شناسهٔ خبر: 19123013 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سید‌حسن خمینی: کتاب های آیت الله هاشمی رفسنجانی از غنی ترین منابع تاریخ انقلاب است

تهران - ایرنا - تولیت آستان مطهر امام خمینی(ره) گفت: خاطره نگاری روزانه و کتاب های آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از غنی ترین منابع تاریخ انقلاب اسلامی ایران به شمار می رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا ، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی عصر یکشنبه در آیین رونمایی از دو کتاب «روزها و روزگاران سخت» و «صبر و پیروزی» از آثار آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام که به تازگی منتشر شده، افزود: ذکاوت و هوش سرشار آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از لطف الهی، موجب تاریخ سازی او شد.
وی تصریح کرد: مرحوم هاشمی رفسنجانی را بطور قطع باید یکی از تاریخ نگاران برجسته انقلاب اسلامی دانست.
سید حسن خمینی که در کتابخانه ملی و در برابر جمعی از فرهیختگان علمی، هنری، ورزشکاران، هنرمندان، اساتید و دانشجویان و همچنین بیت آیت الله هاشمی رفسنجانی سخنرانی می کرد، افزود: درک آیت الله هاشمی رفسنجانی از مسایل، یک درک عمیق و دقیق و نقل های ایشان کوتاه و مستقیم بود.
وی گفت: هاشمی آنچه بر روی کاغذ می نگاشت همان را منتشر می کرد، او یکی از باهوش ترین شخصیت های سیاسی بود کسانی که از هوش سرشار برخوردارند، خاطراتشان عمیق و اثربخش است.
تولیت حرم مطهر و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) ادامه داد: هاشمی از روزی که وارد عرصه مبارزات سیاسی شد دارای مناصب و موقعیت شغلی حساس بود و در بطن انقلاب حضور داشت و تا زمان فوت او البته به جز یک دوره، فرد دیگری را به یاد نداریم که نام او به اندازه نام هاشمی به انتخابات گره خورده باشد. در همیشه ایام انتخابات نام او در این عرصه حساس وجود داشت.
سید حسن خمینی افزود: حضور در عرصه های مهم انقلاب ارزش خاصی به خاطرات مرحوم هاشمی می بخشد امید است دفتر نشر آثار رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام مجموعه کتابهای ایشان در دسترس جامعه قرار دهد.
نوه امام راحل گفت: سخن گفتن از تاریخ ، گفتن از پیشینیان نیست بلکه درس گرفتن از اشتباهات گذشته است . باید تاریخ را خواند و ملت از تاریخ درس بگیرد و اشتباهات گذشته را تکرار نکند در اصل تاریخ را باید گفت و شنید و خواند.
وی بزرگترین نقش تجربه را انتقال درست فرهنگ و تمدن عنوان کرد و گفت: این روزها که با صحنه انتخابات رقم خورده است باید از گذشته درس گرفت و با تجربه های کسب کرده در گذشته از این مسیر حساس نیز به درستی عبور کرد.
سید حسن خمینی افزود: هاشمی با تاریخ نگاری یک وظیفه تاریخی ، فرهنگی و تمدنی انجام داد، صبر هاشمی همیشه در عقل او ریشه داشت و شجاعت او در تصمیم گیری ها مثال زدنی است، او با این حرکت خود باب خدمت گذاری را در این زمینه (تاریخ نگاری انقلاب) گشود.

** مسیر هاشمی رفسنجانی راهی بود که مردم انتخاب کردند
رئیس بنیاد حفظ و نشر آثار آیت الله هاشمی نیز در این مراسم با بیان اینکه علاقه آیت الله هاشمی به ایران متفاوت بود گفت: عشق و علاقه هاشمی به کشور و مردم از او شخصیتی متفاوت ساخته بود و همواره راهی که مردم انتخاب می‌کردند را محترم می‌شمرد.
محسن هاشمی در خصوص کتاب های جدید انتشار یافته رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از کتابهایی که امروز رونمایی می‌شود صبر و پیروزی نام دارد. این کتاب خاطرات روزنوشت سال 73 آیت‌الله هاشمی است. شاید آن سال را بتوان یکی از بهترین مصداق‌های اقتصاد مقاومتی محسوب کرد، در آن زمان بدلیل کاهش قیمت نفت و بار سنگین مصارف ارزی بازسازی و پروژه‌های عمرانی، فشار زیادی به دولت وارد شد و در این رابطه روند سازندگی شتاب گرفت و از طرفی وابستگی به درآمد نفتی کاهش یافت و این راه با تدبیر آیت الله هاشمی رفسنجانی با موفقیت همراه بود.
فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: کتاب دیگر روزها و روزگاران سخت است، این کتاب مربوط به دوران دفاع مقدس است که این اثر نیز روایت هشت سال دفاع از نگاه فرمانده جنگ که مسئولیت آن با آیت الله هاشمی رفسنجانی بود.

