شناسهٔ خبر: 18172127 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سد سلمان فارسی دو شهر استان فارس را نجات داد/ تخلیه چند روستا بخاطر مشکل آب

چیت چیان گفت: با احداث سد و مدیریت سیلاب از تخریب دو شهر استان فارس جلوگیری بعمل آوردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان حمید چیت چیان وزیر نیرو در اولین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم بیان کرد: تغییر اقلیم به معنای تغییر بلند مدت در شرایط آب و هوایی مسئله ای مهم بوده چرا که تمام ابعاد زندگی انسان را تحت تأثیر خود قرار می دهد و این تأثیر به صورتی بوده که می تواند به عنوان تهدیدی برای نسل امروز و آینده به شمار آید.

وی ادامه داد: بطور عمده دلیل اصلی گرمایش زمین را انتشار گازهای گلخانه ای دانسته است، که این امر دارای اثرات جانبی مثل ذوب یخچال های طبیعی، جریان سیلاب ها، وقوع طوفان های شدید بوده است.

چیت چیان با اشاره به نمودهای تغییر اقلیم در حوزه آب کشور تصریح کرد: آمارها حاکی از آن است که میزان بارش ها به طور متوسط در مقایسه با سال های گذشته با کاهش 10 درصدی مواجه بوده و همچنین شاهد افزایش یک ونیم درجه ای دمای کشور بوده ایم که این امر موجب تبخیر 25 میلیارد متر مکعب از منابع آب شده است.

به گفته وی حدود 20 درصد روان آب در کشور کاهش یافته و میزان تغذیه آب زیرزمینی به 15 درصد تقلیل یافته است و علاوه بر این نسبت ریزش برف در مقایسه با باران کاهش قابل توجهی داشته است.

چیت چیان در بخش دیگری به باران های غیر مؤثر اشاره کرد و افزود: تعداد دفعات این بارش ها افزایش پیدا کرده اما به دلیل عدم جذب و تبخیر بالای آنها این فرصت جهت استفاده از این منابع آبی به وجود نمی آید.

وی با بیان اینکه در صورت نبود سد سلمان فارس دو شهر استان فارس بطور کامل تخریب می شد، گفت: مدیریت سیلاب از تخریب برخی از شهرهای استان فارس جلوگیری کرده است.

وزیر نیرو اظهار داشت: بیشترین میزان کاهش بارندگی ها به حوزه خلیج فارس و دریای عمان مربوط می شود ، همچنین در حوزه آبریز بندرعباس، کارون و کرخه میزان بارندگی کاهش چشم‌گیری داشته است، در نتیجه در قالب شهرهای بزرگ کشور با مشکل تأمین آب شرب مواجه هستیم که این امر ناشی از کاهش منابع آبی است.

به گفته چیت چیان افزایش جمعیت و کاهش منابع آبی کشور با معضلات عدیده و پیچیدگی های بسیاری در خصوص تأمین آب شرب سالم همراه است.

وی تأکید کرد: زیان های ناشی از کاهش بارندگی استان های خوزستان و هرمزگان را تحت فشار قرار داده و خشک شدن تالاب ها از نمودهای دیگر این تغییر اقلیم است که در تمام تالاب ها با این مسئله رو به رو هستیم.

وزیر نیرو ادامه داد: شدت یافتن پدیده گردو غبار از دیگر مسائلی بوده که شرایط سختی را برای زندگی مردم دامنه جنوبی کشور مهیا کرده است.

وی با بیان اینکه افزایش جمعیت و در نتیجه بالا بودن مصرف آب تأثیرات بسیاری در زندگی افراد در برداشته است، افزود: تغییرات اقلیمی با توجه به روند رو به رشد جمعیت، مسئله سلامت انسان را مورد هدف قرار داده و تأثیرات اقتصادی مخربی را بر جا گذاشته است.

 تقلیل فعالیت های اقتصادی در نتیجه وضعیت منابع آب

چیت چیان عنوان کرد: کاهش منابع آب زیرزمینی و تراز منفی آن‎ها بخش کشاورزی کشور را متضرر ساخته، همچنین در برخی از مناطق عمده چاه‌ها به بیش از 500 متر رسیده است.

وزیر نیرو در ادامه اظهارداشت: تقلیل فعالیت های اقتصادی در نتیجه وضعیت منابع آب، یکی از مسائل غیر قابل انکار در زندگی امروز کشور بوده که سبب تخلیه بسیاری از روستاها شده است، چراکه اختلاف میزان بارندگی بین روستاهای برخی از استان ها بالا بوده و باعث شده تا عده ای از آنان حتی قادر به تأمین آب شرب سالم نباشند.

چیت چیان با بیان اینکه هم اکنون تمام دنیا از تغییراقلیمی رنج می برند، عنوان کرد: کشور ما نیز به تبعیت از همین موضوع ملزم به مقابله با این امر از طریق استفاده از دانش روز دنیا است و برنامه ریزان و مدیران کشور بر اساس شرایط به وجود آمده می بایستی برنامه های خود را اصلاح کنند.

وی با اشاره به هدف اصلی این کنفرانس گفت: اصلی ترین علت برگزاری این کنفرانس اعلام نتایج و گزارشات به هیئت دولت و نهادهای ذی‌ربط بوده تا بدین ترتیب متوجه چگونگی رویارویی با این پدیده جهانی شوند.

چیت چیان سازگاری با این شرایط را امری مهم دانست و افزود: از آنجایی نمی توان با این شرایط جنگ کرد لذا می بایستی در وهله نخست شیوه زندگی خودمان را با این شرایط تطبیق دهیم و با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای آثار این پدیده را محدود کنیم.

وزیر نیرو اظهار داشت: مدیریت مخاطرات ناشی از سوانح و بلایای طبیعی توجه ویژه ای را می طلبد علاوه بر این، از آنجایی که ایران به معاهده پاریس ملحق شده است لذا ایران به عنوان جزئی از جامعه بین المللی ملزم به انجام برخی از فعالیت هایی بوده که سوددهی را نه تنها برای کشور بلکه برای دنیا به همراه خواهد داشت.

وی بیان کرد: توسعه کاربرد انرژی های تجدید پذیر در برنامه پیش بینی شده است و به همین منظور مقرر شد از سال 2030 حدود 7500 مگاوات از منابع نیروگاه های تجدید پذیر استفاده شود، البته شایان ذکر است که شروع این فعالیت راضی کننده نبوده اما روند رو به رشدی داشته است.
 
وزیر نیرو با اشاره به اقدامات سازه ای وزارت نیرو تأکید کرد: تمام اقدامات این وزارتخانه مورد تجدید نظر جدی قرار گرفته به نحوی که از ساخت 50 سد برنامه ریزی شده خودداری کرده ایم اما این به معنای مخالفت شدید با ساخت سد نبوده است.
 
چیت چیان بیان داشت: میزان آب 609 دشت کشور سنجیده شده است و در بخش های مختلف محیط زیست، کشاورزی، شرب و صنعت میزان مصرف آب مشخص شده است.
 
وی در پایان عنوان کرد: برنامه تعادل بخشی و مصرف بهبنه منابع آبی در دستور کار دولت و وزارت نیرو قرار داشته به گونه ای که صرفه جویی 11 میلیارد متر مکعبی آب در برنامه ششم مورد تأکید قرار گرفته است.
 
انتهای پیام/ 
 


نظر شما