شناسهٔ خبر: 18966465 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

اسد: غرب و آمریکا از تحقیق مستقل دربارۀ ماجرای خان شیخون جلوگیری کردند

رئیس‌جمهور سوریه می‌گوید غرب و امریکا از تحقیقات مستقل دربارۀ انفجار شیمیایی اخیر در خان شیخون سوریه هراس دارند. استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است .

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهور سوریه می‌گوید غرب و امریکا از تحقیقات مستقل دربارۀ انفجار شیمیایی اخیر در خان شیخون سوریه هراس دارند.

بشار اسد روز پنج‌شنبه (31 فروردین) در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت:«غرب و آمریکا از بیم آن‌که داستان ساختگی و دروغین آن‌ها دربارۀ ماجرای خان شیخون برملا شود، از ورود هرگونه گروه تحقیق به سوریه برای تحقیق دربارۀ حادثۀ خان شیخون جلوگیری می‌کنند.»

رئیس‌جمهور سوریه تصریح کرد: «ما رسماً نامه‌ای به سازمان ملل فرستادیم و از آن‌ها خواستیم هیئتی را به منظور تحقیق و بررسی دربارۀ  آنچه در خان شیخون روی داد، اعزام کنند... البته تا این زمان آن‌ها پاسخی نداده‌اند، چراکه غرب و امریکا از اعزام هر هیئتی جلوگیری کرده‌اند چون اگر آن‌ها بیایند، متوجه خواهند شد همۀ روایت‌های آن‌ها (غرب و امریکا) دربارۀ حادثۀ خان شیخون کذب و ساختگی و حملۀ متعاقب امریکا به فرودگاه الشعیرات نوعی حملۀ پرچم دروغین بوده است.»

شلیک موشک‌های تاماهوک از ناو یواس‌اس پورتر در دریای مدیترانه (عکس از پایگاه خبری نیروی دریایی امریکا)

روز سه‌شنبه (15 فروردین) انفجار مشکوک شیمیایی شهر خان شیخون را در استان ادلب در شمال غرب سوریه لرزاند که در اثر آن دست‌کم 86 نفر کشته شدند.

معارضان و برخی کشورهای غربی ازجمله امریکا، دولت سوریه را عامل این حمله شیمیایی دانستند.

این در حالی است که ارتش سوریه بلافاصله این اتهام را رد و تأکید کرد تاکنون در هیچ جایی از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است.

بااین‌حال، ارتش امریکا صبح جمعه (18 فروردین) با شلیک حدود 60 موشک تاماهوک از دریای مدیترانه، پایگاه الشعیرات سوریه را در استان حمص هدف قرار داد.

تصویری از پایگاه الشعیرات سوریه پس از حملۀ امریکا، 18 فروردین 1396 (منبع: توییتر)

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، در این حمله 9 غیرنظامی ازجمله 5 کودک سوری کشته شدند.

رئیس‌جمهور سوریه همچنین در مصاحبۀ اخیر خود دربارۀ اعزام گروه تحقیق به سوریه گفت: «من معتقدم تنها تماس و رایزنی که اکنون درباره اعزام گروه تحقیق به سوریه صورت می‌گیرد بین روسیه و برخی دیگر از کشورها است و ما تا این لحظه خبر مثبتی درباره ورود هیچ گروهی دریافت نکرده‌ایم.»

رئیس‌جمهور سوریه همچنین، اخبار منتشرشده مبنی بر بازداشت ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش را تکذیب کرد و گفت: «خیر، اخبار منتشرشده دراین‌باره به‌هیچ‌وجه صحیح نیست. مناطق مرزی سوریه و عراق تاکنون تحت سیطره گروه تروریستی داعش قرار داشته و تحت کنترل نیروهای سوری یا روس و یا حتی غربی‌ها و آمریکایی‌ها و هیچ طرف دیگری نیست. عناصر داعش به‌تنهایی بر این مناطق مرزی سیطره دارند بنابراین البغدادی در این منطقه در امان مانده است.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.

 

نظر شما