شناسهٔ خبر: 18617542 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس سامانه ۱۹۰ خبر داد؛

۲۲ هزار تماس مردمی با وزارت بهداشت/بیشترین علت شکایات

رئیس سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت، از ۲۲ هزار و ۲۰۴ تماس مردمی با این سامانه از آغاز برنامه سلامت نوروزی خبر داد و گفت: تا کنون به ۹۳ درصد از کل شکایات رسیدگی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس محراب آقازاده افزود: ۷۶۳۲ تماس مربوط به مسائل بهداشتی منجر به ثبت شکایت در سامانه بهداشت ۱۹۰ گردیده و بیش از ۱۴۵۷۲ تماس به مبادی ذی ربط و سازمان های برون بخشی و درون بخشی ارجاع و راهنمایی شده است.

رئیس سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت، گفت: تا کنون به ۹۳ درصد از کل شکایات رسیدگی شده و ۷ درصد در دست اقدام و پیگیری است.

آقازاده افزود: از مجموع شکایات رسیدگی شده، ۱۸ درصد با نتیجه رفع نقص، ۱۵ درصد با نتیجه معرفی متخلفین به مراجع قضائی، ۲۵ درصد با صدور اخطار کتبی و ۵ درصد منجر به معدوم سازی ۴۲۷۲ کیلوگرم کالای آسیب رسان و مواد غذایی غیر بهداشتی مختومه شده است.

وی گفت: بیشترین شکایات ثبت شده به ترتیب در دانشگاه های علوم پزشکی مشهد ۱۴ درصد، شهید بهشتی ۱۱ درصد، ایران ۱۰ درصد و شیراز و اصفهان ۹ درصد بوده است.

رئیس سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت گفت: کثرت شکایات در اصناف مختلف به ترتیب امکنه مسکونی ۱۱ درصد، اغذیه فروشی و ساندویچ و پیتزا ۱۰ درصد، سلف سرویس و رستوران ۱۰ و نانوایی ۹ درصد بوده و از نظر جنسیت تماس گیرندگان نیز ۷۶ درصد مرد و ۲۴ درصد زن بوده اند.

آقازاده افزود: بیشترین نوع درخواست و مشکلات بهداشتی عبارت از عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد ، عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاسد و فاقد تاریخ معتبر ، دفع غیر بهداشتی فاضلاب، انجام فعالیت غیر مجاز مانند تهیه و بسته بندی مواد غذایی، تاتو و... ، استفاده از مواد اولیه فاقد کیفیت مناسب، وجود جسم خارجی در مواد غذایی صنفی سنتی، عدم رعایت بهداشت دست ها، عدم رعایت شرایط بهداشتی نگهداری مواد غذایی و عرضه قلیان در مراکز فاقد مجوز بوده است.

وی گفت: از اطلاعاتی که از نظرسنجی مردمی به صورت تلفنی از تماس گیرندگان با سامانه بهداشت ۱۹۰ بدست آمده تاکنون مشخص گردیده ۹۷ درصد تماس گیرندگان از نحوه رسیدگی به شکایات رضایت دارند و ۳ درصد ناراضی بودند که شکایات آنان جهت رسیدگی مجدد به دانشگاه های ذی ربط ارجاع گردید.

رئیس سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت در پایان افزود: این سامانه ضمن قدردانی از بازرسان دانشگاه های علوم پزشکی کشور که به صورت شبانه روزی در حال بازرسی و رسیدگی به شکایات مردمی می باشند، از عموم هموطنان تقاضا دارد به محض رویت هر گونه تخلف بهداشتی، مورد را بلافاصله به سامانه شبانه روزی بهداشت ۱۹۰ اطلاع دهند و مطمئن باشند به اخبار و شکایات آنان در اسرع وقت و با حساسیت خاص رسیدگی و نتیجه به صورت تلفنی به آنان اعلام خواهد شد.

نظر شما