شناسهٔ خبر: 19192707 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

بزرگترین صادر کنندگان سنگ آهن به چین و ژاپن

ایران؛ ششمین تامین کننده سنگ آهن چین

ایران ششمین کشور تامین کننده سنگ آهن مصرفی چین است. ارزش واردات سنگ آهن چین از ایران در سال قبل برابر با ۶۹۴.۹ میلیون دلار بود که ۷۰.۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی کاهش داشت .

صاحب‌خبر -

به گزارش فولاد نیوز ایران ششمین  کشور تامین کننده سنگ آهن  مصرفی چین است. ارزش واردات سنگ آهن   چین از ایران  در سال قبل برابر با ۶۹۴.۹ میلیون دلار بود که ۷۰.۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی کاهش داشت .ایران برای  توسعه بازارهای صادراتی سنگ آهن در سالهای اخیر تلاش زیادی کرده است ولی افزایش تولید فولاد در داخل کشور سبب شد تا نیاز داخلی  رشد کند و بخش زیادی از سنگ اهن در بازار داخل مصرف شود.

 در سال گذشته چین  بالغ بر ۶۳ درصد از کل سنگ آهن  وارداتی دنیا را به خود اختصاص داده بود  و استرالیا بزرگترین تامین کننده سنگ آهن مورد نیاز این کشور بود. ارزش واردات سنگ آهن چین در سال گذشته ۴۸.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی کاهش داشت  و همین مساله روی قیمت سنگ آهن در دنیا و حجم و ارزش تجارت این ماده صنعتی تاثیر بزرگی گذاشت .

برزیل دومین تامین کننده سنگ آهن چین

 در سال ۲۰۱۵  ارزش واردات سنگ آهن چین  از برزیل  برابر با ۱۲.۲ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۵۲.۱ درصد تنزل داشت . سومین تامین کننده سنگ آهن چین کشور افریقای جنونی و چهارمین کشور تامین کننده کشور اوکراین است. ارزش واردات این دو کشور در مجموع برابر با ۴.۶ میلیارد دلار امریکا است. ارزش واردات سنگ آهن کانادا  به چین در سال گذشته برابر با ۷۰۷.۸ میلیون دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۱ ۷۱ درصد کاهش داشت . شیلی هفتمین تامین کننده فولاد چین بود و در سال گذشته درآمدی معادل ۶۷۶.۶ میلیون دلار از صادرات سنگ آهن به چین بدست آورد  که نسبت به پنج سال قبل ۵۷.۹ درصد تنزل داشت.

کشورهای پرو، روسیه، موریتانی ، ونزویلا ، مغولستان ، سیره لیونه ، لیبریا و هند هشتمین تا پانزدهمین کشور بزرگ تامین کننده سنگ آهن  کشور چین بودند . این پانزده کشور در مجموع ۹۹ درصد از کل واردات سنگ آهن کشور چین را به خود اختصاص دادند.


ایران در تامین سنگ آهن ژاپن نقشی ندارد

در سال گذشته ژاپن ۱۰.۵ درصد از کل واردات سنگ آهن دنیا را داشت ولی ایران هیچ سهمی در تامین نیاز این کشور آسیایی نداشت. مطالعات نشان می دهد  استرالیا بزرگترین تامین کننده سنگ آهن ژاپن بود . ارزش واردات سنگ آهن استرالیا به ژاپن برابر با ۵.۲ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی ۵۸.۹ درصد کاهش داشته است . برزیل با صادر کردن ۲.۸ میلیارد دلار سنگ آهن  در جایگاه دومین کشور تامین کننده سنگ آهن ژاپن قرا ر گرفت و کشورهای افریقای جنوبی و کانادا و شیلی و اوکراین در این رده بندی جایگاه سوم تا ششم را به خود اختصاص دادند. این کشور آسیایی در سال ۲۰۱۱ میلادی ۲۱.۴ میلیارد دلار سنگ آهن وارد کرد ولی ارزش صادرات سنگ آهن این کشور  در سال ۲۰۱۵ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی با کاهش ۵۶.۸ درصدی همراه بود .

دیگر کشورهای تامین کننده سنگ آهن مصرفی  در ژاپن را می توان  روسیه ، هند ، پرو، نیوزیلند، ونزویلا ، امریکا ، کره جنوبی ، مالزی و فیلیپین دانست .


نظر شما