شناسهٔ خبر: 1836958 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در پژوهشکده تاریخ اسلام

کارنامه تاریخ‌نگاری سهراب یزدانی نقد می‌شود

کارنامه سهراب یزدانی، تاریخ‌نگار و پژوهشگر که اثرش «اجتماعیون عامیون» شایسته تقدیر جایزه کتاب سال شده بود در پژوهشکده تاریخ اسلام نقد و بررسی خواهد شد.

صاحب‌خبر -
پوستر برنامه
 
پوستر برنامه
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده تاریخ اسلام، گروه روش‌شناسی و تاریخ‌نگاری این پژوهشکده، پنجمین نشست از سلسله نشست‌های «تجربه ایرانی تاریخ‌نگاری» را که یکشنبه (11 اسفندماه) برپا می‌شود، به «نقد کارنامه تاریخ‌نگاری دکتر سهراب یزدانی» اختصاص داده است. 

این نشست با حضور سهراب یزدانی، داریوش رحمانیان، استاد تاریخ دانشگاه تهران و حسین مفتخری، دانشیار گروه تاریخ دانشگاه خوارزمی در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد. 

سهراب یزدانی، متولد ۱۳۲۸ در بندر انزلی است که دکترای جامعه‌شناسی سیاسی‌ خود را در سال 1361 از دانشگاه کیل انگلستان دریافت کرد و در حال حاضر دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تربیت معلم است. یزدانی به پژوهش و تالیف در حوزه‌های جامعه‌‌شناسی و سیاست می‌پردازد و در تاریخ مشروطیت تخصص دارد‌. از مهم‌ترین آثار وی می‌توان به کتاب‌های «کسروی و تاریخ مشروطه ایران»، «صور اسرافیل: نامه آزادی»، «مجاهدان مشروطه» و «اجتماعیون عامیون» اشاره کرد.

وی همچنین مقاله‌هایی چون «کمیسیون‌های تخصصی در نخستین مجلس شورای ملی»، «تاثیر تمرکزگرایی بر اقتصاد سیاسی عصر پهلوی اول»، «کندوکاوی در اندیشه‌های آموزشی طالبوف تبریزی»، «تاریخ معاصر ایران به روایت ژنرال سایکس»، «اندیشه پیشرفت در رساله اقتصادی صوراسرافیل»، «مجاهدان و مقاومت تبریز»، «سیاست در «چرند و پرند» دهخدا»، «بررسی مفهوم ایران‌زمین و نقش آن در علت وجودی دولت ـ ملت ایران» و «اعتراض‌های شهری در عصر مظفری» نوشته است. 

سهراب یزدانی با کتاب «اجتماعیون عامیون» جایزه اثر شایسته تقدیر در سی‌ویکیمن جایزه کتاب سال در حوزه تاریخ و جغرافیا را دریافت کرد، همچنین در ششمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد در گروه تاریخ‌نگاری شایسته قدردانی شناخته شد. 

نشست «نقد کارنامه تاریخ‌نگاری دکتر سهراب یزدانی» از ساعت 16 تا 18 یکشنبه (11 اسفندماه) در پژوهشکده تاریخ اسلام به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباس‌پور (توانیر)، خیابان رستگاران، کوچه شهروز شرقی، شماره 9 برپا خواهد شد و ورود برای تمامی علاقه‌مندان آزاد است./

نظر شما