شناسهٔ خبر: 18972053 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

بشار اسد: ترکیه مستقیماً به تروریست‌ها در سوریه سلاح شیمیایی داده است

رئیس‌جمهور سوریه ابراز اطمینان کرد که تروریست‌ها در سوریه سلاح‌های شیمیایی را مستقیماً از ترکیه دریافت کرده‌اند. استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهور سوریه ابراز اطمینان کرد که تروریست‌ها در سوریه سلاح‌های شیمیایی را مستقیماً از ترکیه دریافت کرده‌اند.

بشار اسد، جمعه در مصاحبۀ اختصاصی با آژانس خبری اسپوتنیک روسیه در دمشق، پایتخت سوریه در پاسخ به این سؤال که تروریست‌ها از کجا سلاح شیمیایی می‌آورند گفت: «ما صد درصد مطمئنیم و مدارکی داریم که تروریست‌ها سلاح‌های شیمیایی و دیگر حمایت‌های نظامی را مستقیماً از ترکیه دریافت کرده‌اند.»

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار اسد، کشتار اخیر ساکنان الفوعه و کفریا در غرب حلب را کار گروه تروریستی جبهة النصره دانست و گفت هدف این گروه جلوگیری از اجرای توافق خروج شهروندان از برخی مناطق محاصره‌شده است.

شنبۀ گذشته بر اثر انفجار انتحاری یک دستگاه خودروی بمب‌گذاری‌شده در نزدیکی اتوبوس‌های حامل ساکنان الفوعه و کفریا در منطقۀ الراشدین در غرب حلب حدود 112 غیرنظامی ازجمله ده‌ها کودک کشته شدند.

تخلیۀ این شهروندان بر اساس توافقی صورت می‌گیرد که اوایل فروردین 1396 بین دمشق و گروه‌های تروریستی مخالف دولت حاصل شد که بر اساس آن، 16 هزار شهروند از برخی مناطق محاصره‌شده در غرب حلب و ریف دمشق تخلیه می‌شوند.

صحنۀ حادثۀ انفجار نزدیک اتوبوس شیعیان در حومۀ حلب سوریه، 26 فروردین 1396 (عکس از رویترز)

رئیس‌جمهور سوریه گزارش‌ها مبنی بر دستگیری سرکرده گروه تروریستی داعش در نزدیک مرز سوریه و عراق توسط نیروهای روسیه و سوریه را رد کرد و افزود: «این اخبار صحیح نیست. مرزهای سوریه و عراق تحت کنترل داعش است.»

بشار اسد در مورد پدافند هوایی سوریه گفت نمی‌تواند اطلاعات زیادی در این خصوص بدهد زیرا این اطلاعات نظامی محرمانه هستند.

رئیس‌جمهور سوریه افزود هدف اول تروریست‌ها  تخریب پدافند هوایی سوریه بوده است؛ آن‌ها خسارت‌هایی را نیز در این زمینه وارد کرده‌اند، اما روسیه با حمایت از ارتش سوریه بخشی از این خسارت‌ها  را با سلاح‌ها و سیستم‌های دفاع هوایی جبران کرد.

بشار اسد در مورد حادثۀ خان شیخون گفت: «از زمانی که ارتش ما در حلب موردحمله شیمیایی و مواد سمی تروریست‌ها قرار گرفت از سازمان ملل درخواست اعزام هیئتی برای تحقیق و اثبات این موضوع کردیم. پس‌ازآن نیز این حوادث مشابه بارها تکرار شد اما آن‌ها هیئتی را اعزام نکردند. اکنون نیز در نامه‌ای رسمی به سازمان ملل درخواست کردیم، هیئتی را برای تحقیق درباره حادثه خان شیخون اعزام کنند و آن‌ها تاکنون این کار را نکرده‌اند.»

تصویری از پایگاه الشعیرات سوریه پس از حملۀ امریکا، 18 فروردین 1396 (منبع: توییتر)

در اوایل آبان پارسال، رسانه‌های دولتی سوریه از شلیک موشک‌های حاوی گاز سمی به یک منطقۀ تحت کنترل دولت در حلب خبر دادند که باعث ایجاد مشکلات تنفسی در میان جمع گسترده‌ای از ساکنان محلی شده بود.

سه‌شنبه 15 فروردین امسال حادثۀ شیمیایی مشکوکی در شهر خان شیخونِ سوریه دستکم 86 کشته بر جای گذاشت. امریکا مسئولیت این حمله را بر عهدۀ دمشق دانست و به همین بهانه به پایگاه الشعیرات در حمص سوریه حملۀ موشکی کرد و 9 غیرنظامی ازجمله 5 کودک را کشت.

رئیس‌جمهور سوریه افزود آمریکا از اعزام هر هیئت حقیقت‌یابی جلوگیری می‌کند زیرا دروغ بودن ادعاهایشان در مورد حادثه خان شیخون و فرودگاه الشعیرات اثبات می‌شود. روسیه تلاش می‌کند هیئت تحقیق برای بررسی این حوادث اعزام شود.

بشار اسد بار دیگر تأکید کرد حادثۀ خان شیخون که در منطقۀ تحت کنترل تروریست‌های جبهة النصره رخ داده «ساختگی» بود تا به‌عنوان بهانه‌ای برای حملات و فشار بر دولت سوریه مورداستفاده قرار گیرد. رئیس‌جمهور سوریه وقوع حوادث ساختگی مشابه در آینده را نیز بعید ندانست.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.

نظر شما