شناسهٔ خبر: 19037900 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

نزاع و جنگ مذهبی را برخلاف مصالح بشر می‌دانیم

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: با جنگ دینی و مذهبی در هیچ جای عالم موافق نیستیم و نزاع دینی و جنگ مذهبی را برخلاف مصالح بشر و ارزش‌های معنوی الهی و اسلامی می‌دانیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در دومین کنگره بین‌المللی پیامبر اعظم (ص) در محل تالار برق کرمان اظهار داشت: بر اساس نگاه‌های عمیق فلسفه اسلامی و الهی، ما معتقدیم که این عالم مظهر اسماء و صفات خداوند بوده و وجود متعالی خداوند است که با صفات خود در این عالم و جهان غیب و شهود و در همه مراحل هستی تجلی کرده است. 

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه این جلوه خداوند است که این جهان را برپا و در عالم آن اسماء و صفات خدا رخنمود کرده است، عنوان کرد: این جهان از غیب و شهود و در همه جلوه‌ها، نمایشگاهی از صفات خدا و تجلیات الهی است، اما تجلیات، ابداعات و خلقت خداوند گوناگون و رنگارنگ و دارای مراتب و درجاتی است. 

وی ابراز داشت: خلقت پیامبران و پاکان عالم از خلقت‌های ویژه خداوند بوده و ما معتقدیم در انبیای الهی، خداوند به صورت خاص تجلی کرده است.

اعرافی ادامه داد: از دیدگاه فلسفه اسلامی، خداوند در دو موضوع قرآن و وجود پیامبر اسلام تجلی متفاوتی دارد، ما در برابر همه کتب آسمانی احترام می‌گذاریم، اما همه دانش‌ها و علوم ما از قرآن بوده و بر همه سایه افکنده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: قرآن کریم و پیامبر اکرم (ص) بر هم منطبق هستند و وجود هر دو به واسطه یکدیگر است. 

اعرافی عنوان کرد: مبعث در حقیقت به هم رسیدن این دو نسخه مطابق و تابلوی عظیم خلق الهی است و خداوند متعال جلوه تام و تمام خود را به بشریت تا پایان تاریخ خداوند در مبعث عرضه کرد.

وی بیان داشت: مردم ایران توانستند از پیام‌های آسمانی استقبال کنند و زبان پرظرفیت فارسی بود که توانست به عنوان یکی از چند تمدن اسلامی به شمار آید و حقایق پیامبر و قرآن را جلوه‌گر شده و بگنجاند.

اعرافی افزود: اخلاق جذاب پیامبر اکرم (ص) و معارف تمدن‌ساز ایشان بود که در عقب مانده‌ترین نقطه عالم، انقلابی به وجود آورد و پایه‌های تمدنی جدید ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) از معرفت تمدنی و اخلاق ویژه برخوردار بود و افتخار می‌کنیم که مبعث ایشان محور وحدت و هم‌افزایی ما شده است.

مدیر جامعةالمصطفی بیان داشت: به عنوان اسلام و گفتمان انقاب اسلامی معتقد به دو قاعده گفت‌وگوی ادیان و اتحاد و همبستگی مذاهب اسلامی هستیم.  

اعرافی اظهار داشت: همیشه گفته‌ایم که با جنگ دینی و مذهبی در هیچ جای عالم موافق نیستیم و نزاع دینی و جنگ مذهبی را برخلاف مصالح بشر و ارزش‌های معنوی الهی و اسلامی می‌دانیم.

وی افزود: همچنین در قبال نظریه نزاع و برخورد مذاهب و ادیان معتقد به گفت‌وگوی دینی و هم‌افزایی اسلامی و مذهبی هستیم، این اعتقاد ما آن‌قدر استوار است که هر جا مظلومی در عالم ببینیم از هر دینی و مذهبی که باشد با او احساس همبستگی داریم.

اعرافی گفت: کشتار و جنگ نباید دینی باشد، امروز آمریکایی‌ها و مستکبران عالم دنبال می‌کنند که دعوای فقیر و غنی، مستضعف و مستکبر را به دعوای بودایی و مسلمان، مسیحی و مسلمان، یهودی و مسیحی، یهودی و مسلمان، شیعه و سنی تبدیل کنند.

وی با تاکید بر اینکه جنگ دینی برخلاف منطق اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی است، ادامه داد: مستکبران مصلحت خود را در این می‌بینند که جنگ‌های دینی و مذهبی به وجود آورند. 

اعرافی تصریح کرد: تئوری تقریب مذاهب و اینکه مذاهب را در هم ادغام کنیم، مورد قبول ما نیست و اصلا امکان ندارد، چون ادغام متناقضات و متعارضات است و واقعیت‌های خارجی نیز چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.

وی گفت: تئوری به‌عنوان دینداری بدون دین و تئوری تکثرگرایی یعنی اعتقاد به اینکه همه ادیان با همه ویژگی‌هایشان حق هستند نیز قابل قبول نیست.

*ظرفیت استعداد‌های جهان اسلام بسیار بالاست

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: بیش از یک چهارم کشورهای جهان اکثریت مسلمان است و اقلیت مسلمان نیز امروز در همه کشورها هستند، کشورهای اسلامی در حساس‌ترین نقاط استراتژیک قرار دارند.

اعرافی بیان داشت: مسلمانان روی دریای ذخایر انرژی عالم قدم دارند و زندگی می‌کنند، دو سوم معادن گاز و نفت زیر پای مسلمانان هستند، ضریب هوشی استعداد‌های اسلام در جهان بسیار بالاست.

وی عنوان کرد: ظرفیت‌های بزرگ علمی در جهان اسلام داریم و از درون این سرمایه‌های عظیم، امروز انقلاب اسلامی بیرون آمده است. 

اعرافی تصریح کرد: مقاومتی امروز شکل گرفته که رژیم صهیونیستی را زمین می‌زند و همه جمع شده‌اند تا آن را نجات دهند.

مدیر حوزه‌‌های علمیه کشور بیان داشت: پیام جشن امروز این است که جنگ دینی راه نیندازید، همراه شوید و امت اسلام بازار علم مشترک را به وجود آورد. 

وی تاکید کرد: مبادا شیعه و سنی به واسطه توهمات غلط به جان هم بیفتند، ما می‌توانیم پرچم‌دار مسیر اسلام باشیم.

انتهای پیام/ک

برچسب‌ها:

نظر شما