شناسهٔ خبر: 19975460 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

حمله به تروریست‌های تکفیری در دیر الزور خبر اول رسانه‌های جهان

فرهنگ قرآنی باید در جامعه گسترش یابد

صاحب‌خبر -

عملیات پرصلابت برون‌مرزی موشکی سپاه با واکنش وسیع رسانه‌های بین‌المللی مواجه و به تیتر یک آنها تبدیل شد و رسانه‌های جهان این عملیات را انتقام عملیات تروریستی 17 خرداد تهران از سوی ایران قلمداد کردند.
در آخرین ساعات روز یکشنبه 28 خرداد ماه، نیروی هوافضای سپاه پاسداران با چند فروند موشک بالستیک میان‌برد مواضع تروریست‌های تکفیری و مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی در منطقه دیرالزور سوریه را مورد اصابت قرار داد. تعداد این موشک‌ها 6 فروند موشک بالستیک میان‌برد زمین به زمین بوده که از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان‌های کردستان و کرمانشاه شلیک شده و پس از عبور از آسمان عراق، به صورت دقیق به اهداف اصابت کرد. طبق اعلام سپاه پاسداران، این اقدام بخشی از انتقام سپاه از تروریست‌ها بابت حملات تروریستی اخیر آنها در تهران بود.این اقدام قاطع کشورمان در هلاکت تروریست‌های تکفیری داعش واکنش‌های بسیاری در میان شخصیت‌های داخلی ، خارجی و رسانه‌های بین‌المللی داشته تا حدی که بسیاری از آنها، این سیلی بزرگ سپاه به تروریست‌ها را حاوی پیامی برای برخی دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران تفسیر کردند.در همین رابطه، آیت‌الله نوری‌همدانی  از مراجع تقلید قم در پیامی ضمن تقدیر از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد:
 سپاه پاسداران عزیز انقلاب اسلامی با مجاهدت و  توانمندی و صلابت با شلیک موشک‌های خود لرزه بر اندام دشمنان این ملت انداخت.  امیر احمدرضا پوردستان جانشین فرمانده کل ارتش هم درخصوص حمله موشکی یکشنبه شب سپاه به مواضع داعش اظهار داشت: دنیا مشاهده کرد که با خشم مقدس و کنترل شده فرزندان مدافع ملت در قالب موشک‌های «ذوالفقار»، توفانی مهیب و ویرانگر بر سر لانه‌ها و مخفیگاه‌های خفاشان داعشی باریدن گرفت. وی ادامه داد: این موشکباران محدود، هم رونمایی از بخشی از توان تهاجمی و بازدارندگی پشیمان کننده فرزندان ولایت است و هم پاسخی کوبنده و بیدارباش به آنانی است که با شیطنت و بلندپروازی‌های جاهلانه، قصد آتش افروزی دارند. همچنین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به حمله موشکی سپاه به دیرالزور سوریه، محل تجمع تروریست‌های داعش طی پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: توانایی موشکی ایران برای حفاظت از شهروندان خود و کاملا قانونی است و باعث پیشبرد نبرد جهانی علیه داعش و تروریسم افراطی است.  علاوه بر واکنش های داخلی، کارشناسان و شخصیت های بین المللی هم این اقدام سپاه را ستودند . در همین رابطه؛ «علی عبد الکریم علی» سفیر سوریه در لبنان اظهار داشت: نتایج حملات موشکی ایران به مواضع گروه‌های تروریستی در سوریه، دندان‌شکن بود و کسانی که از تروریسم به عنوان یک ابزار یا پروژه‌ای برای استثمار استفاده می‌کنند، به این نتایج نگاه کنند. در دیگرسو، «رابرت فورد» آخرین سفیر واشنگتن در دمشق هم در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» تصریح کرد که جمهوی اسلامی ایران، آمریکایی‌ها را مجبور خواهد کرد که از شرق سوریه عقب‌نشینی کنند؛ همان گونه از بیروت در سال 1983 عقب‌نشینی کردند. آخرین سفیر واشنگتن تصریح کرد: نفوذ ایران در سوریه ناشی از  رابطه میان تهران و دمشق و حمایت ایران از دولت دمشق است.

