شناسهٔ خبر: 19653455 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

تشریح اقدام جدید دولت در راستای طرح تحول سلامت؛

عابدی: الکترونیکی کردن پرونده‌های سلامت به تنهایی کافی نیست/ دولت در حوزه سلامت، روال طبیعی و درستی را در پیش گرفته

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: پیشگیری از بروز خطای پزشکی زمانی حاصل می‌شود که بصوت سیستماتیک و تیمی همه مراحل پزشکی از تشخیص تا درمان انجام شود.

صاحب‌خبر -

حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا، با اشاره به طرح الکترونیکی کردن پرونده های سلامت، گفت: هرچند که نسبت به دوره های گذشته میزان تخلفات و قصور پزشکی کاهش یافته است اما اگر بتوانیم به این هدف اصلی برسیم که همه ایرانیان پرونده الکترونیکی سلامت داشته باشند می‌توان تا حد زیادی از تخلفات پزشکی جلوگیری کرد.

او ادامه داد: تنها با تشکیل پرونده الکترونیکی سلامت، نمی توان از میزان خطاها پیشگیری کرد، بلکه پیشگیری از بروز خطا زمانی حاصل می شود که بصوت سیستماتیک و تیمی همه مراحل پزشکی از تشخیص تا درمان انجام شود.

عابدی تصریح کرد: اگر همه کادر پزشکی در انجام کارهایشان از دانش یکدیگر بهره گرفته و تجربیات یکدیگر را مورد ملاحظه قرار دهند، اقداماتی که برای درمان بیمار انجام می شود با در نظر گرفتن نظر سایر اعضای تیم، دانش افزایی شده و روند موثرتری را طی خواهد کرد.

او خاطرنشان کرد: به عنوان مثال زمانی که پزشکی به اشتباه دست دیگر بیمار را به جای دست آسیب دیده او جراحی می کند، طبق یافته ها و استنباط خود به تنهایی این عمل را انجام داده است، در حالی که اگر بر اساس نظر و نظارت همه اعضای تیم پزشکی این کار انجام می‌گرفت، هرگز چنین خطایی رخ نمی داد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه دولت در حوزه سلامت، روال طبیعی و درستی را در پیش گرفته و به خوبی در حال حرکت به سمت جلو است، اظهار کرد: اگر طرح پرونده الکترونیک سلامت در سراسر کشور به اجرا درآید، همه مراحل و اقدامات پزشکی که برای بیماران انجام می شود، از مرحله تشخیص تا تجویز دارو و درمان، همگی در این پرونده ثبت شده و قابلیت گزارش گیری در حوزه های مختلف و تخصصی در این پرونده وجود دارد، به این طریق تحول بسیار روشنی در حوزه سلامت و درمان به وجود خواهد آمد.

نظر شما