شناسهٔ خبر: 20535462 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تاکید اعضای هیات‌امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی بر ضرورت توجه دولت دوازدهم به حوزه سلامت

71491

اعضای هیات امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی در بیانیه‌ پایانی اجلاس سراسری هیات‌های امنای دانشگاه‌ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور بر بر ضرورت پذیرش و معرفی سلامت به عنوان اولویت و دغدغه دولت دوازدهم از سوی رییس جمهور منتخب مردم تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، متن این بیانیه به شرح زیر است:
در سایه الطاف بیکران الهی و در طلیعه آغاز به کار دوازدهمین دولت در نظام اسلامی، فرصتی فراهم آمد تا خدمتگزاران عرصه سلامت، در قالب هیات امناهای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی با برگزاری نشستی در حضور مسئولین ارشد قانونگذاری و اجرایی کشور، به بررسی نقش هیئات امنا در مدیریت نوین دانشگاهها و مراکز ارایه خدمات بهداشتی و درمانی پرداخته و هم فکری لازم را برای یافتن راهکارهای ارتقایی انجام دهند. شرکت‌کنندگان، ضمن قدردانی از زحمات ارزشمند همه‌ی دست اندرکاران نظام سلامت، به ویژه وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جناب آقای دکتر هاشمی که با مدیریت جهادی و پرتلاش خود منشأ آثار و برکات ماندگار در عرصه بهداشت و درمان کشور شدند، بر عهد و اهتمام خود در راه ارتقای سلامت مردم شریف و بزرگوار کشور و ارتقای کارایی نظام ارائه خدمت، با در نظرگرفتن شرایط کنونی کشور و توجه خاص به موارد زیر تأکید می‌نمایند:

۱. پذیرش و معرفی سلامت به عنوان اولویت و دغدغه دولت دوازدهم از سوی رییس جمهور منتخب مردم، موجب خرسندی و امیدواری است. لکن استمرار موفقیت‌ها و برنامه‌های ارتقایی و تحولی چندسال اخیر حوزه سلامت در گروی عنایت ویژه دولت دوازدهم به یکپارچه‌سازی همه‌ی ارکان تصمیم گیری و اجزای تصدی گری ذیل تولیت واحد نظام سلامت است.

۲. پایداری منابع نظام سلامت از طریق کاهش وابستگی آن به منابع ناپایدار حاصل از فروش نفت، افزایش و نشاندارکردن منابع حاصل از مالیات بر ارزش افزوده، وضع عوارض بر کالاها و اقدامات آسیب رسان سلامت، نقش آفرینی موثرتر بیمه‌های سلامت، شناسایی منابع جدید و ارتقای کارآیی حاصل می‌شود.

۳.اجرای کامل مفاد سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، مستلزم همدلی و همکاری همه‌ دست اندرکاران و کارگزاران نظام است. انتظار می‌رود همگان به دور از تعصبات بخشی و سازمانی متولی سلامت کشور را در راه تحقق اهداف عالی این بخش یاری دهند.

۴.دستاوردهای مهم طرح تحول سلامت، به عنوان منشور خدمتگزاری دولت یازدهم در بخش بهداشت و درمان و سایر برنامه‌های توسعه‌ای و عملیاتی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی، در چندماهه اخیر تحت تأثیر عدم تخصیص به موقع اعتبارات مصوب محدودیت منابع مالی و بدهی سنگین سازمانهای بیمه گر به بیمارستانها قرار گرفته و این امر ادامه خدمتگزاری مطلوب در دولت بعدی را با چالش جدی مواجه خواهد کرد. شرکت کنندگان در اجلاس، یاری و مساعدت همه‌ی دست اندرکاران تأمین مالی در مجلس شورای اسلامی و دولت را طلب می کنند و بر این باورند که تنها با پذیرش مسئولیت و تعهد همه‌ دست اندرکاران تأمین مالی در مجلس شورای اسلامی و دولت دوازدهم، حلاوت مواهب طرح تحول سلامت در کام مردم ماندگار خواهد ماند.

۵. رویکرد اقتصاد مقاومتی به عنوان برنامه اقدام و عمل وزارت بهداشت، در تدوین اهداف کلی و کمی و برنامه عملیاتی مشترک دانشگاهها و دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کشور، با نگاهی عالمانه به گذشته، برمبنای سیاستهای کلی سلامت و اهداف برنامه پنجساله ششم توسعه تجلی یافته و به تصویب هیات امناهای دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها رسیده، لکن تثبیت و نهادینه سازی آن مستلزم پایش مستمر و نظام‌مند در سطوح مختلف ستاد و صف وزارت بهداشت خواهد بود.

۶.سیاست‌های آمایش سرزمین نقطه امید برقراری عدالت توزیعی در برخورداری از امکانات، نیروی انسانی و مواهب کشور است و تشکیل شوراهای کلان مناطق و کمیسیون‌های دائمی هیات امنا، اقدام موثری است که در راستای اجرای این سیاست‌ها و تقویت نقش هیات‌های امنا توسط وزارت بهداشت به اجرا درآمده است. استمرار و توسعه چنین اقداماتی در ایجاد همراستایی و یکپارچگی برنامه‌های کلان کشوری و دانشگاهی و در عین حال تفویض اختیار در سطح تصمیم‌گیری و ایجاد انعطاف در برنامه های اجرایی با توجه به شرایط هرمنطقه، راهگشا خواهدبود.

۷.شرکت‌کنندگان بر استمرار برگزاری اجلاس مشترک هیأت امناهای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و موسسات وابسته، به صورت سالانه با حضور مسئولین ارشد قانون گذاری و اجرایی کشور تأکید می‌نمایند.

انتهای پیام

نظر شما