شناسهٔ خبر: 19611147 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

آیین سنتی شیردوشان در دیباج دامغان برگزار شد

چهارمین جشنواره ملی آیین سنتی امامدر (شیردوشان ) در دیباج دامغان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، چهارمین جشنواره ملی آیین سنتی امامدر (شیردوشان) با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در دیباج دامغان برگزار شد.

براساس آیین سنتی و معنوی امامدر (شیردوشان)، مردم دیباج دامغان که بیشتر دامدار هستند، به هنگام بردن دام ها به کوهستان ، به بارگاه امامزاده محمد دیباج می آیند و نخستین شیر دوشی سال دام ها را با دعا خیر،صلوات، نذر این امامزاده می کنند.

شیر دوشی گله های گوسفندان در مدت 10 روز در کنار درخت کهنسال ارس دیباج  که دو هزار و 500 سال سن دارد و در جوار بارگاه امامزاده محمد (ع) قرار گرفته انجام می شود.

عشایر دیباج بیش از 40 هزار راس گوسفند دارند و در هر دوره از نذورات ، 350 کیلوگرم شیر به نیت امامزاده محمد(ع) بین مردم توزیع می کنند.

بر اساس مستندات تاریخی ، امامزاده محمد (ع) فرزند بلافصل امام جعفر صادق (ع) است و با حضرت امام موسی کاظم (ع) از یک مادر هستند.

امینیان مسئول برگزاری جشنواره گفت : آیین امامدر مردم دیباج نوعی شکرگذاری به در گاه الهی است و چهارسال است که در قالب جشنواره ای ملی برگزار می شود.

در این جشنواره علاوه بر شیردوشی و قربانی کردن گوسفندان و تقسیم آن بین نیازمندان ، نمایشگاه بیش از 50 نوع فرآورده لبنی ، نان و غذای محلی هم برگزار می شود.

آئین امامدر به شماره 890 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

دیباج یکی از شهرهای شهرستان دامغان در استان سمنان است و این شهر در 55 کیلومتری شمال شهر دامغان قرار دارد.

 

نظر شما