شناسهٔ خبر: 18186976 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

«تعادل» از دادوستدهاي بازار سرمايه گزارش مي‌دهد

سايه سنگين احتياط بر نماگرهاي بورسي

صاحب‌خبر -

گروه بورس   
روز گذشته، بازار سرمايه، همچنان تحت‌تاثير توقف دادوستد سهام شركت‌ها و بازگشايي نمادهاي بانكي بود. در اين روز دادوستدها با احتياط دنبال شد تا جايي كه حجم و ارزش معاملات برخلاف روزهاي گذشته با كاهش چشمگيري روبه‌رو شد.
به گزارش «تعادل»، به‌دليل فضاي احتياطي، نماد شركت‌هاي كوچك‌تر مورد‌توجه قرار گرفته و سرمايه‌گذاران به سوي تك‌سهم‌ها سوق پيدا كردند. بر اين اساس، ارزش معاملات در دادوستدهاي ديروز، از رقم 205 ميليارد تومان در روز يك‌شنبه، به ملبغ 134ميليارد تومان رسيد. حجم معاملات نيز رقم 550ميليون را تجربه كرد. اين درحالي است كه طي معاملات روز قبل از آن حجم معاملات بيش از 920ميليون سهم بود.
براساس اين گزارش، در سومين روز معاملات بورس اوراق بهادار تهران در اين هفته شاخص كل بازده نقدي و قيمتي ۱۵ واحد رشد كرده و در پله 77هزار و 590 واحد ايستاد. در مقابل شاخص كل هم‌وزن با ۵واحد افت مواجه شد و داد و ستد‌هاي ديروز از حجم كمي برخوردار بود و ارزش معاملات به حدود ۱۳۴ميليارد تومان بالغ شد.
ديروز، شاخص كل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران از ابتداي باز شدن معاملات روند صعودي را در پيش گرفت و تا رقم ۷۷هزار و ۶۱۷واحدي بالا رفت اما در ادامه با افت و خيزهايي همراه بود و درنهايت نسبت به روز گذشته ۱۵واحد رشد كرد و به رقم ۷۷هزار و ۵۹۰واحدي رسيد. اما شاخص كل هم‌وزن با افت حدود ۵واحدي روبه‌رو شد و تا رقم ۱۵هزار و ۸۱۲واحدي پايين آمد.
شاخص آزاد شناور نيز رشد ۱۸واحدي را تجربه كرد و به رقم ۸۴هزار و ۹۴۳واحدي دسترسي پيدا كرد اما شاخص بازار اول با ۱۲واحد افت تا تراز ۵۵هزار و ۹واحدي پايين رفت. شاخص بازار دوم نيز رشد ۱۶۵واحدي داشت و به رقم ۱۶۵هزار و ۴۹۶واحدي رسيد. در معاملات ديروز نماد پتروشيمي جم با ۴۳واحد تاثير مثبت در شاخص بيشترين نقش را در نوسان دماسنج بازار داشت. در اين نماد بيش از ۸۷درصد از خريدها مربوط به سهامداران حقوقي و حدود ۱۲درصد مربوط به حقيقي‌ها بود. پس از نماد پتروشيمي جم گروه مديريت سرمايه‌گذاري اميد، آهنگري تراكتورسازي ايران و پارس‌خودرو بيشترين تاثير مثبت را در نوسان شاخص داشتند.
در طرف مقابل نماد بانك اقتصاد نوين با ۲۴واحد تاثير منفي در شاخص بيشترين نقش كاهشي را در دماسنج بازار سرمايه برجاي گذاشت. در اين نماد ۸۹درصد از خريدها مربوط به سهامداران حقوقي و بيش از ۱۰درصد مربوط به سهامداران حقيقي بود. علاوه بر اين نمادهاي سرمايه‌گذاري غدير، بانك انصار و نفت و گاز پتروشيمي تامين بيشترين نقش را در نوسانات نزولي شاخص داشتند.
ديروز در گروه فلزات اساسي اكثريت نمادها روند كاهشي در قيمت پاياني را تجربه كرده‌اند، هر چند كه نمادهايي همچون شركت آهن و فولاد ارفع و لوله و ماشين‌سازي ايران بيش از ۴درصد در قيمت پاياني رشد كردند. در اين گروه ۵۷ميليون و ۳۰۶هزار سهم به ارزش ۱۲ميليارد و ۵۵۵ميليون و ۲۰۰هزار تومان در ۵هزار و ۴۸۶نوبت معامله مورد داد و ستد قرار گرفت.
در گروه سيماني‌ها بيشتر نمادها شرايط كاهشي را پشت‌سر گذاشتند البته نماد سيمان لار سبزوار توانست رشد بيش از ۴درصدي را تجربه كند.
ديروز در گروه خودرو ۱۱۴ميليون و ۶۲۴هزار سهم به ارزش ۱۴ميليارد و ۶۸۸ميليون و ۲۰۰هزار تومان در ۹هزار و ۹۹۷نوبت معامله مورد داد و ستد قرار گرفت. در اين گروه اكثر نمادهايي همچون سايپا، پارس‌خودرو، چرخشگر، سايپا آذين، قطعات اتومبيل ايران و ريخته‌گري تراكتورسازي ايران با رشد در قيمت پاياني مواجه شدند. همچنين نماد آهنگري تراكتورسازي ايران كه ديروز دامنه نوسان برايش باز بود، توانست بيش از ۲۰درصد رشد را تجربه كند، هرچند با صف فروش روبه‌رو شد.
ديروز در نماد پارس‌خودرو، قيمت پاياني ۹۰ تومان و ۲ريال بود. در نتيجه ارزش اين سهم حدود ۱۰تومان از ارزش اسمي هم پايين‌تر است. در عين حال قيمت هر حق‌تقدم اين سهم ۵۵ريال بود. در نتيجه با اينكه اين نماد مجاز و باز بود، هيچ معامله‌يي در آن صورت نگرفت چراكه در حالتي كه سهم كمتر از ارزش اسمي قيمت مي‌خورد، معامله حق تقدم آن از لحاظ اقتصادي نمي‌تواند صرفه اقتصادي داشته باشد.
 رفت وآمد نمادهاي بورسي
طي معاملات امروز نماد معاملاتي شركت‌هاي محورسازان ايران‌خودرو، سيمان اروميه، واسپاري ملت، صنعتي پارس‌مينو، كارتن ايران، پتروشيمي خارك، آهنگري تراكتورسازي ايران، بازرگاني صنعتي آينده‌سازان بهشت پارس، حق تقدم خريد سهام سرمايه‌گذاري مسكن پرديس، حق تقدم خريد سهام مواد اوليه دارويي البرز بالك، پاكديس، شير پاستوريزه پگاه گلستان، توليد نيروي برق دماوند، فرآورده‌هاي غذايي و قند چهارمحال و كشت و دام گلدشت نمونه اصفهان از سوي ناظر بازار سهام بازگشايي و در مقابل، نماد معاملاتي شركت‌هاي توليد خودرو سايپا كاشان، گواهي سپرده عام بانك گردشگري، كارخانه‌هاي توليدي و صنعتي ثابت خراسان و پتروشيمي اصفهان متوقف شدند.

