شناسهٔ خبر: 1070896 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

نویسنده اثر شایسته تقدیر جایزه کتاب سال:

تطبیقی و کاربردی نوشتم

نویسنده کتاب «آسیب‌شناسی فهم‌حدیث» اثر شایسته تقدیر سی‌ و یکمین دوره جایزه کتاب سال، ویژگی اصلی کتابش را تطبیقی و کاربردی بودن کتاب دانست.

صاحب‌خبر -
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدعلی دلبری در حاشیه مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: فهم حدیث مانند نیازمند شرایط و مقتضیاتی است که باید آسیب‌شناسی شود.

استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی اظهار کرد: در این اثر تلاش شده است تا آسیب‌هایی را که امکان دارد برای فهم حدیث وجود داشته باشد، شناسایی و راه‌حل‌هایی ارایه کنیم.

دکتر دلبری با بیان این‌که در این اثر حدود بیش‌ از 50 آسیب ارایه و راه‌حل برطرف شدن این آسیب‌ها بیان شده است، گفت: در این اثر به موضوعاتی مانند جايگاه آسيب‌شناسی فهم حديث، بررسی آسيب‌های بيرونی و درونی حديث، موانع حديث‌پژوه در فهم استوار حديث، راه‌های شناخت آسيب‌های حديث و راه حل اصلی در آسيب‌زدايی فهم حديث پرداخته شده است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: نکته مهمی که در این اثر وجود دارد، انجام کار تطبیقی و میدانی است، با توجه به به مناسبت‌های مختلف از احادیث بهره گرفته شده و مشکل آن حدیث بیان و راه‌حل‌هایی هم برای آن ارایه شده است.

نویسنده کتاب «آشنایی با اصول علم رجال» با بیان این‌که مهم‌ترین ویژگی این کتاب، تطبیقی و کاربردی بودن آن است، اظهار کرد: اهمیت حدیث به عنوان دومین منبع اسلامی ما باید مورد توجه قرار بگیرد. به عنوان مثال، امام حسن عسکری(ع) در روایتی می‌فرمایند:«خیر اخوانک من نسی ذنبک و ذکر احسانک الیه» بهترین دوستان تو کسی است که اشتباه و گناهی که از تو سر زده است را فراموش کند و یاد اعمال نیک تو بیفتد. این حدیث در برخی از نسخ این‌چنین آمده است:«خیر اخوانک من نسب ذنبک و ذکر احسانک الیه» بهترین دوست تو کسی است که اشتباه تو را به خودش نسبت دهد. این دو حدیث معنای متفاوتی دارند و با بررسی در حدیث‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که حدیث «من نسی» صحیح است و نسخه دیگر نادرست است. گاهی این اشتباهات مربوط به اشتباه در نگارش نسخه‌ها می‌شود که حدیث‌پژوه با تسلطی که به متن احادیث دارد باید به این اشتباهات پی‌برد.

دکتر دلبری افزود: به دلیل این معناهای متفاوت است که برای شناخت احادیث معتبر باید تحقیقات دقیقی انجام شود تا احادیث درست از نادرست تشخیص داده شوند.

وی با بیان این‌که کتاب «روش‌شناسی فهم حدیث» را در دست نگارش دارد، اظهار کرد: این کتاب با این هدف در حال نگارش است که شرایط و مقتضیات فهم حدیث را بررسی کند. در کتاب آسیب‌شناسی به سراغ آسیب‌ها و موانع رفتیم و در روش‌شناسی شرایطی را که برای فهم حدیث مورد نیاز است، بررسی خواهیم کرد.

نظر شما