 سیلی را داعش خورد تا صدایش را دیگران بشنوند
حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های تروریست‌ها در سوریه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک آنها بدل شد. تلویزیون سوریه اعلام کرد: سپاه پاسداران در این حمله، از موشک‌های میان‌برد استفاده کرد و مقر فرماندهی، مرکز پشتیبانی و آماده‌سازی خودروهای انتحاری را هدف قرار داد. خبرگزاری روسی اسپوتنیک هم در یادداشتی در پی حملات موشکی سپاه، نوشت: سیلی را داعش خورد تا صدایش را دیگران بشنوند. این خبرگزاری روس نوشت: تلافی حمله داعش به تهران را ایران می توانست به شکل های مختلف پس بدهد اما انتخاب گزینه استفاده از موشک های میان برد هم تلافی حمله بود هم پیغامی برای حامیان داعش و بدیهی است که هدف ایران بیش از تلافی اخطار به دیگران بود. روزنامه انگلیسی گاردین نیز با اشاره به حمله موشکی ایران به اهداف داعش در سوریه نوشت: ایران به تلافی حملات تروریستی به تهران ، به شهر دیرالزور سوریه که در تصرف داعش است، حمله موشکی کرد. فاکس‌نیوز آمریکا هم در خبری فوری اعلام کرد: سپاه پاسداران ایران در واکنش به حمله داعش به مجلس و مرقد آیت الله خمینی در تهران، روز یکشنبه شبه نظامیان داعش را در شرق سوریه با موشک هدف قرار داد و هشدار داد هر حمله‌ای به ایران را  به همین شکل تلافی می‌کند. پایگاه اینترنتی این شبکه تلویزیونی در گزارشی نوشت: شلیک موشک‌های میان‌برد زمین به زمین ایران به داخل استان دیرالزور سوریه در حالی صورت گرفته است که شبه نظامیان داعش که از حمله ائتلاف تحت رهبری آمریکا فرار می‌کنند، به طور فزاینده‌ای در تلاش هستند مواضع خود را در آنجا تقویت کنند. پایگاه اینترنتی شبکه «سی ان بی سی» هم در گزارشی نوشت: سپاه پاسداران به سبب حملات گروه داعش در تهران، حملاتی را در سوریه انجام داد.
همچنین روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا در مطلبی تحت عنوان ایران با شلیک موشک «تروریست‌ها» در سوریه را تنبیه کرد، نوشت: حمله موشکی ایران بیانگر افزایش نقش این کشور در جنگ سوریه و نشانه‌ای از قدرت رو به رشد تهران در منطقه است. این رسانه آمریکایی نوشت: سپاه با چند فروند موشک میان برد خود با هدف مجازات «تروریست»هایی که مرتکب حمله‌های هفته گذشته در تهران شده بودند شرق سوریه را هدف قرار داد. یدیعوت آحارانوت از روزنامه‌های رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران عملیات موشکی نادری را انجام داده است. این نشریه صهیونیستی ادامه داد: ایران با حمله موشکی به داعش خود را بعنوان «قدرت جهانی» مطرح کرد. این حمله باید نگرانی‌ها و توجهات زیادی را در اسرائیل برانگیزد. روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز «حمله موشکی ایران به داعش» در سوریه را «قدرت‌نمایی»‌ و نشانه کوتاه نیامدن ایران از حفظ نفوذش در سوریه دانست.