 آيفكس در آستانه ورود به كانال 870 واحدي
شاخص كل فرابورس ايران معاملات ديروز را با رشد 3واحدي به پايان رساند تا بدين‌ترتيب در ارتفاع 869 و آستانه ورود به كانال 870 واحدي قرار گيرد. در اين ميان نمادهاي «مارون» و «ارفع» حدود يك واحد اثر مثبت بر آيفكس گذاشتند و نماد «دماوند» نيز با كمتر از نيم‌ واحد اثر منفي مانع از رشد بيشتر آن شد. بازارهاي 6‌گانه فرابورس ديروز ميزبان دادوستد 442 ميليون ورقه در بيش از 23هزار نوبت معاملاتي بودند كه ارزشي افزون بر 255ميليارد تومان را به همراه داشت. اين درحالي است كه 76درصد از حجم و نيمي از ارزش معاملات ديروز به بازار سهام (مجموع بازارهاي اول، دوم، پايه و SME) تعلق گرفت به‌گونه‌يي كه افزون بر 338ميليون سهم به ارزش بيش از يك‌هزار و 28.3ميليارد تومان در اين بازار دست به دست شد. در اين ميان نمادهاي «حريل» و «اپرداز» در صدر اين بازار به لحاظ بيشترين ميزان حجم و ارزش ايستادند و نماد «ارفع» متعلق به شركت آهن و فولاد ارفع نيز جايگاه دوم را از اين نظر كسب كرد.

