شناسهٔ خبر: 20497459 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

یادداشت/ میرحمایت میرزاده

طرح ترافیک راه‌حل نیست

وقتی قرار باشد برای موتورسیکلت‌ها طرح ترافیک تعریف شود افراد بازاری و کسبه‌ای که دست‌شان به دهان‌شان می‌رسد به راحتی می‌توانند این طرح را بخرند و بقیه موتورسیکلت‌ها پشت خط طرح می‌مانند یعنی همان‌هایی که از این راه درآمد داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش فرهیختگان آنلاین، طرح ترافیک برای موتورسیکلت‌ها، شبیه پاک کردن صورت‌مساله است، انگار مسئولان فراموش کرده‌اند آنهایی که با موتورسیکلت نان می‌برند سر سفره را باید کمی جدی‌تر و ریشه‌دار‌تر ساماندهی کنند. اینکه ورود به خیابان یا کوچه‌ای را برای موتورسیکلت‌ها ممنوع کنیم راه‌حل نیست. موضوع موتورسیکلت‌ها و مشکلاتی که برای پایتخت ایجاد کرده آنقدر ریشه‌دار است که با اجرای طرح ترافیک و... حل نخواهد شد. این مطلب که موتورسیکلت‌ها برای پایتخت و قسمت‌هایی که طرح ترافیک است آلودگی ایجاد کرده‌اند درست است اما اگر خیابان را به روی این افراد ببندیم موضوع حل می‌شود؟ قطعا نه زیرا باید اول به این سمت حرکت کنیم که موتورسیکلت‌هایی تولید کنیم که آلودگی تولید نکنند، نه اینکه همان موتورهایی را که تولید آلودگی می‌کنند در قسمت‌های مختلف شهر رها کنیم.
زمانی که در مورد موتورسیکلت‌ها حرف می‌زنیم، درباره قشری از جامعه صحبت می‌کنیم که بیشترشان همان موتور تنها راه درآمدزایی‌شان است و از آن مهم‌تر به دلیل اینکه می‌توانند وارد طرح ترافیک بشوند درآمد خوبی داشتند. حالا فکر کنید قرار است برای همین قشر جامعه محدودیت بگذارند.

قطعا وقتی قرار باشد برای موتورسیکلت‌ها طرح ترافیک تعریف شود افراد بازاری و کسبه‌ای که دست‌شان به دهان‌شان می‌رسد به راحتی می‌توانند این طرح را بخرند و بقیه موتورسیکلت‌ها پشت خط طرح می‌مانند یعنی همان‌هایی که از این راه درآمد داشتند.

البته موضوع اصلی این است که باید ریشه مشکلات را حل کنند، ریشه مشکلات پایتخت دو موضوع است؛ اول اینکه باید فرهنگ رانندگی شهری تغییر کند یعنی آموزش و پرورش باید شروع به آموزش کودکان کند و دوم اینکه تا زمانی که تمام امکانات در شهر قرار دارد همه به شهر مهاجرت می‌کنند. اگر تحقیق درستی انجام شود خیلی از موتورسیکلت‌سوارهایی که با موتور کار می‌کنند از شهر و روستای خود برای زندگی بهتر به شهر آمده‌اند و وقتی چاره‌ای نداشته‌اند این کار را برای گذراندن زندگی‌شان انتخاب کرد‌ه‌اند. یعنی اگر به جای اینکه همه امکانات را به پایتخت و شهرهای بزرگ بدهیم کمی از آن را در روستاها و شهرهای کوچک خرج کنیم مجبور نمی‌شویم چنین طرح‌هایی را اجرا کنیم.

واقعیت این است که طرح ترافیک برای خودرو و موتورسیکلت یک مسکن مقطعی است و راه‌حل درستی برای حل مشکل نیست اما مسئولان اصرار دارند راه و روش خودشان را ادامه بدهند. طرح ترافیک برای موتورسیکلت باعث می‌شود قشری که قطعا وضعیت معیشتی مناسبی ندارند، وضع‌شان بدتر شود که بهتر نشود. مسئولان ریشه آلودگی و شلوغی پایتخت را حل کنند نه اینکه مدام شهروندان را محدود کنند.

نظر شما