سرلشکر باقری:
ایران جزو قدرت‌های بزرگ موشکی جهان است

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به ظرفیت های بزرگی که در کشور وجود دارد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی منشاء حرکت‌های بزرگ در منطقه بوده و تحولات جهانی تحت تاثیر انقلاب اسلامی بوده است. وی با اشاره به عرصه های مختلف جهاد در کشور گفت: یکی از عرصه های مهم جهاد در کشور جهاد علمی است که باید متناسب با نیازهای جامعه صورت گیرد. باقری با اشاره به حضور نظامی گسترده آمریکا در منطقه گفت: نظام سلطه علاوه بر اقدامات نظامی خود گروه تروریستی- تکفیری داعش را که محصول کارهای پژوهشی آنها روی گروه‌های تندروی اسلامی است در منطقه ایجاد کردند که راه مقابله با آنها گستره عظیمی از کارهای علمی و پژوهشی را می‌طلبد. وی با اشاره به نقاط ضعف نظام سلطه در درگیری با ایران اسلامی گفت: آنها توان درگیری با ما را ندارند و البته ما هم قصد درگیر شدن با آنها را نداریم اما در رقابت دائمی با آنها در حوزه‌‎های مختلف از جمله حوزه موشکی قرار داریم. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه به برکت خون شهدا و تلاش دانشمندان خود در حوزه موشکی جزو قدرت‌های بزرگ دنیا هستیم، گفت: در عرصه‌های فراوانی از جمله در فن‌آوری‌های زیرزمینی، دریایی، هوایی، فضایی و اطلاعاتی و... در حال رقابت با نظام سلطه هستیم که بودجه ارتش آنها چند برابر بودجه دفاعی ماست.

سردار حاجی‌زاده:
داعش بداند تهران، لندن و پاریس نیست

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در جریان شلیک موشک‌های بالستیک سپاه به مقر داعش در دیرالزور سوریه گفت: اگر تروریست‌ها به شرارت ادامه دهند، نتیجه پرهزینه‌ای برایشان رقم خواهد خورد. وی تأکید کرد:‌ در اطراف دیرالزور پایگاه‌های فرماندهی، مراکز ساخت و تولید خودروهای انتحاری و مراکز تجمع آنها توسط موشک‌های میانبرد مورد هدف قرار گرفت. دشمنان باید بدانند تهران، لندن و پاریس نیست و این یک کار کوچکی بود که انجام شد و اگر دست از پا خطا کنند، ضربات مهلک‌تر بر سر آنها فرود خواهد آمد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه اظهار داشت: این موشک‌ها از ایران شلیک شد و بر فراز عراق عبور کرد و در سوریه فرود آمد و توسط هواپیماهای بدون سرنشینی که از اطراف دمشق به پرواز درآمده بود بر فراز دیرالزور اصابت‌ها را به‌صورت همزمان برای ما در ایران مخابره می‌کرد. حاجی‌زاده همچنین تأکید کرد: تمام موشک‌ها دقیقاً به محل مورد نظر اصابت کرد. وی افزود: شناسایی و احاطه اطلاعاتی این تروریست‌ها به خودی خود یک دنیا مسئله است و شلیک این موشک‌ها از فاصله 700کیلومتری و نشاندن روی یک ساختمان کوچک، خودش یک پیام است و آنها می‌فهمند عیار ایرانی‌ها کجاست.

سخنگوی سپاه:
عملیات موشکی ضدداعش موفقیت‌آمیز بود

سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران با اشاره به شلیک 6 فروند موشک در یکشنبه شب به مواضع داعش در دیرالزور سوریه، گفت: براساس اطلاعات موثق، عملیات موشکی ضدداعش موفقیت‌آمیز بوده است.
 وی ادامه داد: موشک‌های سپاه مقرهای فرماندهی و مراکز تسلیحاتی داعش در دیرالزور را درهم کوبید. سخنگوی سپاه خاطرنشان کرد: شلیک از دو استان عمدتاً سنی‌نشین به‌سمت مراکز تروریست‌های داعش، حاوی پیام وحدت همه ایرانیان در مقابل تروریست‌ها است.
 وی پیرامون حمله موشکی سپاه به مواضع تروریست‌های تکفیری اظهار داشت: حمله موشکی قاطع سپاه برای تنبیه کسانی که عملیات تروریستی کوری را در مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام(ره) انجام داده بودند صورت گرفت.
 مسئول روابط عمومی سپاه با بیان اینکه فرمانده سپاه در همان روز اعلام کرده بود که انتقام سخت و سنگینی را از مسببان این گروه‌های تروریستی خواهیم گرفت، افزود: با توجه به تصمیماتی که از قبل گرفته شده بود و شناختی که نسبت به مواضع تروریست‌های تکفیری داشتیم و با اشراف اطلاعاتی که حاصل شده بود مشخص شد که بخش عمده اتاق‌های فکر و عملیات هدایت تروریست‌های در دیر‌الزور سوریه است.
مسئول روابط عمومی کل سپاه ادامه داد: در این عملیات با 6 فروند موشک ذوالفقار و با برد حدود 700 کیلومتر مواضع مدنظر مورد اصابت موشک‌های سپاه قرار گرفت. وی تصریح کرد: حامیان بین‌المللی و منطقه‌ای تروریست‌ها باید پیام هشدارآمیز عملیات موشکی را درک کنند.

