شناسهٔ خبر: 19462022 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

کابینه ژاپن لایحه کناره‌گیری امپراتور را تصویب کرد

هیئت دولت ژاپن لایحه اجازه کناره‌گیری امپراتور آکی‌هیتو را تصویب کرد. این لایحه تنها شامل ماده مربوط به کناره‌گیری آکی‌هیتو از سلطنت است و مجوز استفاده آن در آینده داده نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین به نقل ازبی بی سی، وزیر مسئول امور کابینه ژاپن گفته است که این لایحه به امضای شینزو آبه، نخست وزیر، رسیده و فورا به پارلمان ژاپن ارسال خواهد شد و انتظار می‌رود پارلمان ژاپن آن را به سرعت بررسی کند و به آن رای مثبت بدهد.

براساس این لایحه، قانون کناره‌گیری امپراتور آکی‌هیتو سه سال اعتبار دارد و او می‌تواند ظرف این مدت از مقام خود استعفا بدهد. برخی منابع نزدیک به دربار گفته‌اند انتظار می‌رود امپراتور آکی‌هیتو تا پایان سال آینده میلادی استعفای خود را اعلام کند.

سنت متداول در ژاپن این بوده که امپراتور تا پایان عمر این سمت را حفظ کند و این نخستین بار در دویست سال اخیر است که یکی از امپراتوران ژاپن از مقام خود کناره‌گیری می‌کند.

آکی‌هیتو، که ۸۳ ساله است، پس از درگذشت پدرش، امپراتور هیروهیتو، در سال ۱۹۸۹ جانشین او شد و اولین امپراتور ژاپن است که در قرن بیستم به دنیا آمده است.

سال گذشته، آکی‌هیتو در یک سخنرانی کم سابقه تلویزیونی از لزوم توانایی جسمی کافی برای ایفای وظایف امپراتور سخن گفت که به ابراز تمایل او به کناره‌گیری به خاطر بیماری و کهولت سن تعبیر شد. در سال‌های اخیر گزارش‌هایی از بیماری امپراتور منتشر شده است.

قبل از جنگ دوم جهانی، امپراتور ژاپن برخوردار از قداست و دارای مقامی نیمه الهی تلقی می شد اما با تغییر قانون اساسی و استقرار نظام مشروطه سلطنتی، حق حاکمیت به مردم و اختیارات حکومتی به نهادهای انتخابی منتقل و حق دخالت و موضعگیری در امور سیاسی از امپراتور سلب شد.

کناره‌گیری امپراتور آکی‌هیتو بار دیگر موضوع وراثت تاج و تخت ژاپن را مطرح کرده است. طبق قانون اساسی و سنت‌های ژاپن، تنها فرزندان ذکور امپراتور حق جانشینی او را دارند و زنان نمی‌توانند به مقام امپراتوری، که در عین حال مقامی مذهبی در آئین شینتو است، برسند. در حال حاضر، شاهزاده ناروهیتو، ولیعهد، تنها یک فرزند دختر دارد و پس از او، برادرش، آکیشینو وارث قانونی تاج و تخت محسوب می‌شود. شاهزاده آکیشینو هم دو دختر و فقط یک فرزند پسر دارد.

نظر شما