شناسهٔ خبر: 19594725 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

برگزاری جشنواره ملی آیین سنتی امامدر در دامغان

خبرگزاری شبستان: چهارمین جشنواره ملی آیین سنتی امامدر (شیردوشان) در دیباج شهرستان دامغان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، آیین امامدر مردم دیباج نوعی شکرگذاری به در گاه الهی است و چهارسال است که در قالب جشنواره ای ملی برگزار می شود.

 

براساس آیین سنتی و معنوی امامدر (شیردوشان)، مردم دیباج دامغان که بیشتر دامدار هستند، به هنگام بردن دام ها به کوهستان ، به بارگاه امامزاده محمد دیباج می آیند و نخستین شیر دوشی سال دام ها را با صلوات ، نذر این امامزاده می کنند.

 

در اواخر اردیبهشت‌ماه هرسال دامداران دیباج دام (گوسفند و بز) خود را در این آئین می‌دوشند.

 

شیر دوشی گله های گوسفندان در مدت 10 روز در کنار درخت کهنسال ارس دیباج با که دو هزار و 500 سال سن دارد و در جوار بارگاه امامزاده محمد (علیه السلام) قرار گرفته انجام می شود.

 

در این ایام به همراه این آئین، گوسفندانی در همین مکان قربانی می‌شود که نیمی از گوشت قربانی و شیرهای به‌دست‌آمده به نفع امامزاده و نیم دیگر بین مردم تقسیم می‌شود.

 

این عمل ریشه در اعتقادات و فرهنگ مردم دیباج دارد، هدف از اجرای آئین سنتی امامدر، شکرگزاری از خداوند متعال است و منظور از امام همان امامزاده و مطلوبشان از در، درگاهی برای شروع فصل جدید است؛ بعد از انجام این مراسم دامداران دام‌های خود را به سامان عرفی خود "خیل و بنه" مراتع میان‌بند می‌برند.

 

آئین امامدر یا شیردوشان شهر دیباج شهرستان دامغان توسط سازمان میراث فرهنگی به شماره 890 در اسفندماه سال 91 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

هدف از اجرای آیین سنتی امامدر شکرگزاری از خداوند متعال است و منظور از «امام» همان امامزاده و «در»، درگاهی برای شروع فصلی جدید است.

 

برپایی جشنواره‌ای با این عنوان گامی در راستای زنده نگه‌داشتن و رونق بیش‌ازپیش این آیین است.

 

عشایر دیباج بیش از 40 هزار راس گوسفند دارند و در هر دوره از نذورات ، 350 کیلوگرم شیر به نیت امامزاده محمد(علیه السلام) بین مردم توزیع می کنند.

بر اساس مستندات تاریخی، امامزاده محمد (علیه السلام)فرزند بلافصل امام جعفر صادق (علیه السلام)است و با حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام)از یک مادر هستند.

 

آئین امامدر به شماره 890 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

دیباج یکی از شهرهای شهرستان دامغان در استان سمنان است و این شهر در 55 کیلومتری شمال شهر دامغان قرار دارد.

 

 

 

 

 

نظر شما