شناسهٔ خبر: 19184159 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

رتبه اول صادرات سنگ آهن به ژاپن، به استراليا اختصاص دارد

ژاپن؛ دومین وارد کننده بزرگ سنگ آهن جهان

صاحب‌خبر -

به گزارش "فولاد نيوز" ژاپن از لحاظ منابع معدنی در مقایسه با سایر کشورها غني محسوب نمي شود. اين كشور براي فعاليت هاي صنعتي خود وابسته به واردات مواد معدنی و انرژی از كشورهاي ديگر است. تولید مواد معدنی این کشور در سال‌های اخیر به طور میانگین 190 میلیارد ین معادل 4 صدم درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است.

ژاپن كه از كشورهاي پيشرفته در دنيا محسوب مي شود  جهت تداوم پیشرفت و توسعه نيازمند مواد اوليه اي است كه از ديگر كشورها تامين مي شود. عمده‌ترین مواد معدنی وارداتی این کشور، بوکسیت، کک، کنسانتره مس و سنگ آهن هستند.

ژاپن به عنوان کشوری صنعتی و پیشرفته، پس از چین با تولید حدود 105 میلیون تن فولاد در سال 2015، مقام دوم تولید فولاد جهان را در اختیار دارد. میزان تولید و مصرف فولاد از جمله نشانه های رشد صنعتی و اقتصادی کشورها شناخته می‌شود.  از آنجا که تأمین سنگ آهن برای تولید فولاد از منابع داخلی میسر نیست، لذا تقریباً تمام سنگ آهن مورد نیاز کارخانه‌های این کشور از تأمین کنندگان خارجی تهیه می‌شود. ژاپن به‌طور میانگین مقصد 10 تا 13 درصد سنگ آهن صادراتی است و سهم تأثیر گذاری از تقاضای سنگ آهن جهان را به خود اختصاص داده است.

میزان واردات سنگ آهن ژاپن طی سال‌هاي 2001 تا 2015 نوسان زیادی نداشته است. مقدار واردات این کشور در دو دهه اخیر بین 120 تا 140 میلیون تن در سال نوسان داشته است که بیشترین مقدار آن در سال 2008 با 140 میلیون تن ثبت شد. اما در سال 2009 به علت وقوع بحران اقتصادی در جهان، ژاپن هم تحت تأثیر آثار این بحران قرار گرفت. به دنبال وقوع بحران اقتصادی جهانی، تولید فولاد ژاپن به رقم 87 میلیون و 500 هزار تن کاهش یافت. در نتیجه تقاضا برای سنگ آهن به حدود 105 میلیون تن كاهش يافت که این مقدار پایین تر از میانگین واردات سنگ آهن در دو دهه اخیر بوده است. 

ژاپن عمده سنگ آهن مورد نیاز خود را از کشور‌های استرالیا و برزیل تأمین می‌کند. در سال 2015 حدود 61 درصد از سنگ آهن مورد نیاز این کشور از استرالیا تأمین شده است. رتبه دوم صادرات سنگ آهن به ژاپن، به کشور برزیل اختصاص دارد. این کشور حدود 27 درصد سنگ آهن مورد نیاز ژاپن را تأمین می‌نماید. 

نظر شما