شناسهٔ خبر: 1825077 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سرشار در افتتاح فروشگاه شکرستان:

فروشگاه شکرستان نماد موفقیت در زمینه تجاری سازی آثار هنری است

رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان افتتاح فروشگاه شکرستان را نشانه موفقیت این مرکز فرهنگی در تجربه یک و نیم ساله پیش روی خود در زمینه تجاری سازی آثار هنری برشمرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر محمد سرشار رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان در مراسم افتتاح فروشگاه شکرستان که صبح امروز در خبرگزاری ایرنا برگزار شد با اشاره به اینکه در بیانیه ماموریت این مرکز فرهنگی به مسئله دستیاری حوزه هنری کودک و نوجوان برای تربیت آینده سازان تمدن نوین اسلامی اشاره شده است گفت: در گستره کشورهای اسلامی که در قالب سند چشم انداز زندگی می کنند حوزه هنری در تربیت نسل های آینده ساز تمدن اسلامی نقش دستیار خانواده را ایفا می کند و سعی دارد در این راه پیشگامی الگودهی و ترکیب هنر و فناوری را سرلوحه کار خود قرار دهد.

وی ادامه داد: ما براساس برنامه راهبردی مان اولویت هایی را تدوین کرده ایم که یکی از مهمترین آنها تجاری سازی آثار هنری ماست. بر همین اساس و برپایه مطالعات و تجربیاتی که در تولید و فروش مجموعه عروسک های شکرستان وجود داشت در سال 1392 مجموعه متنوعی از محصولات فرهنگی با این برند تولید و به بازار عرضه شد که فروش بیش از یک میلیون و 370 هزار جلد از دفاتر مشق شکرستان تنها یکی از نمادهای موفقیت ما در این عرصه بوده است.

وی در ادامه به اهمیت توجه به مدل های جدید تجاری سازی در حوزه محصولات فرهنگی اشاره کرد و گفت: در این مدل سرمایه های دولتی به بخش اقتصاد وارد می شود و به بازارهایی می روند که دولت در آنجا حضور ندارد در این راه سرمایه گذار خصوصی سعی می کند با آفریننده های هنری و سرمایه دولتی به نوعی تلفیق برسد و تلاش ما این است که نمادهای هنر بومی خودمان را با این شیوه به شکل صنعتی تولید و به بازار وارد کند.

سرشار افزود: فروشگاه شکرستان یکی از ثمرات یک و نیم سال تجربه ما در تجاری سازی آثار هنری است که در وهله اول نمایشگاهی است که به ارائه آثار ما خواهد پرداخت و در وهله دوم حامی دیگر تجربه های موفق در راستای بومی سازی برای تولید محصولات فرهنگی است. از سوی دیگر ایجاد هم افزایی میان شبکه های توزیع فعالیت دیگری است که با تاسیس این فروشگاه به دنبال آن هستیم. به عبارت ساده تر وقتی برندی وارد بازار می شود رفته رفته این خواست به وجود می آید که آن برند بر سایر اجناس نیز بنشیند و این یعنی ایجاد بازارهای تازه برای صنف های مختلف.

رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان تصریح کرد: به دلیل نزدیکی ایام دهه اول ماه محرم و به احترام آن ما تا پایان دهه اول محرم تبلیغاتی برای فروشگاه انجام نخواهیم داد اما این فروشگاه به کار خود ادامه می دهد تصمیم ما این است که در اواخر آبان ماه یک مراسم افتتاح اجتماعی هم برای فروشگاه برگزار کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از سرمایه گذاران بخش خصوصی که به شکرستان به عنوان یک نماد بومی برای تولید محصولات فرهنگی اعتماد کردند اظهار کرد: این محصولات در حالی که تولید شد که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای تولید محصولات فرهنگی بر مبنای نمادسازی های بومی 13 سال است که در مرحله اجرا مانده است. من جا دارد در همین جا از مدیر عامل خبرگزاری ایرنا نیز برای همراهی با این حرکت تشکر کنم هرچند رابطه ما صرفا اقتصادی است و ملک را از آنها اجاره کرده ایم اما موافقت با ایجاد این فروشگاه قدم بزرگی بود که در راستای اشاعه محصولات فرهنگی بومی انجام شد.

وی در پایان گفت: این فروشگاه به مساحت 150 متر مربع محلی برای نمایش و فروش محصولات تولید شده با نمادهای ملی و بومی ایرانی خواهد بود.

در پایان این مراسم مادر شهید احمدی روشن که به صورت نمادین برای افتتاح این فروشگاه دعوت شده بود با دریافت لوحی از دست محسن مومنی شریف تجلیل شد.

وی همچنین در سخنان کوتاهی اظهار داشت: وقتی خانواده ایرانی می بیند که دفتر مشق کودکش بر جلد خود عکس هایی دارد که سنخیتی با مسلمانی ما ندارد کم کاری مسئولان پیش چشمش نمایان می شود چرا وقتی ما خودمان می توانیم چنین محصولاتی را تولید کنیم این مسئله مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی همچنین گفت: من به تجربه عملی خودم دیده ام که دفاتر شکرستان و دفاتری که با تصاویر شهدا منتشر می شود بیشتر از سایر نوشت افزارها از سوی بچه ها استقبال می شود این یعنی اگر چیزی را در داخل و با کیفیت مناسب تولید کنیم بیشتر از هر جنس دیگری پذیرفتنی است.

نظر شما