شناسهٔ خبر: 20529226 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

«مدیریت جهادی» عنوان مقام معظم رهبری برای مدیریت دکتر قالیباف است/ قطار مدیریت جهادی از حرکت باز نمی ایستد

فرشاد مهدی پور، استادیار پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی به بررسی دلایل و ویژگی های مدیریت جهادی دکتر قالیباف در 12 سال گذشته در مدیریت شهری اشاره دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

فرشاد مهدی پور، استادیار پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی به بررسی دلایل و ویژگی های مدیریت جهادی دکتر قالیباف در 12 سال گذشته در مدیریت شهری اشاره دارد.

پیشرفت های فرهنگی تهران محصول مدیریت فرهنگی است

مهدی پور با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری لفظ مدیریت جهادی را به عملکرد مدیریت شهری اختصاص داده اند گفت: بهتر است موضوع مدیریت جهادی دکتر قالیباف را با نگاهی به مجموعه عملکرد ایشان مورد بررسی قرار دهیم. به عنوان نمونه مجموعه ای به نام فرودگاه قلعه مرغی در جنوب شهر تهران بود که آقای دکتر قالیباف با تغییر کاربری آن را به بوستان بزرگی به نام بوستان ولایت تبدیل کردند. اواخر سال 91 با حضور مقام معظم رهبری در این بوستان، آنجا افتتاح و برای عموم مردم این مناطق قابل بهره برداری شد. در این افتتاح و دیدار، مقام معظم رهبری لفظ "مدیریت جهادی" را درباره عملکرد دکتر قالیباف در مدیریت شهری به کار بردند یعنی این  کلمات به طور اخص در آن افتتاح از سوی رهبر انقلاب عنوان شد. هرچند خدمات مدیریت شهری در 12 سال گذشته قابل تقدیر است اما نمی توان گفت که هیچ نقص و ایرادی هم دراین خدمات نبوده است اما در مجموع مدیریت جهادی بیانگر عملکرد مدیریت شهری است. از این رو در یک تصویر کلی از عملکرد 12 ساله دکتر قالیباف می توان به این نتیجه رسید که پیشرفت ها و توسعه های فنی و فرهنگی شهر تهران محصول و مصداق یک مدیریت فرهنگی بوده است.

 

مدیریت جهادی محصول سال های جهاد و دوران دفاع مقدس است

وی در خصوص فعالیتهای جهادی دوران دفاع مقدس و زوال آن با پایان یافتن جنگ تحمیلی در بسیاری از مدیران تصریح نمود: در ارزیابی ریشه مدیریت جهادی به دوران دفاع مقدس می رسیم، آنجایی که رزمندگان اسلام در شبهای برگزاری عملیات در اقدامات فوری و در تک و پاتک هایی که در جنگ صورت می گرفت و امکان فاصله گذاری زیاد بین مرحله طراحی راهبردها و اقدامات نبود و اقدامات باید در فاصله کوتاه زمانی در شب تاریک با کمترین امکانات انجام می گرفت تا راه دشمن سد شود یا به جریان پیشروی رزمندگان ایرانی کمک کند مدیران جهادی بهترین راهبردها را ارائه می دادند. این روش و رویکرد در جهادسازندگی، در ایام دفاع مقدس و در اردوهای مختلف به صورت کاملا روزمره و عادی انجام می گرفت تا پایان جنگ تحمیلی به قوت خود باقی بود اما با پایان یافتن جنگ و ایجاد ثبات در کشور به تدریج روحیه جهادی تضعیف شد. تضعیف روحیه جهادی حتی در نهادی چون جهادسازندگی که خود مولف و سازنده این رویکرد بود به حاشیه رانده شد. بنابراین با توجه به توضیح ارائه شده می توان درباره نحوه عملکرد مدیریت شهری تهران در فضایی که بسیاری از مدیریت جهادی فاصله گرفته بودند قضاوت کرد.

