شناسهٔ خبر: 19120075 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در آیین رونمایی از دو جلد خاطرات اکبر هاشمی‌رفسنجانی عنوان شد

خمینی: نام هاشمی با انتخابات گره خورده است/ محسن هاشمی: سیره آیت‌الله هاشمی در انتخابات تکیه بر رفاقت به جای تخریب بود

محسن هاشمی گفت: سیره آیت الله هاشمی رفسنجانی تکیه بر انتخابات ایجابی به جای سلبی، صداقت بجای تهمت و رفاقت به جای تخریب بود. چگونگی رقابت انتخاباتی و رعایت اخلاق سیاسی مدنظر ایشان بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کتاب‌های «صبر و پیروزی» و «روزها و روزگاران سخت» با حضور خانواده مرحوم هاشمی رفسنجانی (محمد هاشمی، عفت مرعشی، محسن هاشمی و فاطمه هاشمی)، حجت‌الاسلام سید حسن مصطفوی، غلامحسین کرباسچی، محسن رفیق‌دوست، حسن غفوری‌فرد، عبدالحسین مختاباد، داریوش ارجمند و حسین عبدی(بازیکن سابق فوتبال) در کتابخانه ملی با اجرای داریوش کاردان رونمایی شد.

*سیره آیت‌الله هاشمی در انتخابات به روایت فرزند

محسن هاشمی در این مراسم گفت: کتاب خاطرات روزنوشت سال ٧٣ ایشان از کتاب‌هایی است که شاید آن را یکی از بهترین مصداق‌های اقتصاد مقاومتی بتوانیم محسوب کنیم، چرا که کاهش قیمت نفت، بازسازی پروژه‌های عمرانی بارسنگینی به دولت وارد کرد، اما در این راه با تدبیر آیت‌الله هاشمی موفق عمل شد.

وی افزود: سیره آیت الله هاشمی رفسنجانی تکیه بر انتخابات ایجابی به جای سلبی، صداقت بجای تهمت و رفاقت به جای تخریب بود. چگونگی رقابت انتخاباتی و رعایت اخلاق سیاسی مدنظر ایشان بود، در آخرین دوره که به عنوان کاندیدا حضور یافت تعداد زیادی شرکت کرده و تخریب می‌کردند. گذشته انقلاب و عملکرد نظام را زیر سوال می‌بردند، اما ایشان از کلیت عملکرد نظام دفاع کردند چراکه تخریب یعنی نابود کردن سرمایه اجتماعی و اعتقاد عمومی.

حمید میرزاده رئیس برکنار شده دانشگاه آزاد در سخنانی آیت‌الله هاشمی را جان جاویدان ایران و عصاره خوبی‌ها دانست.

میرزاده تصریح کرد: تلاش‌های مرحوم  آیت الله هاشمی را نهادینه کردن نظام جمهوری اسلامی قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار اثرگذار خواند و گفت: او همراه امام بود و با سعه صدر و تدبیر بحران‌های مختلف را از سر کشور و انقلاب دور می کرد. آیت‌الله هاشمی یک تکیه گاه مردمی برای ایران بود و رد پای پرصلابت مدیریت او در همه حوزه‌ها دیده می‌شود. او هرگز پیمان خود را با مردم و انقلاب نگسست و به هیچ وجه راه «عبس و تولی» را طی نکرد.

رئیس پیشین دانشگاه آزاد به تاسیس دانشگاه آزاد توسط آیت‌الله هاشمی اشاره و آن را باقیات و صالحات دانست و ضمن اشاره به همکاری سال‌های طولانی خود را مرحوم آیت‌الله هاشمی اذعان کرد که هرگز حرکت ریاکارانه از او ندیده است و با اشاره به تلاشهای او برای تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، او را فرزانه‌ای معتدل که شاخصی واقعی برای مردم سالاری دینی ارائه کرد، توصیف کرد.

