شناسهٔ خبر: 20550806 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در کتابی از سوی نشر چاپار؛

اولویت‌های پژوهشی علم اطلاعات ارائه شد

کتاب «اولویت‌های پژوهشی و انتخاب موضوع در علم اطلاعات و دانش‌شناسی» که به‌تازگی منتشر شده، تصویری از اولویت‌های پژوهشی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی ارائه کرده است و به انتخاب موضوع مناسب برای پژوهش‌های این حوزه کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مطالب کتاب «اولویت‌های پژوهشی و انتخاب موضوع در علم اطلاعات و دانش‌شناسی» در دو بخش نگارش یافته است؛ در بخش نخست، به بحث درباره مفهوم، تاریخچه، ضرورت، اهداف و مراحل تعیین اولویت‌های پژوهشی و مهم‌ترین موانعی که در این مسیر وجود دارد، پرداخته شده است.
 
در ادامه، مهم‌ترین رویکردها و اساسی‌ترین روش‌هایی که در تعیین اولویت‌های پژوهشی به‌کار گرفته می‌شود، مطرح شده است. سپس تحلیل مطالعات صورت گرفته در این زمینه و بررسی دیدگاه‌های صاحب‌نظران حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی بحث شده است. در نهایت، با نتیجه‌گیری از این مطالعات، به ارائه مهم‌ترین محورهای پژوهشی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی و دلایل و ضرورت پرداختن به آ‌ن‌ها به عنوان یک موضوع در اولویت در این رشته پرداخته شده است.
 
بخش دوم این کتاب به بحث درباره مفهوم موضوع پژوهش، ضرورت و منابع انتخاب موضوع و مهم‌ترین معیارهایی که برای گزینش یک موضوع به‌کار می‌رود، اختصاص یافته است. به گفته نویسندگان «این معیارها، ملاک‌هایی هستند که پژوهشگر بر اساس آن‌ها پرداختن به موضوعی را بر پرداختن به سایر موضوعات ترجیح می‌دهد.»
 
در ادامه، به ارائه مهم‌ترین راهکارهایی که برای جلوگیری از انتخاب یک موضوع تکراری باید به کار گرفته شود، مهم‌ترین مراحل انتخاب موضوع و اشتباهات رایجی که پژوهشگر ممکن است در گزینش یک موضوع مرتکب شود، پرداخته شده است. در نهایت، راهکارهایی عملی برای کمک به انتخاب موضوع پژوهش ارائه شده است.
 
بخش پایانی کتاب نیز به نتیجه‌گیری و تحلیل نهایی مباحث کتاب اختصاص یافته است.
 
کتاب «اولویت‌های پژوهشی و انتخاب موضوع در علم اطلاعات و دانش‌شناسی» به پرسش‌هایی از قبیل فلسفه تعیین اولویت‌های پژوهشی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی، چیست؟ بهترین روش برای تعیین اولویت‌ها کدام است؟ هم اکنون کدام موضوعات ضرورت دارند و در آینده چه موضوعاتی در این رشته مورد توجه قرار خواهند گرفت؟ رسالت اصلی این رشته چیست؟ فایده نهایی و اساسی این رشته برای جامعه چیست؟ پاسخ می‌دهد.
 
نخستین چاپ کتاب «اولویت‌های پژوهشی و انتخاب موضوع در علم اطلاعات و دانش‌شناسی» اثر مشترک فرزانه قنادی‌نژاد و غلامرضا حیدری، با شمارگان 500 نسخه، در 228 صفحه، به بهای 150 هزار ریال از سوی انتشارات اساطیر پارسی ـ چاپار راهی بازار نشر شده است.

نظر شما