شناسهٔ خبر: 19629675 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بازدید تولیت آستان قدس رضوی از حرم امام حسین (ع)

تولیت آستان قدس رضوی گفت: پروژه لاغرسازی و تقویت ستون‌های اطراف ضریح امام حسین (ع) در دنیا بی‌نظیر است و این حرکتی فنی، نوآورانه و پیچیده است که نظیری در جهان ندارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات؛ حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در بازدید از طرح مقاوم سازی و تقلیل ستون‌های اطراف ضریح مطهر امام حسین (ع) به دست اندرکاران ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: توفیق حاصل شد قبر اباعبدالله الحسین علیه السلام و عزیزانی که اینجا کار ماندگار، مهم و اساسی می‌کنند، زیارت کنیم.

وی گفت: بدون تردید کار این عزیزان که این مضجع شریف را برای زیارت زائران، در عصر حاضر و در قرن‌های پیش رو آماده می‌کنند، مورد توجه اباعبدالله الحسین علیه السلام است.

تولیت آستان مقدس رضوی افزود: این کار شما، کار سربازان گمنام و بی نام و نشان لشکر اباعبدالله است که اسمی از شما نیست ولی در حال فعالیت در مکانی هستید که از یک طرف مردم زیارت می‌کنند و از طرفی شما به کار مشغولید.

رئیسی افزود: در طول تاریخ بسیاری از حکام جائر و ظالم تلاش کردند این مکان مقدس نماند و عمداً توطئه‌های بسیاری کردند که اینجا یا نماند و یا زائر نداشته باشد.

وی گفت: مستکبران هیچ‌گاه از عَلَمی که در این مکان به نام مقاومت، ایستادگی، بندگی خدا، انسان سازی و جامعه سازی قرآنی برپا شده است راضی نبوده‌اند و همواره تلاش می‌کنند این عَلَم یا نباشد یا کم رونق باشد.

تولیت آستان مقدس رضوی افزود: این‌جا قبله‌گاه اهل دل است و دل عالم این‌جا می‌تپد و شما تلاش می‌کنید این مکان مستحکم و پابرجا بماند.

رئیسی گفت: روی کره زمین، پس از کعبه، قبر مطهر اباعبدالله الحسین علیه السلام مهم‌ترین مکانی است که مورد توجه عرشیان و فرشیان است؛ در این مکان ملائکه مامورند که دائم طواف کنند و فرشیان نیز دائم در حال زیارت هستند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: خداوند عاشورا و این مکان مقدس را برای تحول در عالم بشریت درست کرده و ظاهر و باطن این بنا مورد توجه است.

وی گفت: می‌گویند زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام معادل صد‌ها حج مقبول است یعنی این مکان موضوعیت دارد و مورد توجه است.

رئیسی با بیان اینکه ما اگر در شهر و روستایمان هم بگوئیم «یا حسین» جواب ما را می‌دهند، افزود: مهمترین نقطه مورد توجه اینجاست که بدن مطهر ابی عبدالله قرار دارد و خداوند به عنوان اولین کسی که به سیدالشهدا سلام داده، این مکان را مورد عنایت قرار داده است.

وی افزود: ملائکه، انبیاء، اولیا، ائمه و حضرت صدیقه سلام الله علی‌ها برای زیارت به این مکان می‌آیند و این بسیار مهم است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: عاشورا هر روز وجود دارد و هر روز قرار است حضرت حسین ابن علی علیه السلام در تاریخ بشریت جلوه کند و انسانیت را از ظلمت و بیداد نجات دهد.

وی خطاب به دست اندرکاران پروژه‌ی مقاوم سازی حرم مطهر گفت: کار شما، حرکتی فنی، نوآورانه و پیچیده است که نظیرش را جایی ندیده‎ام؛ شما کسی را از زیارت محروم نمی‌کنید و در عین حال کارتان را انجام می‌دهید.

رئیسی افزود: ویژگی مهم این کار این است که الگوبرداری نشده است و نمونه خارجی ندارد بلکه الگوی دیگران قرار می‌گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد: کار در این مضجع شریف، ذخیره آخرت دست‌اندرکاران باشد و ان شاءالله وجود مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قیام کنند و در این مکان نماز جماعت اقامه کنند.

رئیسی ضمن تشکر و قدردانی از همه کسانی که در این طرح همکاری دارند، از آنان درخواست کرد به حرم مطهر امام رضا علیه السلام مشرف شوند تا اگر کاری برای این حرم ضرورت دارد، انجام شود.

در این بازدید، علی مهاجری رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کرمان و مجری پروژه ترفیع گنبد و تقویت و لاغرسازی ستون‌های حرم امام حسین (ع)، گزارشی را از روند اجرای این طرح پیچیده مهندسی ارائه کرد.

مهاجری با بیان اینکه طرح لاغرسازی و تقویت ستون‌های اطراف ضریح مطهر، پیش نیاز اجرای طرح ترفیع گنبد است، افزود: فاصله ۴ ستون قدیمی اطراف روضه منوره با ضریح مطهر، حدود یک‌متر و ۷۰ سانتی‌متر است که در مناسبت‌هایی مانند محرم و اربعین، گنجایش تردد شمار میلیونی زائران را ندارد.

مجری پروژه تقلیل و تقویت ستون‌های اطراف مضجع مطهر امام حسین علیه السلام گفت: با اتمام کار لاغرسازی دو ستون مجاور ضریح مطهر، فضای تردد زائران در اطراف هر یک از ستون‌ها، از یک متر و ۷۰ سانتی‌متر به حدود ۴ متر افزایش یافته است.

وی گفت: در این طرح، مجموعه بنای تاریخی حرم مطهر که بر اثر گذر قرون متمادی تخریب شده بود، براساس دانش فنی روز، آرماتوربندی و با بتن مسلح ضد انفجار مقاوم سازی می‌شود.

بازدید تولیت آستان قدس رضوی از حرم امام حسین (ع) بازدید تولیت آستان قدس رضوی از حرم امام حسین (ع) بازدید تولیت آستان قدس رضوی از حرم امام حسین (ع) بازدید تولیت آستان قدس رضوی از حرم امام حسین (ع) بازدید تولیت آستان قدس رضوی از حرم امام حسین (ع) بازدید تولیت آستان قدس رضوی از حرم امام حسین (ع)

نظر شما