شناسهٔ خبر: 19589353 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مشکلی برای تامین آب مشهد در تابستان امسال وجود ندارد

مشکل و دغدغه ای برای تامین آب مورد نیاز شهروندان مشهد در تابستان امسال وجود ندارد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، استاندار خراسان رضوی گفت: ذخیره آب سد دوستی برای کمک به تامینمشکلی برای تامین آب مشهد در تابستان امسال وجود ندارد آب مورد نیاز مشهد مناسب است و این ذخیره 100میلیون متر مکعب بیشتر از مدت مشابه پارسال برآورد می شود.

علیرضا رشیدیان افزود: حجم ذخیره آب دیگر سدهای استان خراسان رضوی نیز نسبت به پارسال بهتر است و البته این امر به منزله آن نیست که مردم نسبت به مصرف بهینه و صرفه جویی در مصرف آب بی تفاوت باشند.

او گفت: این در حالی است که قیمت واقعی آب از مردم اخذ نمی شود، به طوریکه قیمت تمام شده هر متر مکعب آب 34 هزار ریال است، اما مبلغ دریافتی از مردم چهار هزار ریال برای هر متر مکعب می باشد.

وی با اشاره به اجرای طرحهای توسعه شبکه فاضلاب در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی گفت: با بهره برداری از تصفیه خانه های فاضلاب، ظرفیت تصفیه فاضلاب در مشهد طی سالهای اخیر دو و نیم برابر شده و ظرفیت تصفیه از 100 هزار متر مکعب به 263 هزار متر مکعب در شبانه روز افزایش یافته است.

رشیدیان انتقال آب از هزار مسجد به مشهد را از برنامه های بلند مدت تامین آب برای این شهر عنوان کرد و افزود: اجرای این پروژه که در مرحله ابتدایی است حدود پنج سال به طول می انجامد.

او گفت: اصلاح صنایع آب بر،با استفاده از تکنولوژی های جدید، ارتقای بهره وری، تحول در سیستم آبیاری از سنتی به نوین، اصلاح الگوی کشت، پرهیز از کشت محصولاتی که نیاز به آب بیشتر دارند و سفارش دادن این نوع محصولات به کشور افغانستان، اجرای مطالعات انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی و استقرار کنتور های هوشمند از دیگر اقدامات در حال اجرا در این زمینه به شمار می روند.

استاندار خراسان رضوی افزود: با استقرار کنتور های هوشمند سالانه 700 میلیون متر مکعب ، مصرف آب در بخش کشاورزی این استان کاهش می یابد که این رقم معادل ظرفیت آب سه سد ارداک، کارده و طرق است.

نظر شما