شناسهٔ خبر: 20542413 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

انتشار كتابي جديد درباره مفهوم مديريت كيفيت در كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع‌رساني

كتاب «مباني و اصول مديريت كيفيت در كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع‌رساني» با تكيه بر اهميت مفهوم كيفيت در دنياي مدرن، از سوي نشر چاپار در پايان سال 90 وارد بازار نشر چاپار شد.-

صاحب‌خبر -
انتشار كتابي جديد درباره مفهوم مديريت كيفيت در كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع‌رساني
 

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، زهرا كشتكار، احمد شعباني و سيدعلي سيادت نويسندگان كتاب «مباني و اصول مديريت كيفيت در كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع‌رساني» هستند.

در اين كتاب بعد از مفهوم‌شناسي کيفيت در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رساني، تاريخچه کيفيت و پيشگامان کيفيت‌گرايي معرفي و جايگاه و ارزش مديريت اين حوزه تشريح مي‌‌شود.

نويسندگان در ادامه بخش‌هاي ديگر اين كتاب مدل‌هاي گوناگون مديريت کيفيت در مراکز اطلاع‌رساني را با تکيه بر نگرش‌هاي موجود در حوزه مديريت کيفيت بنياد اروپايي معرفي مي‌کنند و معيارهاي توسعه در اين حيطه را شرح مي‌دهند.

کاربرد مدل مديريت کيفيت؛ روش‌هاي خود ارزيابي در مدل مديريت کيفيت بنياد و سطوح سرآمدي از ديگر موضوعات مطرح شده در اين كتاب است. 

در مقدمه كتاب «مباني و اصول مديريت كيفيت در كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع‌رساني» در تشريح اهميت مفهوم كيفيت آمده است: «توجه به كيفيت خدمات و فرآورد‌هاي موضوعي تازه نبوده بلكه با آغاز عصر نوين، مشتريان در خصوص كالاها يا فرآورده‌هاي مورد نيازشان ويژگي‌هاي كيفي را مورد توجه قرار مي‌دادند. در دنياي مدرن و رقابتي توليدات و خدمات گسترده و متنوع‌تر شده، بر اين قرار توجه به كيفيت خدمات و فرآورده‌ها به عنوان امري مهم و اجتناب‌ناپذير تلقي شده و اين موضوع در زمره مسايل اساسي و اصلي در جوامع امروزي مطرح شده است.

كتابخانه‌ها در فرآيند رشد و توسعه جوامع نقش حياتي دارند، زيرا يكي از پايه‌هاي بنيادين تحقيق و توسعه وجود كتابخانه‌هاي غني و با كيفيت است. نكته مهم در ارتقاي خدمات كتابخانه‌ها، هماهنگي خدمات ارايه شده بر اساس انتظارات و نيازهاي استفاده‌كنندگان است.

كتابخانه‌ها از نظر چارچوب و ساختار وظايف اطلاع‌رساني، آموزش و پژوهش بايستي در جامعه مطرح باشند، يكي از عواملي كه سبب دوام و ارتقاي كتابخانه در جامعه مي‌شود توجه به كيفيت يا به عبارت ديگر برقراري ارتباط ميان خواسته‌ها و نيازهاي مراجعه‌كنندگان است. كيفيت در كتابخانه زماني مفهوم خواهد داشت كه ارتباط بين هدف و رضايت مراجعه كننده برقرار شود.»

اين كتاب را نشر چاپار با همكاري نشر كلك نوين با بهاي 3 هزار و 500 تومان در اواخر سال 90 و در هزار و 500 نسخه روانه بازار نشر كرده است.

نظر شما