 

فعالیت های عمرانی تهران در 12 سال گذشته، نمونه مشابهی ندارد

 مهدی پور با بی نظیر خواندن فعالیتهای فرهنگی دکتر قالیباف گفت: نکته دیگری که در مدیریت شهر تهران حائز اهمیت است ساخت وسازهای 12 سال گذشته است که تا پیش از آن نه در چنین بازه زمانی و نه در قیاس با مجموعه فعالیت هایی که شهرداران پیشین داشته اند مورد مشابهی را همانند آن نمی توان شناسایی کرد. بسیاری از این سازه ها یا اساسا فرهنگی هستند یا با بحث فرهنگ ارتباط دارند. فرهنگسراها نمونه های کاملا عادی و دم دستی این سازه های فرهنگی  هستند. مجموعه بسیار بزرگ عباس آباد تهران از باغ موزه دفاع مقدس و باغ موزه کتاب مجموعه هایی هستند که نه تنها در کشور بلکه در منطقه نمونه های کم نظیری هستند. مجموعه های شهر آفتاب در نمایشگاه دائمی کتاب و مجموعه های بزرگی که در شهر تهران برای مباحث هنری از جمله سینما، تئاتر و موسیقی ساخته شده نشان از توجه دکتر قالیباف به مباحث فرهنگی در مدیریت شهری دارد.

 

کم کردن فاصله شمال تا جنوب نیز با رویکرد فرهنگی انجام شد

وی در این باره افزود: موضوع دیگری که شاید به صورت مستقیم در نگاه اول فرهنگی نباشد اما بی ارتباط با مسائل فرهنگی نیست یعنی نکات فرهنگی مهمی در دل آن نهفته است را باید در مجموعه ساخت و‌سازهایی که دسترسی مردم را در شهر تهران تسهیل کرده است عنوان نمود. اتصال جنوب و شمال شهر از طریق بزرگراه امام علی (ع)، راه اندازی خط یک مترو که شمالی ترین نقطه شهر را به جنوبی ترین نقطه آن پیوند می دهد یعنی کاهش فاصله جنوب تا شمال وکم کردن فاصله شرق تا غرب از مهمترین اقدامات عمرانی است که نکات فرهنگی نیز درآن دنبال شده است. اهمیت تونل نیایش و پل صدر به لحاظ مهندسی و فنی نیز از موضوعات حائز اهمیت است که جای بحث بسیاری دارد.

وی عملکرد دکتر قالیباف را نسبت به عملکرد سایر مدیران و دولتها اینگونه عنوان کرد: در نمونه های سازه‌ها ایجاد پارکهای بزرگ در جنوب، شمال و مرکز شهر، ساخت پل طبیعت، بوستان یاس ونهج البلاغه که کاملا به حوزه فرهنگ متصل هستند و بیانگر رویکرد فرهنگی قابل توجه در این مدیریت جهادی است نشان می دهد که مدیریت دکتر قالیباف شایان توجه بوده است. هر چند که ممکن است نقدها وانتقادهایی وجود داشته باشد اما در قیاس با کلیت مدیریت کشور و دولتها و بضاعت مالی که شهرداری داشته یقینا مجموعه عملکرد ایشان در چارچوب مدیریت جهادی گنجانده می شود.

 

سنگ انداختن به قطار، به مسافران آسیب می زند

فرشاد مهدی پور در پایان با اشاره به اینکه برخی از حرکت رو به جلو  دکتر قالیباف نگران هستند با ذکر مثالی دراین باره گفت: واقعیت امر این است که برخی از مردم همچنان به عادت سنگ انداختن به قطار در حال حرکت ادامه می دهند همانند کودکانی که به سمت قطار سنگ پرتاب می کنند غافل ازاینکه سنگ آسیب جدی به قطار وارد نمی کند بلکه ممکن است به مسافران قطار آسیبهای جدی وارد کند. اقدامات برخی از رسانه ها و منتقدان بی انصاف همانند همان سنگ پراکنی است. بد نیست آن دسته از دوستانی که مدیریت شهری دکتر قالیباف را به دلیل اینکه ایشان نامزد انتخابات شده اند و این جریان های سیاسی از ورود ایشان به عرصه انتخابات دل خوشی نداشته اند به این نکته واقف شوند که سنگی که به سمت عملکرد دکتر قالیباف پرتاب می کنند به مردم می خورد و این مردم هستند که در درگیریهای جناحی بیشترین آسیب را خواهند دید چراکه قطار مدیریت جهادی بنا به تاکیدات مقام معظم رهبری از حرکت باز نمی‌ایستد.

 

نظر شما