شناسهٔ خبر: 18861939 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

هرهفته در یک خوابگاه دانشجویی-۱

کوی دانشگاه؛ خوابگاهی که آوازه‌اش به ۷۰ سال قبل برمی‌گردد

مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه تهران از بزرگترین مجتمع خوابگاهی است که دانشجویان زیادی اعم از دانشجویان متاهل و مجرد در آن ساکن هستند.

صاحب‌خبر -

اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید

 

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، همه ما دوران متفاوتی در زندگی تجریه کردیم، دورانی که خاطرات ریز و درشت از خود بجا گذاشته و با یاد آوری این خاطرات حس خوبی به ما دست می دهد. دوران دانشجویی نیز یکی از همین دوران جذاب زندگی است که البته خوابگاه دانشجویی بر جذابیت این خاطرات می افزاید. زندگی دانشجویی بخش فراموش نشدنی با کلی اتفاقات و خاطرات تلخ و شیرین یک دانشجو است؛ وقتی همه‌ی این خاطرات در خوابگاه رقم بخورد. دانشجویان برای اینکه بتوانند از این دوران خاطرات خوبی داشته باشند نیاز است که با نام و شرایط خوابگاههای دانشجویی آشنا شوند.

 

در این سلسله گزارش‌ها، سعی داریم خوابگاههای دانشجویی را به دانشجویان معرفی کنیم؛ که در ابتدا به سراغ خوابگاههای کوی دانشگاه تهران به عنوان بزرگترین مجتمع خوابگاهی خاورمیانه رفتیم.

 

کوی دانشگاه تهران که در انتهای خیابان کارگر شمالی (امیرآباد شمالی) جای گرفته است، یکی از ۱۳ خوابگاه دانشجویی دانشگاه تهران و بزرگترین مجموعه خوابگاه دانشجویی در خاورمیانه‌ است که در سال ۱۳۲۴ به دانشگاه تهران واگذار شد و پس از آن نیز گسترش یافته‌است.

 

کوی دانشگاه تهران از خوابگاه پسران و خوابگاه دختران (خوابگاه فاطمیه)  و تعدادی ساختمان یا بلوک ساختمانی تشکیل شده‌ است. برخی از این ساختمان‌ها نوساز و جدیدند و برخی نیز از قدمت زیادی برخوردارند.

 

خوابگاه دختران دارای کتابخانه، مرکز درمانی بهداشتی و مشاوره، زمین ورزش روباز و فروشگاه است. در این خوابگاه حضور و غیاب صورت می‌گیرد و دانشجویان باید در ساعت مشخصی در شب در خوابگاه حضور داشته باشند. ظرفیت اتاق‌ها ۳ نفره‌ است، ولی معمولاً ۴ تا ۵ نفر در آن سکونت دارند. سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه‌ها اشتراکی استفاده می‌شود. هر ساختمان دارای سالن مطالعه نیز هست.

 

ساختمانهای خوابگاه پسران به ترتیب از جنوب به شمال عبارتند از: ساختمان ۲۳، ساختمان ۲۱–۲۰، ساختمان ۱۹–۱۸، ساختمان ۲۲، ساختمان ۱۷–۱۶، ساختمان رسولیان یزدی، ساختمان ۱۵–۱۴، ساختمان کتابخانه و قرائتخانه مرکزی، ساختمان ۴، ساختمان ۳، ساختمان ۵، ساختمان جمالزاده، ساختمان ۷، ساختمان مصلی‌نژاد و ساختمان امام علی و مهمتر از همه، خوابگاه ۶ که خود دارای یک سلف مجزا است.

 

دو خیابان اصلی شمالی-جنوبی و شرقی-غربی خوابگاه پسران در میدان اصلی کوی به هم می‌رسند. در کنار خوابگاههای کوی دانشگاه تعداد زیادی ساختمانهای رفاهی، صنفی و اداری نیز در محوطهٔ کوی وجود دارد. سینما کوی، زورخانهٔ کوی، سالن بدنسازی، کتابخانه و قرائتخانهٔ مرکزی، خانهٔ فرهنگ کوی، سالن غذاخوری، مسجد کوی، پذیرش، نگهبانی، فروشگاه مرکزی، نانوایی، تأسیسات، انبار و دفتر اموال، زمین چمن مصنوعی، سالن ورزش، بهار رایانه (طبقهٔ فوقانی سینما کوی) از معروفترین اماکن غیرخوابگاهی کوی هستند. خوابگاه پسران دارای سه درب برای تردد دانشجویان و کارمندان است. درب اصلی، درب پایین و درب گیشا که نگهبانی کل در کنار درب اصلی مستقر است.

 

دانشگاه تهران بزرگترین مجموعه خوابگاهی کشور را با حدود ۹۰۰۰ دانشجو داراست. برای دانشجویان پسر مقطع کارشناسی حدود 12خوابگاه در سطح شهر و به شکل پراکنده وجود دارد و در تحصیلات تکمیلی نیز دانشجویان در کوی اصلی دانشگاه تهران سکونت دارند.

 

اضافه شدن ظرفیت ۱۰۰۰ نفری به خوابگاههای دانشگاه تهران/ آغاز ساخت  خوابگاه ۲۵۰ نفره

به نژاد، معاون دانشجویی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص افزایش ظرفیت خوابگاه های این دانشگاه در سال ۹۶ گفت: قطعا ما در دانشگاه تهران پیوسته در حال افزایش ظرفیت خوابگاه ها هستیم. در حال حاضر افتتاح یک خوابگاه اسکو را که سال گذشته ساخته شد، در برنامه داریم.

 

وی افزود: همچنین کلنگ یک خوابگاه ۲۵۰ نفره را به زمین زدیم و به طور مداوم در حال افزایش ظرفیت هستیم.

 

معاون دانشجویی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: طی این دو سه سال اخیر حدود ۱۰۰۰ نفر به ظرفیت خوابگاه ها اضافه شده، اما باز هم کمبود زیادی را داریم.

 

به نژاد یادآور شد: فعلا از طرف دولت، بودجه ای برای جبران کمبودهای خوابگاهی اختصاص داده نشده، اما ما برنامه داریم برای کمبودهایمان، با خیرین وارد مذاکره شویم.

 

لازم به ذکر است، در اسفند ماه ۱۳۹۶ تعداد ۲۶ پروژه ورزشی، سلامت و خوابگاهی توسط وزیر علوم در کوی دانشگاه تهران به بهره برداری رسید و این مجتمع خوابگاهی به امکانات درمانی و تفریحی نیز مجهز شد. هر چند که به گفته مسئولان این دانشگاه هنوز امکانات این مجتمع خوابگاهی پاسخگوی نیاز دانشجویان نیست.

 

گفتنی است، دانشجویان می‌توانند از طریق ادرس تلگرامی @SnnUni_Admin و یا با شماره ۰۹۳۳۹۸۸۴۱۴۲مشکلات خوابگاهی خود را به خبرگزاری دانشجو ارسال کنند.

نظر شما