شناسهٔ خبر: 18583532 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در آستانه بهره برداری

معاون توسعه سرمایه گذاری های صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران "ایدرو" گفت : فازهای 17 و 18 پارس جنوبی فروردین امسال به بهره برداری می رسد.

صاحب‌خبر -
فرداد دلیری در حاشیه دیدار نوروزی وزیر صنعت ، معدن و تجارت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه ایدرو در 15 سال گذشته از بزرگترین پیمانکاران پارس جنوبی بوده است ، افزود : ما اکنون فاز 14 پارس جنوبی را هم در دست اجرا داریم که در یک تا دوسال آینده به تولید خواهد رسید.
 
وی از سال 95 بعنوان سال تجدید ارتباطات با شرکتهای معتبر بین المللی یاد کرد و گفت : باتوجه به راهبرد ایدرو که بدنبال واردکردن فناوریها و تکنولوژیهای جدید به کشور است ، ما برای نخستین بار در تاریخ صنعت خودروسازی کشور از طریق ایران خودرو و سایپا موفق به انعقاد قرارداد 50-50 با شرکتهای بین المللی شدیم.
 
دلیری با اشاره به جذب سرمایه گذاری خارجی افزود : براساس این قرارداد مقرر شد بخش های تحقیق و توسعه وارد کشور و خودرو هایی در سطح خودروهای روز دنیا در داخل تولید شود.
 
وی گفت : ایدرو همچنین نخستین قرارداد برای تولید گیربکس اتوماتیک را با یک شرکت اروپایی منعقد کرد که بهمن ماه عملیات اجرایی کارخانه آغاز شد و اواخر سال 96 شاهد استفاده از این گیربکس در محصولات تولید داخل خواهیم بود.
 
دلیری افزود : با توجه به امکانات خوب سخت افزاری در بخش ساخت و تعمیر کشتی بویژه کشتی های بزرگ ، کارهای تعمیراتی این کشتی ها امسال به جای کشورهای آسیای جنوب شرقی در داخل انجام خواهد شد و در گام بعدی ساخت این نوع کشتی ها را در کشور شروع خواهیم کرد.
 
وی با بیان اینکه اکنون 9 شهر کشور دارای شبکه حمل و نقل ریلی (مترو) است ، گفت: متاسفانه بخش عمده واگن های مورد نیاز از خارج وارد شده یا میزان ساخت ساخت داخل تجهیزات این واگن ها بسیار ناچیز است ، با پیشنهادی که ما ارائه کردیم و در دولت تصویب شد 2000 واگن بعنوان نیاز فوری این شهرها تجمیع و ایدرو بعنوان مدیر تامین این واگن ها انتخاب شد.
 
دلیری افزود : همانگونه که در صنعت خودرو ما دارای زنجیره تامین قوی هستیم ، برای ایجاد چنین شبکه ای در صنعت حمل و نقل ریلی مذاکره با شرکتهای معتبر اروپایی و آسیایی را برای انتقال فناوری ساخت قطعات و تجهیزات را شروع کردیم.
 
وی گفت : در صنایع نفت و گاز علاوه بر اجرای پروژه های بزرگ در زمینه تجهیزات موفق شدیم شیرهای کنترلی را که یکی از اقلام حیاتی صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی است و تامین آن در دوران تحریم بسیار مشکل بود با همکاری یک شرکت ایتالیایی با سرمایه گذاری مشترک به تولید برسانیم و امروز توانایی تولید شیرهای کنترلی برای انواع پروژه ها در ایران وجود دارد.
 
دلیری افزود : امسال هم برنامه های مفصلی برای ایجاد مشارکت در زمینه ساخت توربین های گازی (کلاس اف) با فناوریهای جدید و پیشرفته و ظرفیت های بالا برای تولید برق ، موتورهای دیزل گازسوز با راندمان بالا برای تولید برق پراکنده در شهرهای دور داریم که برای پروژه ها هم مناسب است.
 
وی گفت : در زمینه ساخت تجهیزات تصفیه اب و فاضلاب با یکی از بهترین شرکتهای اروپایی در حال مذاکره هستیم و در زمینه هایی که نیاز به فناوری بالا دارد و بخش خصوصی به تنهایی نمی تواند اقدام کند ، آمادگی فعالیت داریم.
 
دلیری افزود : برای تحقق این برنامه ها با تاکید بر فناوری های جدید در برنامه ششم توسعه انجام 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری را در این بخش پیش بینی کردیم.

نظر شما