** تقارن این روز با ایام انتخابات
محسن هاشمی با اشاره به تقارن این ایام با فضای انتخاباتی کشور، در رابطه با سیره انتخاباتی آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: آیت الله هاشمی همیشه بیش از آنکه به روز انتخابات بیاندیشد به بعد از انتخابات فکر می‌کرد، یعنی بیش از آنکه بخواهد با هر وسیله و هزینه‌ای آرای مردم را به خود جلب کند، چگونگی رقابت انتخاباتی و رعایت اخلاق سیاسی را مد نظر داشت. در آخرین دوره‌ای که به عنوان کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری حضور داشت، تعداد زیادی کاندیدای دیگر هم بودند و شرایط به گونه‌ای بود که اکثر این افراد برای جذب رای، گذشته انقلاب و عملکرد نظام را زیر سوال می‌بردند و غیرمنصفانه به نقد می‌کشیدند اما آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از کلیت عملکرد انقلاب و نظام دفاع می‌کردند، چرا که تخریب عملکرد نظام و گذشته را در واقع نابود کردن سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی می دانست.

** محرومیت ملت ایران از شخصیت جهانی آیت الله هاشمی
رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه حیف شد زود شیخ ما از بین ما رفت، با سرودن شعری از حافظ، گفت: ایران متاسفانه از یک شخصیت برجسته جهانی محروم شد.
حمید میرزاده افزود: یک عمر مبارزه مخلصانه آیت الله هاشمی رفسنجانی را از یاد نخواهیم برد، چرا که او کارنامه درخشانی از خود چه از قبل انقلاب و همچنین تا زمان فوت در کشور و تاریخ انقلاب اسلامی برجای گذاشت.
وی افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی مجاهدی نستوه و مدیری استراتژیست، مقبول جامعه و نماد اجتماعی، تفکر اعتدال و مایه فخر روحانیت بود. او را باید مثل آیت الله شهید بهشتی مظلوم خواند.
مدیریت هاشمی رفسنجانی در تمامی حوزه ها دیده می شود . او در مقابل تندروها و افکار تندرو همیشه ایستادگی می کرد و پایداری او با توجهه به عهد و پیمانی که با مردم بسته بود برای همیشه ایام ماندگار بود.

** از سال 60 تا زمان فوت آیت الله هاشمی در کنار ایشان بودم
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی هم گفت: از سال 1360 تا زمان فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره در منزل و محل کار ایشان حضور داشتم.
اشرف بروجردی افزود: سهم تاثیرگزاری ایشان در انتخابات بر کسی پوشیده نیست و از این رو در تصمیم گیری ها نظرات ایشان موثر بود و برای مدیران ارشد نظام تصمیماتش یک راهبرد بسیار شناخته شده به حساب می آمد.
وی اظهار کرد: چشم انداز آینده، پیش روی ایشان بود و از طرف دیگر برای خانواده شهدا به مانند پدری دلسوز عمل می کرد.
بروجردی یادآور شد: آیندگان باید قضاوت کنند که آیت الله هاشمی رفسنجانی برای ملت ایران چقدر همت گماشت ؟
در این مراسم که شخصیت های سیاسی و فرهنگی و اعضای جامعه روحانیت نیز حضور داشتند حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی از کتاب 'روزها و روزگاران سخت' و کتاب 'صبر و پیروزی' ، مجموعه ای از خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی که در سالهای 1373 به بعد نگاشته بود ، رونمایی کرد.
گزارش خبرنگار ایرنا حاکیست در این مراسم که جمعی از شخصیت ها از جمله بهزاد نبوی ، غلامحسین کرباسچی ، حسن غفوری فرد ، محسن رفیق دوست ، حجت الاسلام نقویان ، خورشیدی داماد احمدی نژاد ، حجت الاسلام اشرفی اصفهانی ، محمد، محسن،فاطمه هاشمی رفسنجانی ، مینو خالقی نماینده رد صلاحیت شده مجلس ، اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی ، حمید میرزاده و حجت الاسلام سروش محلاتی به عنوان محقق ، در خصوص شخصیت و خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی مطالبی بیان کردند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی در 19 دی سال 1395 در سن 82 سالگی درگذشت و پیکرش در حرم مطهر امام راحل آرام گرفت.
فراهنگ 1417 * 1823 خبرنگار: سید مهدی حسینی * انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*

نظر شما