سخنگوی وزارت خارجه:
حمله به داعش با اطلاع دولت سوریه بود

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در ارتباط با عملیات سپاه پاسداران در حمله موشکی به مقر گروه‌ تکفیری و تروریستی داعش در منطقه «دیرالزور» سوریه، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست اصولی، ثابت و تغییرناپذیر خود در مبارزه بی‌امان با گروه‌های تروریستی تکفیری ــ وهابی و با در جریان گذاشتن دولت قانونی سوریه، ضربات مهلکی را بر پیکره گروه‌های تروریستی و مقر مرکزی آنها در دیرالزور وارد کرد. وی با بیان اینکه ایران به‌عنوان یکی از قربانیان تروریسم همان‌طور که بارها اعلام کرده بر اساس مواضع انسانی، مترقیانه و اصولی‌اش مبارزه‌ای  مستمر با تروریسم داشته و خواهد داشت و با عزمی راسخ و استوار حرکتش در این مسیر را ادامه می‌دهد، افزود: در همین چارچوب از نظر جمهوری اسلامی تروریسم در هر شکل، در هر کجا و تحت هر عنوان و بهانه‌ای که صورت پذیرد، محکوم است. قاسمی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با تمام توان و با اتکا به تمامی داشته‌ها، تجارب و توانمندی‌های خود در حوزه‌های دفاعی، نظامی، اطلاعاتی و امنیتی از کیان خود و همچنین ثبات و امنیت شهروندانش در مقابله با پدیده شوم تروریسم دفاع خواهد کرد.

در حمله موشکی سپاه رخ داد
هلاکت فرمانده ارشد داعش در دیرالزور

یکی از فرماندهان ارشد داعش در حملات موشکی یکشنبه شب سپاه به دیرالزور سوریه به هلاکت رسید. به گفته منابع میدانی یکی از فرماندهان عالی رتبه داعش به نام «سعدالحسینی» معروف به ابوسعد با تابعیت سعودی در این حملات موشکی به هلاکت رسیده است. منابع محلى وابسته به معارضان در سوریه تایید کردند که شهر المیادین در حومه دیرالزور هدف حمله موشکى قرار گرفته است. این شهر از سال ٢٠١٣ در اشغال داعش است و گفته مى‌شود که ممکن است بعد از رقه، پایتخت داعش باشد. پایگاه خبری دیرالزور ٢٤ در این باره نوشت: موشک‌هایى به شهر المیادین برخورد کرد و تیم ما هواپیمایى در آسمان مشاهده نکرد. این یعنى اینها موشک‌هاى ایرانى بودند.

سانسور خبری عملیات سپاه
آل سعود هلاکت مزدورانش را نادیده گرفت

خبر حمله موشکی سپاه در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفته اما رسانه‌های سعودی از شبکه تلویزیونی العربیه گرفته تا رسانه‌های مکتوب آن مانند برخی جراید سعودی، هیچ خبری از حمله موشکی ایران به داعش منتشر نکرده‌اند. حتی دو روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة و الشرق الاوسط که علاوه بر نسخه ریاض، در لندن هم منتشر می‌شوند،‌ در وبسایت خود هیچ اشاره‌ای به این خبر نکرده‌اند. همچنین روزنامه الریاض، الوطن، مکه، عکاظ، الشرق و سایت خبری «اخبار 24» سیاست یکپارچه بایکوت را در پیش گرفته و به حمله موشکی ایران به داعش در شرق سوریه اصلا اشاره‌ای نکرده‌اند. علاوه بر رسانه‌های رسمی عربستان سعودی، رسانه رسمی امارات نیز هیچ خبری در این خصوص منتشر نکرده است.


 

نظر شما