شناسهٔ خبر: 20017800 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

«مسائل کلیدی کتابخانه‌های دیجیتالی» در کتابی ارزیابی شد

«مسائل کلیدی کتابخانه‌های دیجیتالی» عنوان کتابی محسوب می‌شود که نشر چاپار منتشر کرده است. این اثر به دو مسأله کلیدی در حوزه کتابخانه‌های دیجیتالی یعنی ارزیابی و یکپارچه‌سازی پرداخته است.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مسائل کلیدی کتابخانه‌های دیجیتالی؛ ارزیابی و یکپارچگی» به قلم «رائو شن»، «مارکوس اندره گنکالوز» و «ادوارد آلن فاکس» با ترجمه مهدی علیپور حافظی، بهروز رسولی و مجید نبوی منتشر شده است. چرخه حیات اطلاعات، سنجه‌ها، نرم‌افزارهای مفید برای ارزیابی کتابخانه‌های دیجیتالی از جمله مباحث این اثر است.
 
در بخشی از چکیده کتاب «مسائل کلیدی کتابخانه‌های دیجیتالی؛ ارزیابی و یکپارچگی» آمده است: «ارزیابی کتابخانه‌های دیجیتالی باید در سطوح مختلفی انجام شود، این شیوه باعث می‌شود که به موجودیت‌های مختلف و روش‌های مناسب برای سنجش آن‌ها پاسخ دهیم. بنابراین، دسترس‌پذیری، ارتباط یا وابستگی، حفاظت‌پذیری، ربط، اهمیت، شباهت و به‌هنگام بودن اشیاء دیجیتالی را ارزیابی خواهیم کرد. اگرچه یکپارچه‌سازی یکی از مسائل چالش‌برانگیز کتابخانه‌های دیجیتالی از ابتدای شکل‌گیری آن‌ها بوده، ما در این کتاب به اولین توصیف جامع 5اس.- محور درباره مسأله یکپارچه‌سازی کتابخانه‌های دیجیتالی پرداخته‌ایم.

از آن‌جایی که باستان‌شناسی، حوزه‌ای کاملاً پراکنده است، ما به تشریح کتابخانه دیجیتالی اِتانا برای یکپارچه‌سازی در سایت‌ها و اطلاعات باستان‌شناسی خاور نزدیک پرداخته‌ایم. سپس نشان خواهیم داد که مدل‌سازی 5اس.- محور چگونه می‌تواند به یکپارچه‌سازی خدمات و محتوا منجر شود.»
 
مترجمان کتاب درباره اهمیت کتابخانه‌های دیجیتالی چنین بیان کرده‌اند: «کتابخانه‌های دیجیتالی بدون استفاده از سازوکارهای یکپارچه‌سازی نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای گسترده مخاطبان و کاربران امروزی باشند. کتابخانه‌های دیجیتالی بدون یکپارچگی بسان جزایری هستند که ارتباطی با سایر کتابخانه‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی ندارند و توانایی پاسخگویی به نیازهای کاربران را ندارند و فقط محدود به منابع موجود در کتابخانه خود هستند.»
 
«ارزیابی و مدل‌های کتابخانه‌های دیجیتالی»، «خدمات کتابخانه‌های دیجیتالی»، «نگاهی با 5اس. کوال»، «ارزیابی کتابخانه‌های دیجیتالی با استفاده از ابزار 5اس.کوال»، «تعامل‌پذیری معنایی در کتابخانه‌های دیجیتالی»، «مدل‌سازی کتابخانه‌های دیجیتالی موضوعی با چارچوب 5اس» و «ابزار نگاشت بصری: اسکیمامَپِر» عناوین بخش‌هایی از این اثر را شامل می‌شوند.
 
در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم: «کتابخانه‌های دیجیتالی پژوهش، پژوهشگری و آموزش را در همه سطوح با تغییرات مهمی مواجه کرده‌اند. یکی از زمینه‌های جالب پژوهشی در عرصه کتابخانه دیجیتالی این است که چالش‌هایی در هر دو سطح زیرساخت فناوری و سطح یکپارچه‌سازی کلان وجود دارد. بیش از دو دهه سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی بر روی پژوهش در زمینه کتابخانه دیجیتالی منجر به نتایج مهمی در سطح زیرساخت فناوری شده است. موفقیت در یکپارچه‌سازی در سطح کلان کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است. مفهوم یکپارچه‌سازی کتابخانه دیجیتالی حتی با وجود رویکردهای مختلف و راه‌جل‌های پیشنهادی موجود، هنوز هم مبهم است.»
 
کتاب «مسائل کلیدی کتابخانه‌های دیجیتالی ارزیابی و یکپارچگی» با شمارگان 500 نسخه، در 156 صفحه، به بهای 110 هزار ریال از سوی نشر چاپار راهی بازار نشر شده است.

نظر شما