شناسهٔ خبر: 19042622 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

با پیروزی لوپن و ماکرون

انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه به دور دوم کشیده شد

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با پیشتازی ماکرون و لوپن در حالی به دور دوم کشیده شده است که اروپا به شدت نگران پیروزی «لوپن» است.

صاحب‌خبر -

سرویس خارجی-

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه  روز یکشنبه (3 فروردین) چنان که انتظار آن می‌رفت با پیشتازی «ماکرون» و «لوپن» به دور دوم کشیده شد. وزارت کشور فرانسه در بیانیه‌ای نتایج نهایی دور نخست انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد که نشان می‌دهد «امانوئل ماکرون»، نامزد لیبرال و میانه‌رو با کسب ۲۴ درصد آرا و  «ماری لوپن» نامزد راست‌افراطی با کسب 21/3 درصد آراء به دور بعد رفته‌اند. وزارت کشور فرانسه همچنین اعلام کرده که میزان مشارکت در این انتخابات 69/42 درصد بوده است.این برای نخستین بار در 60 سال گذشته است که هیچ یک از نامزدهای حزب سوسیالیست نمی‌توانند به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه پیدا کنند.
کابوس اروپا
اما کابوسی که به شدت  دولت‌های اروپایی از آن وحشت دارند و انتخابات روز یکشنبه یک قدم بزرگ به تحقق این کابوس کمک کرد، پیروزی«ماری لوپن» در این انتخابات است. منتقدان لوپن می‌گویند در صورتی که  در دور دوم انتخابات که 17 اردیبهشت ماه قرار است برگزار شود  فرانسوی‌ها از وحشت وضعیت اقتصادی و امنیتی به لوپن رای دهند، وی با برنامه‌هایی که در سر دارد تبدیل به ترامپ اروپا شده و آخرین میخ را بعد از «برگزیت» بر تابوت اروپای واحد خواهد زد.«ماری لوپن» رهبر جبهه ملی فرانسه و نامزد راست‌های افراطی موافق خروج فرانسه از اتحادیه اروپا و حوزه یورو  است و می‌خواهد با برگزاری یک رفراندوم، با بروکسل بر سر ایجاد «اتحادیه اروپای جدید» مذاکره کند. اخراج «اتوماتیک» مهاجران غیرقانونی و کاهش مهاجرت قانونی به 10 هزار تن در سال، از دیگر برنامه‌های او است. لوپن همچنین گفته در نظر دارد مساجد  را تعطیل کند و شهروندان فرانسه را در اولویت دریافت مسکن عمومی قرار دهد. وحشت از برنامه‌های «لوپن» باعث شده بلافاصله بعد از اعلام نتایج انتخابات همه احزاب، رسانه‌ها و مقامات اروپایی به تکاپو افتاده و از مردم بخواهند که در دور دوم متحد شده و همه به «ماکرون» رای دهند. فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فعلی فرانسه نیز در گفت‌وگویی تلفنی ورود ماکرون به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را به وی تبریک گفت. نخست وزیر و وزیر امور خارجه فرانسه نیز یک قدم فراتر گذاشته و از همه فرانسوی‌ها درخواست کردند که در دور دوم ماکرون را انتخاب کنند.مفامات اروپایی نیز استقبال گسترده‌ای از راهیابی ماکرون به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کرده و از مردم فرانسه خواسته‌اند به «ماکرون»  رأی دهند.فرانسوا فیون نامزد محافظه کار و بنویت هامون نامزد حزب سوسیالیست که در دور نخست شکست خورده‌اند نیز از رای دهندگان فرانسوی خواستند تا در دور دوم به ماکرون رای دهند.
اعتراضات
اما اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه باعث خشم برخی از شهروندان این کشور و درگیری آنها با پلیس شده است. گروهی از آنارشیست‌ها، ضد فاشیست‌ها و دیگر شهروندان فرانسوی پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه و مشخص شدن حضور لوپن، در دور دوم انتخابات با پلیس این کشور در پاریس درگیر شدند.پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور سعی در متفرق کردن معترضان داشت. روزنامه «لوموند» گزارش داده صدها نفر از معترضان اقدام به پرتاب بطری و مواد آتش‌زا به سمت پلیس کردند.یکی از برگزار کنندگان این تظاهرات به جمعیت گفت: «علیه ماکرون و علیه مارین شعار دهید. نتیجه هر چه که باشد ما آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم».

نظر شما