 آغاز معاملات ثانويه صندوق‌هاي جسورانه آتي
پس از پذيره‌نويسي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جسورانه رويش لوتوس و آرمان آتي يكم در نمادهاي «آتي» و «رويش» در دي‌ امسال، از ديروز
 9 اسفندماه معاملات ثانويه آنها آغاز شد. در ادامه، رصد جداول بيشترين افزايش و كاهش قيمتي نمادهاي فرابورسي نشان مي‌دهد كه نمادهاي «غديس»، «غگلسا» و «بساما» بيشترين افزايش قيمت را تجربه كرده و در سمت مقابل، نمادهاي «حريل»، «كيميا» و «حسير» با بيشترين افت قيمتي مواجه شده‌اند.

 توقف و گشايش نمادهاي ديروز
ديروز ثبت معاملات توافقي نماد معاملاتي شركت پتروشيمي اصفهان «شصفها» براي برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه نوبت دوم صاحبان سهام در روز چهارشنبه همين هفته متوقف شد. همچنين نماد معاملاتي حق‌تقدم خريد سهام شركت سرمايه‌گذاري مسكن پرديس و نماد معاملاتي حق تقدم خريد سهام شركت مواد اوليه دارويي البرز بالك ديروز گشايش يافتند.

 بيشترين ارزش معاملاتي دراختيار تسه9511
در روز مياني اين هفته معاملاتي، افزون بر 57هزار ورقه به ارزش بالغ بر 4.3ميليارد تومان در تابلو تسهيلات مسكن خريدوفروش شد كه امتياز تسهيلات مسكن بهمن‌ماه 95 (تسه9511) بيشترين حجم و ارزش معاملاتي را به خود اختصاص دادند؛ «تسه»ها ديروز در بازه قيمتي 73.7 تا 76.5هزار تومان معامله شدند.
عرضه ۱۰ كيلوگرم شمش طلا در تالار نقره‌اي
تالار محصولات صنعتي و معدني بورس كالاي ايران ديروز ميزبان عرضه ۱۰كيلوگرم شمش طلا بود. طي اين روز و در تالار مذكور۱۰هزار تن تختالSM  و ۳هزار و ۴۰۰تن انواع ورق‌هاي شركت فولاد مباركه اصفهان در گروه فولاد، يك‌هزار تن مس كاتد و ۵۰۰تن مس مفتول شركت ملي صنايع مس ايران و۴۰تن مس مفتول شركت گيل راد شمال در گروه مس، ۵۰۰تن سيمان سفيد كارخانه سفيد بنويد عرضه شد. اين گزارش حاكي است ۶۸هزار و ۸۶تن انواع مواد پليمري، قير و وكيوم باتوم در تالار فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي عرضه شد. تالار صادراتي بورس كالاي ايران نيز در اين روز شاهد عرضه ۱۹هزار و ۹۵۰تن انواع قير و عايق رطوبتي بود.
براساس اين گزارش ۲۱هزار تن گندم خوراكي، ۴هزار تن گندم دوروم، ۲۷۰تن عدس درشت، ۲هزار تن شكر سفيد و ۳۰۰تن روغن در تالار محصولات كشاورزي عرضه شد. علاوه بر اين، ۸هزار و ۳۵۰تن ذرت دانه‌يي در قالب طرح قيمت تضميني و به‌صورت فيزيكي و ۳۲۰تن ذرت دانه‌يي در قالب طرح قيمت تضميني و به‌صورت گواهي سپرده كالايي در تالار محصولات كشاورزي عرضه شد. بازار فرعي بورس كالاي ايران نيز در اين روز عرضه يك‌هزار و ۵۴تن ضايعات فلزي، ۵۷۶تن رب گوجه‌فرنگي و نزديك به ۲تن بشكه خالي را تجربه كرد.

نظر شما