شناسهٔ خبر: 18614218 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سپید آنلاین | لینک خبر

برقراری بیش از 20000 تماس با سامانه بهداشت 190 از ابتدای اسفند تاکنون

رئیس سامانه بهداشت 190 وزارت بهداشت از حدود 22 هزار و 200 تماس با این سامانه از ابتدای اسفندماه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سپیدآنلاین به نقل از وبدا، محراب آقازاده رئیس سامانه بهداشت 190 معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درباره آمار تماس با این سامانه از ابتدای اسفند ماه گفت: درمجموع هفت هزار و 632 تماس مربوط به مسائل بهداشتی منجر به ثبت شکایت در سامانه بهداشت 190 شده‌است و بیش از 14 هزار و 572 تماس به مبادی ذیربط و سازمان‌های برون بخشی و درون بخشی ارجاع و راهنمایی شده است .همچنین تا کنون 93 درصد از کل شکایات رسیدگی شده و هفت درصد دیگر در دست اقدام و پیگیری است.
وی افزود: از مجموع شکایات رسیدگی شده، 18 درصد با نتیجه رفع نقص، 15 درصد با نتیجه معرفی متخلفین به مراجع قضایی، 25 درصد با صدور اخطار کتبی و پنج درصد منجر به معدوم سازی 4272 کیلوگرم کالای آسیب رسان و مواد غذایی غیر بهداشتی مختومه شده‌ است. بیشترین شکایات ثبت شده به ترتیب در دانشگا ههای علوم پزشکی مشهد با 14 درصد، شهید بهشتی با11 درصد، ایران با 10 درصد و شیراز و اصفهان با 9 درصد بوده است. کثرت شکایات در اصناف مختلف به ترتیب مربوط به اماکن مسکونی با 11 درصد، اغذیه فروشی و ساندویچ و پیتزا با 10 درصد، سلف سرویس و رستوران با 10 و نانوایی با 9 درصد بوده و از نظر جنسیت تماس گیرندگان نیز 76 درصد مرد و 24 درصد زن بوده‌اند.
آقازاده همچنین اضافه کرد: بیشترین نوع درخواست و مشکلات بهداشتی درباره عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد ، عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاسد و فاقد تاریخ معتبر ، دفع غیر بهداشتی فاضلاب، انجام فعالیت غیر مجاز مانند: تهیه و بسته بندی مواد غذایی، تاتو و ... ، استفاده از مواد اولیه فاقد کیفیت مناسب، وجود جسم خارجی در مواد غذایی صنفی سنتی، عدم رعایت بهداشت دست ها، عدم رعایت شرایط بهداشتی نگهداری مواد غذایی و عرضه قلیان در مراکز فاقد مجوز بوده‌ است.
به گفته وی از اطلاعاتی که از نظرسنجی مردمی به صورت تلفنی از تماس گیرندگان با سامانه بهداشت 190 بدست آمده‌ است تاکنون مشخص شده که 97 درصد تماس گیرندگان از نحوه رسیدگی به شکایات رضایت دارند و سه درصد ناراضی بودند که شکایات آنان جهت رسیدگی مجدد به دانشگاههای ذیربط ارجاع شد.
رئیس سامانه بهداشت 190 در پایان گفت: این سامانه از عموم هموطنان تقاضا دارد به محض رویت هر گونه تخلف بهداشتی، مورد را بلافاصله به سامانه شبانه روزی بهداشت 190 اطلاع دهند و مطمئن باشند به اخبار و شکایات آنان در اسرع وقت و با حساسیت خاص رسیدگی و نتیجه به صورت تلفنی به آنان اعلام خواهد شد.

نظر شما