شناسهٔ خبر: 18186456 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

وزیر نیرو در اولین کنفرانس تغییر اقلیم

نمی توانیم با تغییرات اقلیمی بجنگیم

صاحب‌خبر - از 8/10 میلیارد متر مکعب آب سیلاب‌ها حدود 4/10 میلیارد متر مکعب ذخیره شده است
ایرانشهر: اولین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم با شعار مدیریت آب، نجات زمین در سالن همایش‌های وزارت نیرو برگزار شد.
کاوه مدنی، دبیر کنفرانس و استاد امپریال کالج لندن در اولین کنفرانس بین المللی با اشاره به تفاوت های این کنفرانس گفت: یکی از تفاوت های این کنفرانس این است که اکثر اعضای کمیته علمی این کنفرانس از خارج کشور هستند ولی همه این سخنرانان بین المللی به زبان فارسی نیز صحبت می کنند. این نشان می دهد که استادان ایرانی یعنی همان فرزندان دهه 60 در عرصه های بین المللی خوش درخشیده اند. امید است ایران آغوشش را به سوی آنها باز کند تا بتوانند به وطن خود کمک کنند. او با بیان اینکه ایران یکی از قربانیان تغییر اقلیم و تولید گاز گلخانه ای است، افزود: رقابت بر سر آب اختلاف بین سازمانی را نمی شناسد و چالشی است برای همه سازمان ها و ارگان ها. موج گرما و سیل که ما در چند ماه اخیر با آن دست و پنجه نرم
کرده ایم مسائلی است که با آن در آینده بیشتر رو به رو خواهیم شد.
کاهش 10 درصدی نزولات جوی در طول 20 سال
چیت چیان وزیر نیرو همچنین در اولین کنفرانس تغییر اقلیم در ایران ضمن ابراز خرسند از برگزاری این کنفرانس بیان کرد: تغییر اقلیم به معنای تغییر بلند مدت آب و هوایی، تمامی زندگی انسان‌ها را تحت الشعاع خود قرار داده است و تمامی حوزه‌ها به خصوص حوزه اقتصادی و اجتماعی از آن تاثیر پذیرفته است. او ادامه داد: نظریه‌های مختلفی درباره چرایی مواجهه با تغییرات اقلیم وجود دارد اما نظریه قالب به تولید گازهای گلخانه‌ای باز می‌گردد که اثرات جانبی مثل جریان سیل آب‌های و طوفان‌ها و خشک‌سالی و آب شدن یخ‌های قطب و مسائل دیگر را به دنبال دارد. وزیر نیرو با اشاره به نمودهای تغییر اقلیم در بخش آب گفت: آنچه آمارها می‌گویند این است که در مقایسه با دو دهه گذشته ما با کاهش ۱۰ درصدی در بارش مواجه بوده‌ایم. حدود یک و نیم درجه دما افزایش پیدا کرده و حدود ۲۵ میلیارد متر مکعب تبخیر آب افزایش یافته است. همچنین حدود ۲۰ درصد روان آب و رودخانه با کاهش روبه‌رو بوده است. او افزود: میزان تغذیه آب زیر زمینی ۱۵ درصد کاهش داشته و ریزش برف در مقایسه با بارندگی با کاهش روبه‌رو بوده است. همچنین دامنه پوشش برف حدود ۲۰۰ متر افزایش داشته است. چیت‌چیان با بیان اینکه زمان ذوب برف‌ها یک ماه زودتر اتفاق می‌افتد گفت: این نشان می‌دهد که پایداری برف در ارتفاعات کم شده است. تعداد دفعات باران‌های غیر موثر کاهش پیدا کرده است. بیشترین کاهش بارندگی به حوزه دریایی عمان و خلیج فارس تعلق دارد و بر همین اساس بندرعباس و کارون و کرخه با کاهش بارندگی روبه‌رو بوده است. او با بیان اینکه در اغلب شهرهایی کشور با مشکل تامین آب شرب مواجه هستیم، گفت: امروز یک سد (کرج) در تهران آب مردم را تامین نمی‌کند. خط دوم انتقال آب برای زاهدان در حال اجرا است. این مختص شهرهای بزرگ نیست بلکه شهر کوچکی مثل بانه با وجود سد بانه با مشکل تامین آب روبه‌رو است. بنابراین یک سد دیگر در عباس آباد ساخته می شود تا آب شهر را تامین کند. وزیر نیرو در ادامه بیان کرد: مسئله زیان‌های ناشی از کاهش بارندگی‌ها و افزایش تبخیر‌ها با طور خاص در استان‌های خوزستان و فارس زندگی را تحت تاثیر قرار داده است.
اولین پیامد تغییر اقلیم به خطر افتادن سلامت انسان‌ها است
