شناسهٔ خبر: 18974032 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

رئیس‌جمهور سوریه :

حمله شیمیایی خان شیخون صحنه سازی آمریکا بود

صاحب‌خبر -

 رئیس‌جمهوری سوریه در گفت و گو با رسانه های روسی از نقشه های آمریکا برای حمله به این کشور و برنامه هایش برای توجیه این مسئله پرده برداشت. بشار اسد با تأکید بر اینکه ارتش سوریه در حمله شیمیایی به خان شیخون در ادلب نقشی نداشت، تأکید کرد که این حمله یک صحنه ساختگی برای توجیه حمله آمریکا به فرودگاه الشعیرات در حمص بود.
اسد در موردحمله صورت گرفته در خان شیخون و حومه ادلب گفت: این منطقه تحت تصرف جبهه النصره است. این گروه همان القاعده است. تنها اطلاعاتی که تمامی جهان در اختیاردارند چیزهایی است که به‌صورت کلی در اینترنت و در رسانه‌های مختلف بالاخص در رسانه‌های غربی منتشر می‌شود، درنتیجه ما نمی‌توانیم در مورد گزارش‌های آن‌ها حکم دهیم. ما نمی‌دانیم در آن پایگاهی که ما در آن روز حدود ساعت
 30: 11 به آن حمله کردیم انبار مواد شیمیایی یا انباری از هر چیزی از این قبیل وجود داشته است یا خیر. رئیس‌جمهور سوریه گفت: آن‌ها می‌گویند که حمله در حدود ساعت ۶ صبح صورت گرفته است. ما هیچ حمله‌ای در آن زمان نداشتیم و درنتیجه دو احتمال وجود دارد؛ نخست اینکه حمله در هنگام ظهر صورت گرفته و احتمال دوم اینکه این رخداد یک مسئله ساختگی بوده و حمله‌ای در کار نبوده است.وی درخصوص انجام تحقیقات سازمان‌های بین‌المللی درخصوص این رخداد گفت: از زمانی که تروریست‌ها در چند سال قبل اولین حمله را به ارتش ما در حلب ترتیب دادند ما از سازمان ملل خواستیم تا هیئتی را اعزام کنند تا گفته‌های ما مبنی بر اقدام تروریست‌ها در استفاده از گازهای سمی علیه ارتش ما تائید شود. پس‌ازآن نیز حملات مشابهی صورت گرفت و آن‌ها هیچ هیئتی نفرستادند. وی خاطرنشان کرد:‌ ما پیام رسمی را به سازمان ملل فرستادیم و خواهان اعزام هیئتی برای تحقیقات درخصوص رخداد صورت گرفته در خان شیخون شدیم اما آن‌ها تا بدین لحظه هیچ هیئتی را نفرستاده‌اند چراکه غرب و ایالات‌متحده مانع از آمدن هر هیئتی می‌شوند. به این دلیل که اگر چنین هیئتی بیاید درخواهد یافت که گفته‌هایشان پیرامون رخداد صورت گرفته در خان شیخون و سپس حمله به فرودگاه الشعیرات ساختگی و دروغ در دروغ بوده است. رئیس‌جمهور سوریه بابیان اینکه تدارکاتی از قبل برای حمله آمریکا به فرودگاه الشعیرات صورت گرفته بود، گفت: رخداد خان شیخون صحنه ساختگی برای توجیه حمله به پایگاه هوایی الشعیرات بود. رئیس جمهور سوریه تاکید کرد: «ما 100درصد مطمئن هستیم و مدارکی داریم که تروریست‌ها سلاح‌های شیمیایی و دیگر حمایت‌های نظامی را مستقیما از ترکیه دریافت کرده‌اند.»