*جای خالی هاشمی را خانواده شهدا در می‌یابند

اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی در این مراسم گفت: سیره آیت‌الله هاشمی اینگونه بود که ایشان بیش از اینکه به روز انتخابات بیندیشند به پس از آن فکر می‌کردند، چگونگی رقابت انتخاباتی و رعایت اخلاق سیاسی مدنظر ایشان بود، در آخرین دوره که به عنوان کاندیدا حضور یافت تعداد زیادی شرکت کرده و تخریب می‌کردند.

وی افزود: سالانه در سالگرد شهدای هفتم تیر با ایشان همراه با جمعی از خانواده شهدا توفیق زیارت ایشان را داشتم. ما همواره با این خاطرات زندگی کرده و می‌کنیم. که چگونه این پدر معنوی و پدری که عطوفت و رحمتش در کنار صلابتش در جامعه همواره در اذهان همه کسانیکه دل در گرو نظام دارند و آرزو دارند این نظام به مدارج عالی برسد برای آنها این معنا را به همراه دارد و جای خالی ایشان را شاید خانواده شهدا و فرزندان شهدا بیش از هرکس دیگر درمی‌یابند.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی گفت: آیت‌الله هاشمی را در این عصر و زمانه کمتر می‌توان شناخت و آیندگان و نسل‌های بعد باید قضاوت کنند. علما و دانشمندان هستند که قضاوت می‌کنند که آیت‌الله هاشمی چقدر برای اعتدال این سرزمین همت گماشت و برای تعالی احاد مردم تلاش کرد. آیت‌الله هاشمی بهترین کسی بود که چشم‌انداز آینده همیشه پیش رویش بود و همه تصمیمات را ناظر بر آینده جامعه ترسیم می‌کرد، ولی برای ما خانواده شهدا پدری دلسوز و مهربان بود که همواره با دیدن روی فرزندان شهدا اشک‌هایش جاری می‌شد.

او اضافه کرد: آیت الله هاشمی اگرچه برای سیاستمداران یک سیاست‌ورز بزرگ و مدبر به حساب می‌آمد برای مدیران ارشد نظام یک راهبر بسیار شناخته شده‌ای محسوب می‌شد و برای اقتصاددانان کسی بود که همواره بهترین‌ها را عرضه می‌کرد.

*نام هاشمی با انتخابات گره خورده است

سید حسن مصطفوی (خمینی) در این مراسم با اشاره شخصیت هاشمی رفسنجانی گفت: هیچکس در تاریخ ایران سراغ نداریم که نامش با انتخابات به اندازه آقای هاشمی گره خورده باشد. انتخابات را پیش رو داریم که یکی از گردنه‌هایی است که باید از گذشته درس گرفت و از این حادثه با درس و عبرت عبور کنیم.

تولیت حرم مطهر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در سخنانی انتشار دو کتاب تازه از خاطرات آیت الله هاشمی را تبریک گفت و یادآور شد: یکی از توفیقاتی که خداوند به بنده عطا کرد، ارادت مستمر به آیت‌الله هاشمی به خصوص در ۱۰، ۱۲ سال اخیر بوده است.

وی در ادامه با بیان نکاتی درباره آفات خاطره‌نویسی و لوازم آن و نیز ارزش‌های خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: تعارض بین اخبار و روایات از یک واقعه، به قدمت تاریخ بشر برمی‌گردد؛ همیشه وقتی واقعه‌ای اتفاق می‌افتد، کسانی آن را حکایت می‌کنند و این حکایت‌ها بعضا مشابه و مطابق با هم نیست. تعارض بین این نقل‌ها از یک واقعه، امری محتوم است.

حجت‌الاسلام خمینی با بیان اینکه آیندگان که خودشان آن حوادث را درک نکرده‌اند همواره با این سوال مواجه هستند که در مواجهه با این نقل‌های متعارض چه کنند؟ تصریح کرد: اولین مساله این است که چه مقدار واقعه را دقیق ضبط می‌کنیم؟ مساله دوم این است که چه مقدار این واقعه را عمیق ضبط می‌کنیم و آن را می‌فهمیم؟ سومین مساله این است که این نقل ما چه مقدار مستقیم است؟ چهارمین مساله این است که چه مقدار راوی در تلقی موضوع بی‌طرف است؟ پنجمین مساله این است که دسترسی راوی به موضوع چه مقدار بوده است؟

