شناسهٔ خبر: 20046752 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس کل دادگستری:

بیشترین پرونده های وارده به محاکم قضایی خراسان جنوبی در سال 95 مربوط به مواد مخدر است

بیرجند- ایرنا- رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: بیشترین پرونده های وارده به محاکم قضایی استان در سال 1395مربوط به مواد مخدر است که در این ارتباط به هشت هزار و 48 مورد رسیدگی شده است.

صاحب‌خبر -

علیرضا صیفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: مجموع پرونده های وارده در سال 95 به محاکم قضایی خراسان جنوبی 64 هزار و 866 فقره پرونده بوده است.
به گفته وی، پرونده های مربوط به توهین با چهار هزار و 878 پرونده، ایراد صدمه غیر عمد مربوط به تصادف با چهار هزار و 208 پرونده، سرقت با سه هزارو 970 پرونده و ضرب و جرح با سه هزار و 951 فقره پرونده در صدر اولویت های جرایم مورد رسیدگی در استان، بعد از مواد مخدر قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: از پرونده های وارده به محاکم قضایی استان، 40 هزار و 530 پرونده در دادگستری، 36 هزار و 145 پرونده در دادگاه های حقوقی و کیفری و 24 هزار و 336 پرونده در شوراهای حل اختلاف استان مورد بررسی قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: در همین ارتباط 29 هزار و 114 پرونده در دادسراهای عمومی، پنج هزارو 179 پرونده در دادگاه های انقلاب، چهار هزار و 996 پرونده در محاکم تجدید نظر و 162 پرونده در دادگاه های کیفری استان مورد رسیدگی قرار گرفت.
وی تصریح کرد: همچنین در این مدت سه پرونده مربوط به قتل عمد در استان مورد رسیدگی قرار گرفت که یک پرونده منتهی به محکومیت شد که در این مدت نسبت به سال 94 ، 40 درصد کاهش اینگونه پرونده ها را در استان شاهد بوده ایم.
صیفی با بیان اینکه بیشترین فراوانی پرونده های حقوقی مورد رسیدگی در سال 95 را مطالبه خسارت با 22 هزار و 260 فقره پرونده به خود اختصاص داده بود، افزود: در این ارتباط، مطالبه وجه با 15 هزار و 613 پرونده، و دعاوی خانوادگی با هفت هزار و 421 پرونده بیشترین فراوانی را پس از مطالبه خسارت در استان داشتند.

** ثبت 48 پرونده تخلف انتخاباتی در خراسان جنوبی
رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه 48 پرونده تخلف انتخاباتی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین انتخابات شورای شهر و روستا در این استان به ثبت رسیده است، عنوان کرد: از این تعداد مقداری به محاکم قضایی مرکزی ارسال شده، تعدادی رسیدگی و برخی در حال رسیدگی است.
وی در ارتباط با پرونده های تجاوز به عنف هم افزود: متجاوزان به عنف و متعرضان به نوامیس مردم باید بدانند که این اداره کل در این زمینه با قاطعیت تمام برخورد خواهد کرد که در سه ماهه اول 96 ، 2 پرونده ای که عنوان اتهامی آنها تجاوز به نوامیس مردم بوده، حکم و حد شرعی صادر و به اجرا در آمده است.
وی در ادامه از عملیاتی شدن سیستم مدیریت قضایی در استان خبر داد و گفت: در این طرح 100 درصد امور قضایی به صورت سیستماتیک رسیدگی می شود که هم اکنون 80 درصد آن در استان محقق شده است.

** صدور سند مالکیت بیش از 14 میلیون هکتار از اراضی استان به نام دولت
مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی، افزود: با توجه به اینکه این استان با 15 میلیون هکتار سومین استان پهناور کشور پس از سیستان بلوچستان و کرمان است 14.5 میلیون هکتار از این اراضی به نام دولت سند مالکیت صادر شده است.
قدرت الله حاجی پور با بیان اینکه سازمان ثبت اسناد در سال های اخیر سرعت چشمگیری در گذر از ثبت سنتی و رسیدن به ثبت نوین داشته است، گفت: در همین ارتباط پنج میلیون سند ثبتی وارد آرشیو الکترونیکی این اداره کل شده است.
وی ادامه داد: آنچه هم اکنون در دفاتر ثبت مورد توجه ویژه قرار گرفته اخذ اثر انگشت الکترونیکی از مراجعه کنندگان است که با اولین ثبت تمام اطلاعات شناسنامه ای فرد در سامانه ثبت می شود.
به گفته وی مهمترین مزیت این طرح ثبت کامل مشخصات افراد در سامانه است که در صورت نیاز و ثبت هرگونه سندی اطلاعات به صورت دقیق در سامانه موجود است تا جلوی برخی از مشکلات مربوط به این رویه از گرفته شود.
دادگستری خراسان جنوبی دارای 13 واحد قضایی است که از این 13 واحد 2 واحد به صورت دادگاه بخش ارایه خدمت می کنند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
3215* 6054*خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده - مریم پنجابی*

انتهای پیام /*

نظر شما