شناسهٔ خبر: 19484853 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

كابينه ژاپن لايحه كناره‌گيري امپراتور را تصويب كرد

صاحب‌خبر -

گروه جهان
  هيات دولت ژاپن لايحه اجازه كناره‌گيري امپراتور آكي‌هيتو را تصويب كرد. اين لايحه تنها شامل ماده مربوط به كناره‌گيري آكي‌هيتو از سلطنت است و مجوز استفاده آن در آينده داده نشده است.
به گزارش بي‌بي‌سي، وزير مسوول امور كابينه ژاپن گفته اين لايحه به امضاي شينزو آبه، نخست‌وزير رسيده و فورا به پارلمان ژاپن ارسال خواهد شد و انتظار مي‌رود پارلمان ژاپن آن را به سرعت بررسي كند و به آن راي مثبت بدهد. براساس اين لايحه، قانون كناره‌گيري امپراتور آكي‌هيتو سه سال اعتبار دارد و او مي‌تواند ظرف اين مدت از مقام خود استعفا بدهد. برخي منابع نزديك به دربار گفته‌اند انتظار مي‌رود امپراتور آكي‌هيتو تا پايان سال آينده ميلادي استعفاي خود را اعلام كند.
سنت متداول در ژاپن اين بوده كه امپراتور تا پايان عمر اين سمت را حفظ كند و اين نخستين‌بار در 200 سال اخير است كه يكي از امپراتوران ژاپن از مقام خود كناره‌گيري مي‌كند. آكي‌هيتو كه ۸۳ ساله است، پس از درگذشت پدرش، امپراتور هيروهيتو در سال ۱۹۸۹ جانشين او شد و نخستين امپراتور ژاپن است كه در قرن بيستم به دنيا آمده است. سال گذشته، آكي‌هيتو در يك سخنراني كم سابقه تلويزيوني از لزوم توانايي جسمي كافي براي ايفاي وظايف امپراتور سخن گفت كه به ابراز تمايل او به كناره‌گيري به خاطر بيماري و كهولت سن تعبير شد. پيش‌تر حزب مخالف دموكرات اعلام كرده بود؛ لازم است قانون اجازه استعفاي امپراتور به عنوان يك قانون دايم تصويب شود تا امپراتوران آينده نيز از حق استعفا از مقام خود برخوردار شوند اما اين حزب بعدا نظر خود را تغيير داد.
كناره‌گيري امپراتور آكي‌هيتو بار ديگر موضوع وراثت تاج و تخت ژاپن را مطرح كرده است. طبق قانون اساسي و سنت‌هاي ژاپن، تنها فرزندان ذكور امپراتور حق جانشيني او را دارند و زنان نمي‌توانند به مقام امپراتوري كه در عين حال مقامي مذهبي در آيين شينتو است، برسند. اخيرا برخي كارشناسان امور سلطنتي ژاپن هشدار داده بودند كه خاندان امپراتوري با كمبود اولاد پسر مواجه است و تغيير در قانون براي اجازه تصدي سمت امپراتور توسط زنان را لازم دانستند.
 

نظر شما