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی ادامه داد: در حوزه بازگویی روایات هم یک آفت بزرگ، اتکا به حافظه است؛ بدیهی است نقل‌هایی که با فاصله ده‌ها ساله مطرح می‌شود بسیار پراشتباه است البته ممکن است برخی حافظه‌ها طلایی باشد و کمتر در این نقل ها اشتباه صورت بگیرد اما به طور عموم این مساله وجود دارد. مساله دوم این است وقتی راوی در مقام تعریف روایت است چه مقدار آن را کامل تعریف می‌کند؟ مساله سوم اینکه چه مقدار او بی‌طرف است؟ زمان گفتن خاطره هم بسیار در بازگویی آن تاثیر دارد. خاطره نگاری روزانه آقای هاشمی جزو ارزشمندترین منابع تاریخی انقلاب است و کتاب خاطرات ایشان چه بپسندیم و چه نپسندیم چه او را خوش داشته باشیم و چه نداشته باشیم، از غنی‌ترین منابع تاریخ انقلاب است.

وی تاکید کرد: آقای هاشمی علاوه‌بر اینکه تاریخ‌ساز انقلاب بوده است تاریخ‌نگار برجسته انقلاب هم است؛ اولا آقای هاشمی در ثبت خاطرات به شکل روزنگار عمل می‌کرده است ولذا تلقی ما را نسبت به زمان ضبط و زمان نقل، روشن میکند. او بسیار مقید بود آن چیزی را که روی کاغذ آورده است، منتشر شود. ما چه خوش مان بیاید چه بدمان بیاید، باید بپذیریم آقای هاشمی از باهوش ترین شخصیت‌های سیاسی است. لذا درکش نسبت به موضوع و پشت پرده موضوع، دقیق و عمیق است.

حجت‌الاسلام و المسلمین خمینی گفت: مساله دیگری دسترسی آقای هاشمی به موضوع بوده است؛ از روزی که او وارد مبارزات شد تا پایان عمرش یکی از نفرات ارشد اول، دوم یا سوم نظام بوده است. شما هیچ کس را در تاریخ ایران سراغ ندارید که به اندازه آقای هاشمی نامش با انتخابات گره خورده باشد. او به جز یک دوره، همیشه محور انتخابات ریاست جمهوری بوده است و این حضور در هر عرصه ای از عرصه های مهم تصمیم گیری، ارزش خاصی به خاطرات او می‌دهد.

وی نقل قول‌های آیت‌الله هاشمی را به سبب اینکه به صورت روزانه نوشته شده‌اند و مستقیم هستند و از آفت واسطه‌ها به دور بوده است، متقن و حائز اهمیت خواند و تاکید کرد: آیا نمی شود گفت چنین خاطراتی جزو غنی ترین اسناد تاریخی کشور ماست؟ او با ثبت و ضبط این خاطرات که تا روزهای آخر عمرش هم ادامه داشت، کار بسیار بزرگی صورت داد و امیدوارم با همت دفتر نشر آثار ایشان بقیه خاطرات شان هم منتشر شود.

وی در بخش پایانی سخنانش هم تاریخ را نه سخنان پیشینیان بلکه امکانی برای درس گرفتن از اشتباهات گذشته توصیف کرد و گفت: ملتی که از تاریخ گذشته خودش درس نگیرد، مجبور است به عنوان آینده محتوم خودش، آن را دوباره تکرار کند. درس گرفتن از پیشینیان، از سرمایه‌های آینده ماست.

حسن خمینی همچنین گفت: آقای هاشمی با تاریخ‌نگاری خود یکی دیگر از وظایفی که نسبت به جامعه، فرهنگ و تمدن ما داشت، انجام داد. او شجاعت بی نظیری داشت و صبر او ریشه در عقل داشت چرا که به دنبال یافتن بهترین نتیجه بود و از همین رو می‌توانست عنان بر ناشکیبایی خود بزند. او علاوه‌بر اینکه صبور بود، فردی شجاع بود.

در حال بروز رسانی/

نظر شما