 النصره عامل حمله به اتوبوس‌های انتقال ساکنان فوعه و کفریا است
در همین حال، بشار اسد در مصاحبه با اسپوتنیک تأکید کرد، جبهه النصره عامل انفجار در نزدیکی اتوبوس‌های انتقال ساکنان فوعه و کفریا بود و آزادسازی مردم فوعه و کفریا بر اساس توافقی بود که النصره تمایلی به اجرایی شدن آن نداشت.
اسد تصریح کرد: زمانی که ما معتقد بودیم همه‌چیز آماده اجرای توافق است، آن‌ها کاری را که اعلام کرده بودند، انجام دادند. آن‌ها از جبهه النصره هستند و از آغاز، ماهیت خود را پنهان نکردند و من بر این باورم که همگان بر سر مسئولیت النصره در این حمله توافق نظر دارند.
وی خاطرنشان کرد: چند ماه قبل، همان اتفاق در آستانه اجرا بود، اما همان‌طور که می‌دانید، یکی از آن گروه‌های وابسته به القاعده یا النصره، به اتوبوس‌های اختصاص‌یافته برای جابه‌جایی آن غیرنظامیان به خارج از فوعه و کفریا در نزدیکی حلب حمله کرد. آن‌ها به اتوبوس‌ها حمله کردند و آن‌ها را آتش زدند و در فضای مجازی این اقدام منتشر شد. آن‌ها گفتند که اجازه این توافق را نمی‌دهند و هر غیرنظامی را که بخواهد سوار اتوبوس‌ها شود، می‌کشند و همین کار را نیز کردند. بشار اسد، همچنین با تکذیب بازداشت ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش توسط نیروهای سوری یا روسی در مرزهای سوریه و عراق گفت که این خبر درست نیست.
وی گفت: این مرزها تا به این لحظه تحت تصرف داعش است و تحت کنترل سوری‌ها یا روس‌ها یا حتی غربی‌ها و آمریکایی‌ها یا هر طرف دیگری قرار ندارد، تنها داعش این مرزها را تحت تصرف خود دارد.

 ورود ۳۶ اتوبوس حامل شیعیان فوعه و کفریا به حلب سوریه
 در همین حال بعد از وقفه 48 ساعته در اجرای انتقال غیرنظامیان از شهرهای فوعه و کفریا به حلب، منابع خبری روز گذشته گزارش دادند، اتوبوس‌ها حدود ۵۰۰ تن از ساکنان کفریا و فوعه را به حلب انتقال دادند. خبرنگار المیادین گزارش داد که این اقدام در چارچوب مرحله دوم از توافق انتقال ساکنان چهار منطقه فوعه، کفریا، مضایا و زبدانی صورت گرفت.
20 اتوبوس که ساکنان فوعه و کفریا را جابه‌جا کردند، وارد حلب شدند و در همین حال، 10 اتوبوس که افراد مسلح زبدانی سوار بر آن‌ها هستند، از حلب راهی مناطق تحت تصرف افراد مسلح در غرب این شهر شدند.
دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز گزارش داد که روند جابه‌جایی غیرنظامیان پس از ۴۸ ساعت منتظر ماندن در اتوبوس‌ها، از سرگرفته شد.
منابع خبری اعلام کردند که تاکنون در دو مرحله از اجرای این انتقال‌ها، ۳۶ اتوبوس از شیعیان فوعه و کفریا بر اساس توافق دولت سوریه با تروریست‌ها، وارد حلب شده و بعد از گذر از محله راشدین، به سمت منطقه «جبرین» حرکت کردند.
محله راشدین در اشغال گروه‌های تروریستی قرار دارد و چند روز پیش انفجاری در این محله و در میان اتوبوس‌های حامل مردم فوعه و کفریا رخ داد که در جریان آن بیش از 100 غیرنظامی که بیشتر آنان کودکان بودند، کشته شدند.
این مسئله واکنش‌های بسیاری در پی داشت و دولت سوریه آن را در راستای تلاش حامیان تروریسم برای شکست این توافق عنوان کرد.
منابع خبری اعلام کردند، اتوبوس‌های حامل ساکنان فوعه و کفریا، به‌سوی منطقه «جبرین» در شرق حلب حرکت کردند؛ منطقه‌ای که مراکز اقامت موقتی در آن ایجادشده است.
ظهر روز گذشته نیز 16 اتوبوس دیگر از فوعه و کفریا وارد حلب و در مقابل 5 اتوبوس از مضایا و زبدانی وارد منطقه راشدین شدند. بدین ترتیب روز جمعه 36 اتوبوس از فوعه و کفریا وارد حلب شده است.

نظر شما