چکیده
این مقاله با هدف ارائه مدل کسب وکار الکترونیکی در صنعت بانکداری ایران و با استفاده از روش شناسی پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) موردتحلیل قرا گرفته است. ازاین رو پس از سنخ شناسی مدلهای کسب وکار خدمات مالی ضمن انجام مصاحبه با تعداد 10 نفر از خبرگان و مدیران صنعت بانکداری کشور در سطوح مختلف طی مرحله کیفی، داده های بدست آمده با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شده وپرسشنامهای طراحی گردیده که مبنای پژوهش کمی قرار گرفته است. پس از گردآوری داده های کمی و تحلیل آن ها با استفاده از نرم افزار SPSSنسخه 20 و با استفاده از روش های آماری توصیفی و آمار استنباطی، مدل نهایی تحقیق استخراج گردیده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که مدل کسب و کار الکترونیکی صنعت بانکداری در برگیرنده 4 بعد اصلیارزش ارائه شده، مشتریان، تأمین کنندگان و مدیریت مالی است و در مجموع مؤلفه های اصلی در قالب 10 مقوله اصلی (محصول/خدمات، مشتریان هدف، کانال توزیع، وفاداری مشتریان، بیمه، منابع و شایستگیها، شبکه همکاری یا شرکا،ساختار هزینه، ساختار درآمد و واسطههای الکترونیکی) طبقه بندی گردیده است. در انتها پیشنهادات تحقیقاتی و سیاستی، متناسب با قلمرو و مقولات احصایی در هر یک از محورهای مورد بررسی ارائه شده است.
کلیدواژه ها: مدل کسبوکار الکترونیکی؛ خدمات مالی؛ بانکداری الکترونیک؛ پژوهش آمیخته
نویسندگان:
مهران رضوانی: دانشیار گروه کارآفرینی سازمانی،دانشکده کارآفرینی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
محمد اصلاحی: کارشناس ارشد مدیریت کارافرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع سازمانی - دوره 6، شماره 4، زمستان 1395.
∎
نظر شما