شناسهٔ خبر: 20482008 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

گرانی مجدد بنزین یک گزینه روی میز

تا قبل از سال 1385، به دلیل پایین بودن قیمت بنزین مصرف آن نیز روندی صعودی داشت و کار به جایی رسیده بود که تولید داخلی پاسخگوی مصرف نبود و هر سال واردات این سوخت به کشور افزایش می یافت. دولت نهم تصمیم گرفت برای بهینه نمودن مصرف بنزین، قیمت آن را واقعی تر کند. مدتی مصرف بنزین بهینه شد تا اینکه آمارهای اخیر، خبر از افزایش مصرف بنزین می دهند. به گفته کارشناسان یک راهکار جهت جلوگیری از مصرف بی رویه، افزایش قیمت بنزین است.

صاحب‌خبر -
به گزارش شفاف، تا قبل از سال 1385 یارانه ای بودن سوخت های فسیلی چون بنزین باعث شده بود که مصرف بنزین افزایش یابد و به دلیل آن که تولید در داخل کشور نمی توانست جوابگوی مصرف بی رویه باشد دولت مجبور بود پول های زیادی را صرف واردات این ماده سوختی نماید. دولت نهم جهت جلوگیری از ادامه این روند تصمیم گرفت تا یارانه های مربوط به بنزین را طی چند مرحله حذف نموده و قیمت آن را به قیمت واقعی نزدیکتر کند. به همین منظور در ابتدای مسیر و با افزایش قیمت بنزین، مصرف تا حدودی کنترل شد به طوری که میزان مصرف از 73.6 میلیون لیتر در روز در سال 1385 به 59.8 میلیون لیتر در سال 1390 کاهش یافت. بعد از سال 1390 دوباره مصرف بنزین روند صعودی به خود گرفت تا اینکه در سال 1394 به 70.5 میلیون لیتر در روز رسید. این در حالی بود که قیمت هر لیتر بنزین در سال 1394 تک نرخی اعلام شد و به 1000 تومان رسید. 

گرانی مجدد بنزین یک گزینه روی میز

حال مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی طی مصاحبه ای در مورخه 30 تیر 1396 آمارهای تکان دهنده ای از مصرف روزانه بنزین ارائه داده است. ریاحی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم گفت: میزان مصرف بنزین در فروردین 96 در مقایسه با فروردین پارسال هشت درصد رشد داشت، این آمار در اردیبهشت ماه در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل 8.6 درصد افزایش داشته است. وی ادامه داد: در خرداد به علت مصادف بودن با ماه مبارک رمضان این رشد مصرف 4.7 درصد بود اما مصرف بنزین در تیرماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 12.6 درصد رشد را نشان می دهد. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: در تیر ماه به دلیل آغاز فصل مسافرت ها و با توجه به افزایش مصرف بنزین روزانه 84 میلیون لیتر بنزین مصرف می شود که در مقایسه با تیر سال گذشته 10 میلیون لیتر بیشتر است. 

ریاحی تأکید کرد: هم اکنون برای تأمین بنزین مصرفی مشکلی نداریم اما قطعاً این روند تا حدی می تواند پیش برود چون علاوه بر استفاده کامل از توان داخلی ما هم اکنون از بخشی از ذخایر و واردات برای تأمین این مقدار بنزین استفاده می کنیم.

به گفته ریاحی ریشه اصلی این افزایش مصرف بنزین، افزایش تولید و واردات خودرو و موتورسیکلت می باشد. طبق آمار ارائه شده در سال گذشته چیزی حدود 1 میلیون و 340 هزار خودرو در کشور تولید شده که در مقایسه با سال 94 حدود 38 درصد رشد داشته است. همچنین تولید موتورسیکلت هم سال 95 در مقایسه با سال 94 با رشدی حدود 63 درصد روبرو بوده و از 453 هزار به 737 هزار دستگاه موتورسیکلت افزایش یافته است. 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: چنانچه نتوانیم این روند صعودی مصرف بنزین را کنترل کنیم دولت و مجلس باید مصوباتی درخصوص تغییر قیمت یا سهمیه بندی داشته باشند و ما بعنوان مجری تنها اجراکننده سیاست ها هستیم.

به هر صورت به نظر می رسد که در زمینه مصرف بنزین، کشور از اهداف اصلی که همانا جلوگیری از مصرف بیهوده این سوخت فسیلی بوده در حال فاصله گرفتن می باشد و باید دولت و مجلس با اتخاذ سیاست های مناسب اقدام به مقابله با آن نمایند. حال این سیاست می تواند افزایش قیمت باشد و یا سهمیه بندی بنزین. 

نظر شما