدرت رقابت پذیری تولید می شود.
وی تاکید کرد: بر این اساس بایستی سطح دانش فعالان بخش صنعت، معدن و تجارت به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر بالارود.
حاجی پور با تقدیر از شرکت فرش پاتریس دلیجان گفت: این شرکت با وجود سه شیفت کاری بدون استفاده از تسهیلات، واحدی موفق در سطح استان مرکزی و شهرستان دلیجان به شمار می آید.
وی در خصوص تسهیلات رونق تولید گفت: سامانه بهین یاب به منظور پرداخت تسهلیات رونق تولید برای متقاضیان حوزه تولید فعال است و این تسهیلات برای بازسازی و نوسازی صنایع در استان اعطا می شود.
وی ادامه داد: واحدهای تولید عایق رطوبتی در دلیجان می تواند با مراجعه و ثبت نام در این سایت از تسهیلات رونق تولید برای نوسازی ماشین آلات، برخورداری از فناوری روز، افزایش سرمایه در گردش و سرمایه ثابت اقدام کنند.
وی در خصوص میزان مصرف قیر در تولید عایق رطوبتی گفت: اختلاف نظری بین انجمن عایق رطوبتی با استاندارد وجود دارد و در این زمینه اداره استاندارد معتقد است میزان مصرف قیر در تولید عایق رطوبتی بایستی از 30 درصد به 50 درصد اعتقاد انجمن برسد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی نیز در این همایش گفت: دلیجان دارای مزیت های اقتصادی و صنعتی بی نظیری در استان مرکزی است.
ظفر افشون افزود: رگ حیاتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال پایدار، رونق اقتصادی و خروج از رکود در دلیجان افزایش صادرات است.
وی ادامه داد: تولیدات انبوه، ارزان قیمت و با کیفیت مبتنی بر دانش روز باید در دستور کار صنایع دلیجان برای افزایش میزان صادرات قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی اظهار کرد: دولت در ارایه تسهیلات کم بهره برای رونق تولید برنامه های متنوعی دارد اما، فعالان اقتصادی و تولیدی با درک تنگناهای مالی دولت باید با سیاست گذاری در صادرات، شاخص توسعه اقتصادی را افزایش دهند.
دبیرانجمن عایق رطوبتی دلیجان نیز در این گردهمایی گفت: قرار نگرفتن محصول تولیدی شهرستان در گروه مصالح ساختمانی و مسافت طولانی تا مرز از مهمترین موانع صادرات عایق رطوبتی از این شهرستان به خارج از کشور است.
ابوالفضل حیدری افزود: دلیجان تنها خوشه صنعتی کشور در تولید عایق رطوبتی است که محصولات آن در بازار مصرف دارای شهرت است اما صادرات این محصول استاندارد و مرغوب با مشکلاتی روبه رو است.
وی اظهارکرد: واسطه ها، با صادرات محصول غیر استاندارد، صادرات عایق رطوبتی استاندارد و با کیفیت دلیجان را بی رونق کرده ا ند.
حیدری گفت: دلالان به ویژه واسطه های تجار افعانی با هدف سود آوری بیشتر عایق رطوبتی غیر استاندارد و بی کیفیت را از شرکت های تولیدی با برندهای مشابه دلیجان خریداری می کنند و با صادر کردن این محصولات باعث کاهش صادرات محصول استاندارد شده اند.
وی بیان کرد: کشورهای همسایه برای کاهش هزینه کرایه بار عایق رطوبتی مورد نیاز خود را از استان های مرزی تهیه می کنند و این امر نقش واسطه ها را پررنگ می کند تا با خرید و فروش محصول ارزان در این استان ها، سود بیشتری نصیب خود کنند و این امر موجب شده تا دلیجان متقاضی عایق رطوبتی از کشورهای دیگر نظیر افغانستان، ترکمنستان، عراق و ترکیه را از دست بدهد.
حیدری، خواستار قرار گرفتن تولیدات عایق رطوبتی شهرستان دلیجان در گروه مصالح ساختمانی برای تسهیل در افزایش تولید و صادرات محصول با کمترین تشریفات گمرکی به کشورهای دیگر شد.
وی افزود: قرار گرفتن عایق رطوبتی در زمره گروه مصالح ساختمانی باعث خروج این محصول از بسیاری از قید و بندهای صادراتی و تسهیل امور اداری در بحث فراورده های نفتی می شود.
شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی دارای 50 هزار نفر جمعیت است که قطب تولید عایق رطوبتی و الیاف پلی استر کشور محسوب می شود.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*

نظر شما