چیت چیان با اشاره به تاثیر تغییر اقلیم بر تالاب‌های ایران گفت: در تمام تالاب‌ها با تغییر اقلیم مواجهیم‌. بروز و شدت یافتن گرد و غبار از اثرات تغییر اقلیم است. امروز ما نه تنها در استان‌های جنوبی و شرقی و شهرهای مرزی کشور با پدیده گرد و غبار روبه‌رو هستیم بلکه گاه استان‌های غرب و شهرهای مرکزی مثل تهران نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. او با اشاره به افزایش جمعیت و افزایش مصرف آب و تاثیرات آن گفت: اولین مسئله‌ای که با رخ دادن این پدیده با آن روبه رو هستیم سلامت انسان‌ها است. علاوه بر آن مسائل اقتصادی نیز از این پدیده تاثیر می‌پذیرند. امروز کشاورزی در بسیار مناطق با مشکل مواجه شده‌است. براساس گزارش مدیران استان فارس عمق چاه‌های این استان به ۵۰۰ متر رسیده‌است. وزیر نیرو افزود: علاوه بر اینکه ما با کاهش منابع آب زیر زمینی و منفی شدن تراز آبی زیر زمینی مواجه هستیم، برای بالا کشیدن آب از عمق‌های زیاد چاه‌‌ها برای کشاورزی نیازمند انرژی زیادی هستیم. او ادامه داد: در برخی مناطق محصولات کشاورزی ارزشمندی چون پسته که قابلیت صادرات داشتند نابود شده‌اند. علاوه بر مشکلات اقتصادی نبود آب شرب سبب خالی شدن روستاها از جمعیت خواهد شد و تبعاتی چون حاشیه نشینی به دنبال دارد. همچنین اختلاف بین استان ها بر سر آب منجر به درگیری در مناطق مختلف ایران شده است‌. چیت‌چیان با بیان اینکه همه دنیا با پدیده تغییر اقلیم مواجه است، گفت: ما ناچار هستیم تا از دانش دنیا استفاده کنیم. مدیران و برنامه‌ریزان باید رویه را اصلاح کنند. او با بیان اینکه راه حل این مشکل به دست یک دولت و یک کشور نیست، افزود: رویکرد اولیه سازگاری با این شرایط است‌. ما با این شرایط نمی‌توانیم بجنگیم و باید با آن کنار بیابیم و اقتصاد خود و فناوری خود را با آن تطبیق دهیم. دومین رویکرد‌ انتشار گازهایی گلخانه‌ای و محدود کردن آثار آن است. تولید فناوری‌های متناسب با نیازها تغییر اقلیم است. دانشگاه‌های مهندسی باید انسان را مجهز کنند تا شرایط برای زیست را مهیا کنند‌ یا اثرات این پدیده را کم کنند. وزیر نیرو رویکرد سوم را مدیریت سوانح و بلایا دانست و اقدامات دولت و وزارت نیرو برای این مشکل را برشمرد و گفت: ایران به توافق نامه پاریس پیوست و این به نفع ایران است.
جلوگیری وزارت نیرو از احداث 50 سد
وی به برخی اقدامات سازه‌ای در بحث آب اشاره کرد و افزود: تمام اقدامات سازه‌ای در موضوع آب مورد تجدیدنظر وزارت نیرو قرار گرفته و ما بیش از 50 سد را از برنامه کنار گذاشته‌ایم. وزیر نیرو تصریح کرد: البته بنده با این دیدگاه که مطلقاً سد ساخته نشود، موافق نیستم و اینکه باید به هر قیمتی سد ساخته شود نیز مورد پذیرش ما قرار ندارد چرا که ما باید سدها را با توجه به شرایط اقلیمی احداث کنیم. چیت‌چیان تصریح کرد: در حال حاضر در تمام 609 دشت کشور میزان منابع آبی سنجیده شده و مصارف محیط زیست، کشاورزی و شرب را مشخص کرده‌ایم وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها برای اینکه آبهای زیرزمینی کشور ما به وضعیت تعادل بازگردد و به سطح قبلی برسد باید 11 میلیارد مترمکعب برداشتها را کاهش دهیم و قرار شده تا از آبهای سطحی حدود 10.77 میلیارد متر مکعب برای حیات رودخانه‌ها و احیای تالابها رها سازی شود.
جلوگیری سد سلمان فارسی از تخریب کامل دو شهر
وزیر نیرو با بیان اینکه ما به دنبال مدیریت سیلابها در کشور هستیم، گفت: هفته گذشته و در آخرین روزهای بهمن ماه شاهد پدیده سیلاب در برخی مناطق کشور بودیم که موضوع مدیریت سیلابها تا حدود زیادی انجام گرفت؛ از 10.8 میلیارد متر مکعب آب حدود 10.4 میلیارد متر مکعب ذخیره شده است. چیت‌چیان به تاثیرگذاری سد سلمان فارسی از ممانعت خطرات آب و مدیریت سیلابها اشاره کرد و گفت: اگر سد سلمان فارسی وجود نداشت در حال حاضر دو شهر از مناطق سیلابی شده را نمی‌دیدیم و به صورت کامل تخریب صورت می‌گرفت. او افزود: سامانه مدیریت سیلابها به طور مناسبی انجام شد و این مهم را در خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان شاهد بوده‌ایم.

نظر شما