شناسهٔ خبر: 18183847 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رئیس‌ کمیسیون کشاورزی مجلس:

پرتقال تولید داخل برای شب عید کافی است، وارد نکنید

رئیس ‌کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید در واردات پرتقال تجدید نظر کند و مرکبات مورد نیاز شب عید را از تولیدکنندگان داخلی بخرد و کشاورزان مازندرانی را بیش از این دچار ناامیدی و یأس نکند.

صاحب‌خبر -



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی‌محمد شاعری در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: بر اساس گزارش‌ها، وزارت جهاد کشاورزی با وجود تلاطم موجود در بازار مرکبات، تلاطم و جنگ روانی دیگری را ایجاد کرده و اجازه واردات مرکبات مصری و ترکیه‌ای با تعرفه 5 درصد را داده است.
وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به جای خرید و ذخیره به موقع مرکبات، با واردات، تیر خلاص را به تولید داخل زده است.
شاعری افزود: سازمان تعاون روستایی مباشر خرید و ذخیره به موقع مرکبات بود، اما به علت کمبود نقدینگی، به موقع این کار را انجام نداد.
رئیس ‌کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بخش خصوصی 150 تا 200 هزار تن مرکبات را خریده است و در سردخانه‌های مازندران نگهداری می‌کند و دولت می‌تواند به جای واردات، از این ذخیره استفاده کند.
وی تاکید کرد: فقط 30 درصد مرکبات مازندران آسیب دیده بنابراین نیازی به واردات مرکبات نیست.شاعری گفت: مرکبات امسال مازندران حدود 30 تا 40 درصد نسبت به پارسال افزایش تولید داشت که حدوداً به همین میزان خسارت دید.
وی با تاکید بر اینکه مجموع تولید مرکبات در جنوب و شمال کشور برای تامین نیاز داخل کافی است، افزود: نیاز داخل ما برای شب عید حدود 100 هزار تن است.
رئیس‌ کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: ظاهرا امسال سیاست دولت به واردات محصولات کشاورزی است.
شاعری با اشاره به اینکه واردکنندگان ذرت، برنج، مرکبات و شکر، کمتر از انگشتان دست هستند، افزود: این واردکنندگان در جهت منافع خود از طریق فضاسازی به دولت فشار می‌آورند تا مجوز واردات را صادر کند.
وی اضافه کرد: نظام اقتصادی و بازرگانی ما به جای اینکه به سمت صادرات و حمایت از تولیدات داخل برود همیشه سعی کرده است در زمان‌های خاص از جمله شب عید و در آستانه انتخابات با کاهش تعرفه‌ها، خط قرمزها را حتی به قیمت شکست تولید داخل و مرزبندی‌های اقتصاد مقاومتی بکشند.قائم‌مقام معاون امور بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی هم با حضور در این برنامه درباره واردات 25 هزار تنی پرتقال از مصر گفت: تولید پرتقال پیش از سرمازدگی آذر در مازندران بسیار خوب بود اما به علت بارش برف و سرما بخشی از مرکبات مازندران به طور کامل آسیب دید و بخش دیگر سرمازده شد بنابراین ماندگاری مرکبات مازندران بسیار کم شد.
مهدی کاظم‌نژاد با اشاره به اینکه با این اتفاق تقاضا برای پرتقال و مرکبات جنوب زیاد شد، ادامه داد: قیمت‌ها هم افزایش یافت بنابراین چاره‌ای نداشتیم جز اینکه برای حمایت از مصرف‌کننده، مرکبات جایگزین را تامین و در صورت ضرورت وارد بازار کنیم. رئیس ‌اتحادیه باغداران مرکبات مازندران هم در این برنامه گفت: سازمان تعاون روستایی باید حمایت‌کننده تولیدکنندگان داخلی باشد نه اینکه خودش تبدیل به بازرگان و واردکننده شود.شعبانی افزود: چرا این سازمان، مرکبات داخل را از باغداران نسیه اما پرتقال‌های وارداتی را نقد می‌خرد؟

نظر شما