شناسهٔ خبر: 19584944 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار خراسان رضوی:

مشکلی برای تامین آب مشهد در تابستان امسال وجود ندارد

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: مشکل و دغدغه ای برای تامین آب مورد نیاز شهروندان مشهد در تابستان امسال وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

علیرضا رشیدیان روز جمعه در حاشیه بازدید از پروژه های آب رسانی از سد دوستی به مشهد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ذخیره آب سد دوستی برای کمک به تامین آب مورد نیاز مشهد مناسب است و این ذخیره 100میلیون متر مکعب بیشتر از مدت مشابه سال قبل برآورد می شود.
وی اظهار کرد: حجم ذخیره آب دیگر سدهای استان خراسان رضوی نیز نسبت به سال گذشته بهتر است و البته این امر به منزله آن نیست که مردم نسبت به مصرف بهینه و صرفه جویی در مصرف آب بی تفاوت باشند.
وی گفت: این در حالی است که قیمت واقعی آب از مردم اخذ نمی شود، به طوریکه قیمت تمام شده هر متر مکعب آب 34 هزار ریال است، اما مبلغ دریافتی از مردم چهار هزار ریال برای هر متر مکعب می باشد.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه آب این استان افزود: رفع مشکلات آب در مشهد و شهرهای دیگر خراسان رضوی، اولویت اصلی اینجانب از ابتدای پذیرش مسئولیت تاکنون بوده است.
وی اظهار کرد: اصلاح شبکه های انتقال آب از سد دوستی به مشهد، ایجاد منابع اطمینان بخش برای زمان های اوج مصرف، احداث مخزن یک میلیون متر مکعبی آب، اجرای طرح نبی اکرم (ص) به منظور ساماندهی چاهها در شهر و حاشیه شهر مشهد، انتقال آب از سد ارداک به مشهد، انتقال آب از ازغند به مه ولات و تربت حیدریه و نصب آب شیرین کن در شهرهایی مانند بجستان از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه به شمار می رود.
وی با اشاره به اجرای طرحهای توسعه شبکه فاضلاب در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی گفت: با بهره برداری از تصفیه خانه های فاضلاب، ظرفیت تصفیه فاضلاب در مشهد طی سالهای اخیر دو و نیم برابر شده و ظرفیت تصفیه از 100 هزار متر مکعب به 263 هزار متر مکعب در شبانه روز افزایش یافته است.
رشیدیان انتقال آب از هزار مسجد به مشهد را از برنامه های بلند مدت تامین آب برای این شهر عنوان کرد و افزود: اجرای این پروژه که در مرحله ابتدایی آن به سر می بریم حدود پنج سال به طول می انجامد.
وی اظهار کرد: انتقال آب از هزار مسجد تغییری در برداشت سهم آب شهرستان درگز استان خراسان رضوی ایجاد نمی کند و از ظرفیتی که اکنون از سفره های زیرزمینی به سوی ترکمنستان می رود، برای تامین آب مشهد استفاده می گردد.
وی گفت: اصلاح صنایع آب بر با استفاده از تکنولوژی های جدید، ارتقای بهره وری، تحول در سیستم آبیاری از سنتی به نوین، اصلاح الگوی کشت، پرهیز از کشت محصولاتی که نیاز به آب بیشتر دارند و سفارش دادن این نوع محصولات به کشور افغانستان، اجرای مطالعات انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی و استقرار کنتور های هوشمند از دیگر اقدامات در حال اجرا در این زمینه به شمار می روند.
استاندار خراسان رضوی افزود: با استقرار کنتور های هوشمند سالانه 700 میلیون متر مکعب از مصرف آب در بخش کشاورزی این استان کاهش می یابد که این رقم معادل ظرفیت آب سه سد ارداک، کارده و طرق می باشد.
وی همچنین از تمام دست اندرکاران حوزه آب در این استان، سازمان های مردم نهاد و دانشگاهها به ویژه دانشگاه فردوسی مشهد به خاطر اجرای طرحهای آب رسانی و رفع مشکلات و کمبودها در این حوزه قدردانی کرد.
3027 / 6053 خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم

انتهای پیام /*

نظر شما