شناسهٔ خبر: 19187945 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

قيمت سنگ آهن چه تغييري خواهد كرد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش " فولاد نيوز"  قيمت سنگ آهن در سال 2016 با افت و خيزهاي زيادي همراه بود و نهايتا در سطحي نزديك به 80 دلار اين سال را به پايان رساند. در پايان هفته اخير قیمت سنگ آهن وارداتی در چین با توجه به افت تقاضا و کاهش قیمت فولاد ارزان تر شد همانطور که انتظار می رفت سنگ آهن در چین روزهای اخیر افت قیمت داشته است. تقاضا کم است و بازار فولاد چین نیز در رکود است.

آخرین قیمت سنگ آهن خلوص 622 درصد استرالیا 75 سنت ارزان تر شده و 80 دلار و 500 سنت هر تن سی اف آر چین بود. قیمت قرارداد ماه می سنگ آهن در بورس دالیان افت قیمت 4 دلاری در یک روز داشت. قرارداد ماه می میلگرد در بورس شانگهای نیز 9 دلار ارزان تر شد.

بازار فولاد در هفته قبل از تعطيلات چين نزولي بوده است البته قبل از تعطیلات سال نو قیمت کمی پایین می آید و پس از آن جبران می شود. فولادسازان كه خود را برای تعطیلات پایان ژانویه آماده کرده اند و سنگ آهن در انبارها دارند تقاضايشان را كاهش داده اند. از این رو افت قیمت طبیعی است.

بازار سنگ آهن در حال حاضر وضعيت مشخصي ندارد و متاثر از تغييرات در بازار كالاهاي ديگر از جمله زغالسنگ و فولاد است. در اين بين نگراني از كاهش بهاي فولاد در بازار چين از سيگنال هاي محدودكننده اصلي محسوب مي شود. كم شدن چرخش مالی در روزهای پایانی سال و روزهای تعطیلی در اروپا و فرارسیدن تعطیلات سال نوی چینی از دلايلي است كه بازار فولاد و بالطبع بازار سنگ آهن را تحت تاثير قرار داده است. دركنار تمام اين موارد سختگيري هاي زيست محيطي چين مزيد بر علت شده و نگراني ها را براي چشم انداز بهاي سنگ آهن در سال جديد بيشتر كرده است.

از سوی دیگر حجم تولید، صادرات و تحویل سنگ‌آهن به بازار چین بسیار بالاست و البته بالابودن موجودی انبارها و بنادر نیز نشان دهنده برتری عرضه بر تقاضا به شمار می‌رود.

به گزارش " فولاد نيوز" نگاهي به روند قيمتي سنگ آهن در سال هاي گذشته نشان مي دهد در ماه‌های ابتدایی سال میلادی و در  بازه اي پس از پایان تعطیلات سال نو چینی، قیمت سنگ‌آهن و حتی فولاد به‌صورت سنتی در مسیر رشد قرار می‌گیرد، ولی شاید در سال پیش رو اوضاع همچون سال‌های قبل نباشد. چراكه دلايلي در سال جديد خودنمايي مي كند كه در سالهاي گذشته وجود نداشته است. پيروزي ترامپ و غيرقابل پيش بيني بودن تصميماتش و تقابلات سياسي اقتصادي چين با ترامپ همه دست به دست هم داده تا نتوانيم پيش بيني دقيقي از قيمت سنگ آهن در سال جديد داشته باشيم.

در اين بين كنفرانس سنگ آهن چين مي تواند ديد بهتري در خصوص قيمت سنگ آهن بدهد.در اين كنفرانس كه اسفند ماه برگزار مي شود افراد مطرح در سطح بين المللي در زمينه سنگ آةن را گردهم مي آورد و چشم انداز قیمت گذاری فولاد و سنگ آهن برای سال پیش رو، را پيش بيني مي كند.  به گفته بسیاری از تحلیلگران این کنفرانس می تواند تا حد زیادی تعیین کننده بازار سنگ آهن در سال 2017 باشد.

 

نظر شما